پرسش :
منظور از درهاي بهشت چيست؟
پاسخ :
مدخل ها و درهاي بهشت با توجه به اعمال و کارهايي است که سبب ورود به بهشت مي شوند و در روايات و اخبار آمده است: که بهشت درهايي به نامهاي مختلف دارد از جمله دري دارد که به عنوان « باب المجاهدين » ناميده مي شود و مجاهدان مسلح به همان سلاحي که با آن جهاد کردند از آن در وارد مي شوند و فرشتگان به آنها خوش آمد مي گويند (1).« و الملائکه يدخلون، عليهم من کلّ بابٍ سلامٌ عليکم بما صبرتم »، فرشتگان از هر دري بر آنان وارد مي گردند و به آنها به خاطر صبر و استقامتشان سلام مي دهند (2)و در نهج البلاغه نيز همين روايت به مضمون ديگري آمده است که مي فرمايد : « انّ الجهاد باب من ابواب الجنّه فَتَحهُ الله لِخاصَّه اوليائه »(3).
جهاد دري از درهاي بهشت است که خدا آن را به بندگان خاصّش گشوده است. و درحديث ديگري از پيامبر اکرم آمده است : « اِنّ للجنّه باباً يُدعي الرَّيان لا يَدخله اِلّا الصّائمون» (4) : بهشت دري دارد که سيراب ناميده مي شود و از آن در فقط روزه داران وارد مي شوند و هم چنين در احاديث ديگري اشاره به « باب الصبر»، « باب الشّکر »، « باب البلاء » شده است.
پی نوشت:
1- منهاج البراعه في شرح نهج البلاغه، ج 3، ص 995.
2- رعد / 24 و 23.
3- نهج البلاغه، خطبه 27؛ بحارالانوار، ج 93، ص 252، حديث 17.
4- بحار الانوار، ج 93، ص 252، ح 17.
منبع: تصویر بهشت و بهشتیان در قرآن کریم، فاطمه کريمي، انتشارات جامعه القرآن الکریم
مدخل ها و درهاي بهشت با توجه به اعمال و کارهايي است که سبب ورود به بهشت مي شوند و در روايات و اخبار آمده است: که بهشت درهايي به نامهاي مختلف دارد از جمله دري دارد که به عنوان « باب المجاهدين » ناميده مي شود و مجاهدان مسلح به همان سلاحي که با آن جهاد کردند از آن در وارد مي شوند و فرشتگان به آنها خوش آمد مي گويند (1).« و الملائکه يدخلون، عليهم من کلّ بابٍ سلامٌ عليکم بما صبرتم »، فرشتگان از هر دري بر آنان وارد مي گردند و به آنها به خاطر صبر و استقامتشان سلام مي دهند (2)و در نهج البلاغه نيز همين روايت به مضمون ديگري آمده است که مي فرمايد : « انّ الجهاد باب من ابواب الجنّه فَتَحهُ الله لِخاصَّه اوليائه »(3).
جهاد دري از درهاي بهشت است که خدا آن را به بندگان خاصّش گشوده است. و درحديث ديگري از پيامبر اکرم آمده است : « اِنّ للجنّه باباً يُدعي الرَّيان لا يَدخله اِلّا الصّائمون» (4) : بهشت دري دارد که سيراب ناميده مي شود و از آن در فقط روزه داران وارد مي شوند و هم چنين در احاديث ديگري اشاره به « باب الصبر»، « باب الشّکر »، « باب البلاء » شده است.
پی نوشت:
1- منهاج البراعه في شرح نهج البلاغه، ج 3، ص 995.
2- رعد / 24 و 23.
3- نهج البلاغه، خطبه 27؛ بحارالانوار، ج 93، ص 252، حديث 17.
4- بحار الانوار، ج 93، ص 252، ح 17.
منبع: تصویر بهشت و بهشتیان در قرآن کریم، فاطمه کريمي، انتشارات جامعه القرآن الکریم