پرسش :
آيا اعتقاد به معاد پايه هاى ظلم را تقويت نمى كند؟
پاسخ :
اعتقاد به معاد نه تنها موجب تحكيم ظلم نمى شود، بلكه با فراهم كردن زمينه تنبه و بيدارى در انسان، باعث بر كنارى وى از ظلم و ستم مى شود؛ زيرا اگر ستمگران توجهى به عذاب هاى سخت و سهمگين كه كتاب هاى آسمانى آمده و رهبران الهى از آن خبرداده اند، توجه كنند، ممكن است وجدان آنان بيدار شود و از ظلم و ستم خوددارى كنند. و افرادى كه مورد ستم واقع مى شوند، بايد به تكاليفى كه اسلام براى دفاع مظلوم از خود بيان فرموده عمل كنند؛ در غير اين صورت مستحق كيفر در آن جهان خواهند بود. با اين وصف هيچ گاه اعتقاد به معاد باعث تقويت ظلم نمى شود. آرى، برخى از مكتب هاى مادى كه در ظاهر شعارهاى انقلابى مى دهند ولى از محتوا تهى هستند، اديان را افيون ملتها مى دانند و منظورشان اين است كه تعليمات دينى، مؤمنان را تخدير و از مبارزه با استثمارگران باز مى دارد. زيرا دلخوش بودن به پاداش صبر در مقابل ظلم آنان را در حقيقت تسليم كرده از قيام عليه ظالمان بى نياز مى كند. قيام عليه ظلم و ظالم سرلوحه تعاليم الهى و اديان آسمانى و جهاد و فداكارى در راه مكتب و مبارزه با طاغوت ها و ظالمان اساس تعاليم انبياست قرآن مجيد مى فرمايد: « و لقد بعثنا فى كل امة رسولاً ان اعبداو الله و اجتنبوا الطاغوت؛ محققاً ما در هر امتى پيامبرى بر انگيختيم كه (رسالتش اين بود) خدا را بپرستيد و از طاغوت اجتناب ورزيد.) از اين رو، سخن مخالفان دين، يا از سر بى اطلاعى است و يا غرض ورزى دينداران و در رأس آنان پيامبران و اولياى الهى، بارزترين نمونه دفاع از حق و مقابله باظلم و كفرند. بويژه مكتب انسان ساز اسلام كه با داشتن بزرگانى چند رسول اكرم((صلى الله عليه وآله))اميرمؤمنين، سيدالشهداء و... براى آزادگان ظلم ستيزان عالم، آموختنى هاى بسيار دارد.
eporsesh.com
اعتقاد به معاد نه تنها موجب تحكيم ظلم نمى شود، بلكه با فراهم كردن زمينه تنبه و بيدارى در انسان، باعث بر كنارى وى از ظلم و ستم مى شود؛ زيرا اگر ستمگران توجهى به عذاب هاى سخت و سهمگين كه كتاب هاى آسمانى آمده و رهبران الهى از آن خبرداده اند، توجه كنند، ممكن است وجدان آنان بيدار شود و از ظلم و ستم خوددارى كنند. و افرادى كه مورد ستم واقع مى شوند، بايد به تكاليفى كه اسلام براى دفاع مظلوم از خود بيان فرموده عمل كنند؛ در غير اين صورت مستحق كيفر در آن جهان خواهند بود. با اين وصف هيچ گاه اعتقاد به معاد باعث تقويت ظلم نمى شود. آرى، برخى از مكتب هاى مادى كه در ظاهر شعارهاى انقلابى مى دهند ولى از محتوا تهى هستند، اديان را افيون ملتها مى دانند و منظورشان اين است كه تعليمات دينى، مؤمنان را تخدير و از مبارزه با استثمارگران باز مى دارد. زيرا دلخوش بودن به پاداش صبر در مقابل ظلم آنان را در حقيقت تسليم كرده از قيام عليه ظالمان بى نياز مى كند. قيام عليه ظلم و ظالم سرلوحه تعاليم الهى و اديان آسمانى و جهاد و فداكارى در راه مكتب و مبارزه با طاغوت ها و ظالمان اساس تعاليم انبياست قرآن مجيد مى فرمايد: « و لقد بعثنا فى كل امة رسولاً ان اعبداو الله و اجتنبوا الطاغوت؛ محققاً ما در هر امتى پيامبرى بر انگيختيم كه (رسالتش اين بود) خدا را بپرستيد و از طاغوت اجتناب ورزيد.) از اين رو، سخن مخالفان دين، يا از سر بى اطلاعى است و يا غرض ورزى دينداران و در رأس آنان پيامبران و اولياى الهى، بارزترين نمونه دفاع از حق و مقابله باظلم و كفرند. بويژه مكتب انسان ساز اسلام كه با داشتن بزرگانى چند رسول اكرم((صلى الله عليه وآله))اميرمؤمنين، سيدالشهداء و... براى آزادگان ظلم ستيزان عالم، آموختنى هاى بسيار دارد.
eporsesh.com