پرسش :
بهشت خائفان از مقام خداوند، چه خصوصياتي دارد؟
پاسخ :
در ذيل تفسير آيه مبارکه : « و لمن خاف مقام ربّه جنتّان فبايّ الاء ربّکما تکذّبان ذواتا افنان فيها عينان تجريان فيهما من کل فاکهه زوجان متکئين علي فرش بطائنها من استبرق و جني الجنّتين دان »(1) :آمده است : دو باغ بهشت است براي کساني که از مقام پروردگار، خائف و ترسانند داراي انواع نعمتها و درختان پرطراوت است و در آنها دو چشمه دائماً جريان دارد و اين در حالي است که خائفان از مقام خدا بر فرشهايي تکيه کرده اند که آستر آنها از پارچه هاي ابريشمين است و ميوه هاي رسيده آن دو باغ بهشتي در دسترس همگان است.
و اما جنتان ( دو باغ بهشت ) ممکن است بهشت اول مادي و جسماني باشد و بهشت دوم، معنوي و روحاني و آيه اي ديگر از قرآن تأييد اين مطلب را مي کند آنجا که مي فرمايد : « للذين اتقّوا عند ربّهم جنّات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها و ازواج مطهّره و رضوان من الله » (2) :در اين آيه نيز علاوه بر بهشت جسماني که نهرها از زير درختان آن مي گذرد و همسران پاک در آن هستند از بهشت معنوي که خشنودي خداست سخن مي گويد. و باتوجه به اين تفسير دو نهري که در آن جاري است يکي چشمه معنوي که چشمه معرفت مي باشد ديگري چشمه مادي مانند چشمه هاي آب زلال ( طهور يا تسنيم ) و يا عسل و شير مي باشد. و اشاره به آستري از جنس ابريشم گرانقيمت دلالت بر رويه و اصل پشتي با ارزشي مي کند چرا که معمولاً آستر به علت اينکه مشهود نيست از چيز کم اهميت است و در نتيجه کم اهميت ترين جنسهاي آن جهان، پر اهميت ترين و با ارزشترين جنسهاي اين جهان است و بديهي است که متاع پرارزش آن در مخيله و تصور ما نمي گنجد.
پی نوشت:
1- رحمن / 54 - 46.
2- آل عمران / 15.
منبع: تصویر بهشت و بهشتیان در قرآن کریم، فاطمه کريمي، انتشارات جامعه القرآن الکریم
در ذيل تفسير آيه مبارکه : « و لمن خاف مقام ربّه جنتّان فبايّ الاء ربّکما تکذّبان ذواتا افنان فيها عينان تجريان فيهما من کل فاکهه زوجان متکئين علي فرش بطائنها من استبرق و جني الجنّتين دان »(1) :آمده است : دو باغ بهشت است براي کساني که از مقام پروردگار، خائف و ترسانند داراي انواع نعمتها و درختان پرطراوت است و در آنها دو چشمه دائماً جريان دارد و اين در حالي است که خائفان از مقام خدا بر فرشهايي تکيه کرده اند که آستر آنها از پارچه هاي ابريشمين است و ميوه هاي رسيده آن دو باغ بهشتي در دسترس همگان است.
و اما جنتان ( دو باغ بهشت ) ممکن است بهشت اول مادي و جسماني باشد و بهشت دوم، معنوي و روحاني و آيه اي ديگر از قرآن تأييد اين مطلب را مي کند آنجا که مي فرمايد : « للذين اتقّوا عند ربّهم جنّات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها و ازواج مطهّره و رضوان من الله » (2) :در اين آيه نيز علاوه بر بهشت جسماني که نهرها از زير درختان آن مي گذرد و همسران پاک در آن هستند از بهشت معنوي که خشنودي خداست سخن مي گويد. و باتوجه به اين تفسير دو نهري که در آن جاري است يکي چشمه معنوي که چشمه معرفت مي باشد ديگري چشمه مادي مانند چشمه هاي آب زلال ( طهور يا تسنيم ) و يا عسل و شير مي باشد. و اشاره به آستري از جنس ابريشم گرانقيمت دلالت بر رويه و اصل پشتي با ارزشي مي کند چرا که معمولاً آستر به علت اينکه مشهود نيست از چيز کم اهميت است و در نتيجه کم اهميت ترين جنسهاي آن جهان، پر اهميت ترين و با ارزشترين جنسهاي اين جهان است و بديهي است که متاع پرارزش آن در مخيله و تصور ما نمي گنجد.
پی نوشت:
1- رحمن / 54 - 46.
2- آل عمران / 15.
منبع: تصویر بهشت و بهشتیان در قرآن کریم، فاطمه کريمي، انتشارات جامعه القرآن الکریم