پرسش :
برهان تجلى اعظم چگونه بر وجود امام زمان (عج) دلالت دارد؟
پاسخ :
از جمله ادله عقلى كه بر وجود امام زمان عليه السلام استدلال كردهاند، برهان تجلى اعظم است و تقرير آن چنين است:
الف: تجليات كه همان ظهورات است در قرآن و روايات به آن اشاره شده است، آنجا كه خداوند مى فرمايد: «كل يوم هو فى شأن(1)؛ هر روز خداوند در شأنى است.»
ب: اين تجليات و ظهورات، انفطار موجودات از ذات واجب الوجود است كه همگى به نحو قيام فعل به فاعل به او قائمند.
ج : اسماى الهى، معرف صفات جمالى و جلالى ذات اقدس حقند، و اين اسما به اعتبار جامعيت برخى بر برخى ديگر، فضيلت و برترى دارند.
د: وجود اسم اعظم خداوند، تجلى اعظم لازم دارد كه همان انسان كامل است كه فردى از او شايستهتر نيست. و آن مظهر اتم و كعبه كل و مظهر اسم اعظم الهى در اين زمان، خاتم اوليا حضرت مهدى عليه السلام است، و ديگر ابدال و اوتاد كمل و آحاد و افراد غير كمل به فراخور حظ و نصيبشان از تحقق به اسماى حسنا و صفات علياى الهيه، به آن مركز دايره كمال، قرب معنوى انسانى دارند.
پی نوشت:
1- سوره الرحمن، آيه 31.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران
از جمله ادله عقلى كه بر وجود امام زمان عليه السلام استدلال كردهاند، برهان تجلى اعظم است و تقرير آن چنين است:
الف: تجليات كه همان ظهورات است در قرآن و روايات به آن اشاره شده است، آنجا كه خداوند مى فرمايد: «كل يوم هو فى شأن(1)؛ هر روز خداوند در شأنى است.»
ب: اين تجليات و ظهورات، انفطار موجودات از ذات واجب الوجود است كه همگى به نحو قيام فعل به فاعل به او قائمند.
ج : اسماى الهى، معرف صفات جمالى و جلالى ذات اقدس حقند، و اين اسما به اعتبار جامعيت برخى بر برخى ديگر، فضيلت و برترى دارند.
د: وجود اسم اعظم خداوند، تجلى اعظم لازم دارد كه همان انسان كامل است كه فردى از او شايستهتر نيست. و آن مظهر اتم و كعبه كل و مظهر اسم اعظم الهى در اين زمان، خاتم اوليا حضرت مهدى عليه السلام است، و ديگر ابدال و اوتاد كمل و آحاد و افراد غير كمل به فراخور حظ و نصيبشان از تحقق به اسماى حسنا و صفات علياى الهيه، به آن مركز دايره كمال، قرب معنوى انسانى دارند.
پی نوشت:
1- سوره الرحمن، آيه 31.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران