پرسش :
آيا مؤمني كه مرتكب گناه كبيره شده است آنها هم در دوزخ جاودان هستند؟
پاسخ :
در آيه اي از قرآن كريم اين امر را روشن مي سازد چنانچه مي فرمايد: «ان الله لا يغفران يشرک به ويغفر مادون ذلك لمن يشاء»(1) خداوند گناه شرك را نمي آمرزد ولي كمتر از آن را براي هر كس كه بخواهد مي آمرزد. اين آيه دليل روشني است براين است گناه مشركين قابل بخشش نيست و در جهنم خالدند ولي ديگر گناهان را از آنها مستثني كرده است و با اين استثناء نمي توان همه را در يك صف قرار داد و اين آيه كه به عنوان آيه اميدواري معروف است سبب مي شود كه گناهكاران بعد از ارتكاب گناه توبه كرده و تمام پل هاي پشت سر خويش را خراب نكنند روايتي از حضرت امير المؤمنين(ع)است كه مي فرمايد: «ما في القرآن آية ارجي عندي من هذه الآيه» در قرآن آيه اي اميد بخش تر از اين آيه نيست(2).
و بديهي است كه گناهان صغيره در صورت اجتناب از گناهان كبيره بخشوده خواهد شد و گناه كبيره هم در صورت توبه بخشيده خواهد شد وعلاوه بر آن، مسئله شفاعت نيز امري متقن و حتمي است. شاهد بر اين مدّعا آياتي از قرآن مجيد است كه مي فرمايد: «هركس كار نيكي انجام دهد و داراي ايمان باشد نتيجه ي آن را خواهد گرفت اگر ارتكاب گناه كبيره سبب دخول در آتش دوزخ شود اعمال صالح نتيجه ورود در بهشت او خواهد شد، لذا درست نيست كه مرتكبين كبيره راهم سطح با مشركان وكافران دانسته شوند لذا اينها جاودان در دوزخ نيستند و در صورت عدم بخشش و عدم شفاعت وارد دوزخ شوند و بعد پاك شدن از گناه وارد بهشت خواهند شد.
پی نوشت:
1-نساء/48 و 116.
2-تفسير نمونه، ج3، ص409.
منبع: تصویر دوزخ و دوزخیان در قرآن کریم، فاطمه کریمی،انتشارات جامعه القرآن الکریم
در آيه اي از قرآن كريم اين امر را روشن مي سازد چنانچه مي فرمايد: «ان الله لا يغفران يشرک به ويغفر مادون ذلك لمن يشاء»(1) خداوند گناه شرك را نمي آمرزد ولي كمتر از آن را براي هر كس كه بخواهد مي آمرزد. اين آيه دليل روشني است براين است گناه مشركين قابل بخشش نيست و در جهنم خالدند ولي ديگر گناهان را از آنها مستثني كرده است و با اين استثناء نمي توان همه را در يك صف قرار داد و اين آيه كه به عنوان آيه اميدواري معروف است سبب مي شود كه گناهكاران بعد از ارتكاب گناه توبه كرده و تمام پل هاي پشت سر خويش را خراب نكنند روايتي از حضرت امير المؤمنين(ع)است كه مي فرمايد: «ما في القرآن آية ارجي عندي من هذه الآيه» در قرآن آيه اي اميد بخش تر از اين آيه نيست(2).
و بديهي است كه گناهان صغيره در صورت اجتناب از گناهان كبيره بخشوده خواهد شد و گناه كبيره هم در صورت توبه بخشيده خواهد شد وعلاوه بر آن، مسئله شفاعت نيز امري متقن و حتمي است. شاهد بر اين مدّعا آياتي از قرآن مجيد است كه مي فرمايد: «هركس كار نيكي انجام دهد و داراي ايمان باشد نتيجه ي آن را خواهد گرفت اگر ارتكاب گناه كبيره سبب دخول در آتش دوزخ شود اعمال صالح نتيجه ورود در بهشت او خواهد شد، لذا درست نيست كه مرتكبين كبيره راهم سطح با مشركان وكافران دانسته شوند لذا اينها جاودان در دوزخ نيستند و در صورت عدم بخشش و عدم شفاعت وارد دوزخ شوند و بعد پاك شدن از گناه وارد بهشت خواهند شد.
پی نوشت:
1-نساء/48 و 116.
2-تفسير نمونه، ج3، ص409.
منبع: تصویر دوزخ و دوزخیان در قرآن کریم، فاطمه کریمی،انتشارات جامعه القرآن الکریم