پرسش :
آيه 105 سوره انبیاء، چگونه بر ظهور امام زمان عليه السلام دلالت دارد؟
پاسخ :
خداوند متعال مىفرمايد:
«و لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادى الصالحون؛ ما در زبور بعد از ذكر نوشتيم كه بندگان صالح من وارث زمين خواهند شد.»(1)
مقصود از «زبور» در آيه، زبور داوود و مراد از «ذكر»، تورات است. در زبور مىخوانيم: «زيرا كه شريران منقطع مىشوند ولى متوكلان به خداوند وارث زمين خواهند شد، و حال اندک است كه شرير نيست مىشود، هر چند مكانش را استفسار نمايى ناپديد خواهد شد، اما متواضعان وارث زمين شده و از كثرت سلامتى متلذذ خواهند شد.»(2)
و در آيه 29 از مزمور داوود آمده است: «صالحان وارث زمين خواهند شد و در آن تا ابد سكونت خواهند داشت.»
مقصود از كلمه «الارض» در آيه فوق مطلق زمين دنيا و آخرت(بهشت) است؛ زيرا تخصيص آن به زمين دنيا بدون وجه است.(3)
و مقصود از «عبادى الصالحون»، معناى عامى است كه شامل هر زمان و مكان و هر قومى خواهد شد، و مصداق اكمل و اتم آن مطابق روايات زمانى است كه حضرت مهدى عليه السلام ظهور كرده و زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد. در آن زمان است كه تمام كره زمين در اختيار بندگان صالح خداوند قرار خواهد گرفت.
ابن كثير مىگويد: «خداوند در آيه شريفه بشارت مىدهد بر بندگان صالح خود كه در دنيا و آخرت آنان را سعادتمند كرده و آنان را وارث زمين و بهشت گرداند.»(4)
آلوسى مى گويد: «اگر بگوييم كه اين آيه مربوط به عصر مهدى و نزول عيسى است به اقوال ديگر احتياجى نيست.»(5)
و لذا در ذيل آيه رواياتى نقل شده كه دلالت بر انطباق آيه بر عصر ظهور حضرت مهدى عليه السلام دارد.
ثوبان از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده كه حضرت فرمودند: «خداوند براى من زمين را جمع نمود. پس من مشرقها و مغربهاى آن را مشاهده كردم و امت من زود است كه به آن خواهند رسيد.»(6)
امام باقر عليه السلام نیز فرمودهاند: «مقصود از «عبادى الصالحون»، اصحاب مهدى عليه السلام در آخرالزمان است.»(7)
پی نوشتها:
1- سوره انبياء، آيه 105.
2- مزمور، 37/9-11.
3- الميزان، ج 14، ص 493.
4- تفسير ابن كثير، ج 2، ص 524.
5- روح المعانى، ج 17، ص 95
6- روح المعانى، ج 17، ص 95.
7- مجمع البيان، ج 7، ص 66.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران
خداوند متعال مىفرمايد:
«و لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادى الصالحون؛ ما در زبور بعد از ذكر نوشتيم كه بندگان صالح من وارث زمين خواهند شد.»(1)
مقصود از «زبور» در آيه، زبور داوود و مراد از «ذكر»، تورات است. در زبور مىخوانيم: «زيرا كه شريران منقطع مىشوند ولى متوكلان به خداوند وارث زمين خواهند شد، و حال اندک است كه شرير نيست مىشود، هر چند مكانش را استفسار نمايى ناپديد خواهد شد، اما متواضعان وارث زمين شده و از كثرت سلامتى متلذذ خواهند شد.»(2)
و در آيه 29 از مزمور داوود آمده است: «صالحان وارث زمين خواهند شد و در آن تا ابد سكونت خواهند داشت.»
مقصود از كلمه «الارض» در آيه فوق مطلق زمين دنيا و آخرت(بهشت) است؛ زيرا تخصيص آن به زمين دنيا بدون وجه است.(3)
و مقصود از «عبادى الصالحون»، معناى عامى است كه شامل هر زمان و مكان و هر قومى خواهد شد، و مصداق اكمل و اتم آن مطابق روايات زمانى است كه حضرت مهدى عليه السلام ظهور كرده و زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد. در آن زمان است كه تمام كره زمين در اختيار بندگان صالح خداوند قرار خواهد گرفت.
ابن كثير مىگويد: «خداوند در آيه شريفه بشارت مىدهد بر بندگان صالح خود كه در دنيا و آخرت آنان را سعادتمند كرده و آنان را وارث زمين و بهشت گرداند.»(4)
آلوسى مى گويد: «اگر بگوييم كه اين آيه مربوط به عصر مهدى و نزول عيسى است به اقوال ديگر احتياجى نيست.»(5)
و لذا در ذيل آيه رواياتى نقل شده كه دلالت بر انطباق آيه بر عصر ظهور حضرت مهدى عليه السلام دارد.
ثوبان از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده كه حضرت فرمودند: «خداوند براى من زمين را جمع نمود. پس من مشرقها و مغربهاى آن را مشاهده كردم و امت من زود است كه به آن خواهند رسيد.»(6)
امام باقر عليه السلام نیز فرمودهاند: «مقصود از «عبادى الصالحون»، اصحاب مهدى عليه السلام در آخرالزمان است.»(7)
پی نوشتها:
1- سوره انبياء، آيه 105.
2- مزمور، 37/9-11.
3- الميزان، ج 14، ص 493.
4- تفسير ابن كثير، ج 2، ص 524.
5- روح المعانى، ج 17، ص 95
6- روح المعانى، ج 17، ص 95.
7- مجمع البيان، ج 7، ص 66.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران