پرسش :
آيات مربوط به موضوع و حكم حجاب را بيان فرماييد .
پاسخ :
براي موضوع و حكم حجاب مي توان از جمله به دو آيه از قرآن كريم استناد نمود : 1- سوره نور، آيه 31 : ( ( و قل للمومنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن و لا يبدين زينتهن الا ماظهرمنها وليضربن بخمرهن علي جيوبهن... ؛ و به زنان با ايمان بگود ديدگان خود را [ از هر نامحرمي ] فرو بندند و پاكدامني ورزند و زيورهاي خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه از آن پيداست و بايد روسري خود را بر گردن خويش [ فرو ] اندازند ...) ). قسمت نخست آيه درباره احكام نگاه كردن بانوان به مردان است . و قسمت دوم آيه : [ ولا يبدين زينتهن الاماظهر منها ...] درباره احكام حفظ و رعايت حجاب شرعي است . واژه ( ( ابدا ) ) كه در آيه شريفه آمده است به معناي اظهار و آشكار نمودن است و مراد از ( ( زينت ) ) در آيه شريفه مواضع و جايگاه هاي زينت است ؛ مانند : محل زينت هاي گوناگون از بدن كه ابدا و آشكار نمودن آنها جايزنيست مگر مواردي كه استثنا شده است ؛ مانند : محل انگشتري ( كه انگشتان دست و خود دست است ) ومحل سرمه كشيدن ( كه چشمان است ). واژه ( ( خمر ) ) كه در آيه شريفه وارد شده است لباس و جامه اي است كه بانوان با آن سر خود را مي پوشانند و برسينه خود آويزان مي نمايند و معناي اين قسمت از آيه چنين است كه با اطراف خمر و مقنعه خود سرها و موهاو شانه و سينه خود را بپوشانند.براي آگاهي بيشتر ر.ك : الميزان ، ج 15، ص 111 و 112.دانشمندان و فقيهان نيز در بحث از آيه شريفه ، روايات وارده را متذكر شده و مورد بحث قرار داده اند؛ ازجمله مرحوم آيت الله حكيم در ج 14 كتاب فقهي مشهور ( ( مستمسك العروهالوثقي ) ) ، ص 27 مي گويد : درروايت صحيحه فضيل از امام صادق ( ع ) مي گويد : ( ( از حضرت درباره نگاه به ساق دست زنان پرسيدم كه آيا ازجمله زينتي است كه خداي سبحان در قرآن مي فرمايد : ( ( ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن ) ) ؟ حضرت فرمود : ( ( آري آنچه به زير خمار و مقنعه است زينت است و آنچه زير دستبند است زينت است ) ) . ( به نقل از وسايل الشيعه ،كتاب نكاح، ابواب مقدمات نكاح، باب 109، ح 1 ) مقصود اين است كه صورت و دو كف جز زينتي كه بايدپوشيده شود نيست و سر و گردن و ساق جزو زينتي است كه بايد پوشيده شود ( خلاصه فرمايش آقاي حكيم ) در روايت موثقه زراره از امام صادق ( ع ) در آيه شريفه كه فرمود : ( ( الا ما ظهر منها ) ) مي فرمايد : ( ( زينت ظاهر وآشكار سرمه و انگشتري است ) ) ( به نقل از همان منبع حديث 3 ) و اين دو در صورت و در كف مي باشند ( وهم چنين به حديث 4 و 5 باب نيز كه مضمون مشابه دارند استدلال نموده است ) 2- سوره احزاب ، آيه 59 : ( ( يا ايها النبي قل لازواجك و بناتك و نساالمومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادني ان يعرفن فلا يوذين و كان الله غفوراً رحيماً؛ اي پيامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو : پوشش هاي خودرا بر خود فروتر گيرند اين براي آن كه شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند نزديك تر است و خدا آمرزنده مهربان است ) ). واژه ( ( جلابيب ) ) در آيه شريفه جمع ( ( جلباب ) ) است و جلباب لباسي است كه تمامي بدن زن را مي پوشاند و ياخماري است كه سر و وجه را مي پوشاند و مقصود از اين قسمت آيه كه : ( ( يدنين عليهن من جلابيبهن ) ) اين است كه خود را با جلباب بپوشانند و يقه و گريبان و سينه هاي آنان آشكار نشود.
براي آگاهي بيشتر ر.ك : الميزان ، ج 16، ص 339 .نيز تفسير نمونه ، ج 14، ص 434 تا 454 و ج 17، ص 425تا 429.
eporsesh.com
براي موضوع و حكم حجاب مي توان از جمله به دو آيه از قرآن كريم استناد نمود : 1- سوره نور، آيه 31 : ( ( و قل للمومنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن و لا يبدين زينتهن الا ماظهرمنها وليضربن بخمرهن علي جيوبهن... ؛ و به زنان با ايمان بگود ديدگان خود را [ از هر نامحرمي ] فرو بندند و پاكدامني ورزند و زيورهاي خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه از آن پيداست و بايد روسري خود را بر گردن خويش [ فرو ] اندازند ...) ). قسمت نخست آيه درباره احكام نگاه كردن بانوان به مردان است . و قسمت دوم آيه : [ ولا يبدين زينتهن الاماظهر منها ...] درباره احكام حفظ و رعايت حجاب شرعي است . واژه ( ( ابدا ) ) كه در آيه شريفه آمده است به معناي اظهار و آشكار نمودن است و مراد از ( ( زينت ) ) در آيه شريفه مواضع و جايگاه هاي زينت است ؛ مانند : محل زينت هاي گوناگون از بدن كه ابدا و آشكار نمودن آنها جايزنيست مگر مواردي كه استثنا شده است ؛ مانند : محل انگشتري ( كه انگشتان دست و خود دست است ) ومحل سرمه كشيدن ( كه چشمان است ). واژه ( ( خمر ) ) كه در آيه شريفه وارد شده است لباس و جامه اي است كه بانوان با آن سر خود را مي پوشانند و برسينه خود آويزان مي نمايند و معناي اين قسمت از آيه چنين است كه با اطراف خمر و مقنعه خود سرها و موهاو شانه و سينه خود را بپوشانند.براي آگاهي بيشتر ر.ك : الميزان ، ج 15، ص 111 و 112.دانشمندان و فقيهان نيز در بحث از آيه شريفه ، روايات وارده را متذكر شده و مورد بحث قرار داده اند؛ ازجمله مرحوم آيت الله حكيم در ج 14 كتاب فقهي مشهور ( ( مستمسك العروهالوثقي ) ) ، ص 27 مي گويد : درروايت صحيحه فضيل از امام صادق ( ع ) مي گويد : ( ( از حضرت درباره نگاه به ساق دست زنان پرسيدم كه آيا ازجمله زينتي است كه خداي سبحان در قرآن مي فرمايد : ( ( ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن ) ) ؟ حضرت فرمود : ( ( آري آنچه به زير خمار و مقنعه است زينت است و آنچه زير دستبند است زينت است ) ) . ( به نقل از وسايل الشيعه ،كتاب نكاح، ابواب مقدمات نكاح، باب 109، ح 1 ) مقصود اين است كه صورت و دو كف جز زينتي كه بايدپوشيده شود نيست و سر و گردن و ساق جزو زينتي است كه بايد پوشيده شود ( خلاصه فرمايش آقاي حكيم ) در روايت موثقه زراره از امام صادق ( ع ) در آيه شريفه كه فرمود : ( ( الا ما ظهر منها ) ) مي فرمايد : ( ( زينت ظاهر وآشكار سرمه و انگشتري است ) ) ( به نقل از همان منبع حديث 3 ) و اين دو در صورت و در كف مي باشند ( وهم چنين به حديث 4 و 5 باب نيز كه مضمون مشابه دارند استدلال نموده است ) 2- سوره احزاب ، آيه 59 : ( ( يا ايها النبي قل لازواجك و بناتك و نساالمومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادني ان يعرفن فلا يوذين و كان الله غفوراً رحيماً؛ اي پيامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو : پوشش هاي خودرا بر خود فروتر گيرند اين براي آن كه شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند نزديك تر است و خدا آمرزنده مهربان است ) ). واژه ( ( جلابيب ) ) در آيه شريفه جمع ( ( جلباب ) ) است و جلباب لباسي است كه تمامي بدن زن را مي پوشاند و ياخماري است كه سر و وجه را مي پوشاند و مقصود از اين قسمت آيه كه : ( ( يدنين عليهن من جلابيبهن ) ) اين است كه خود را با جلباب بپوشانند و يقه و گريبان و سينه هاي آنان آشكار نشود.
براي آگاهي بيشتر ر.ك : الميزان ، ج 16، ص 339 .نيز تفسير نمونه ، ج 14، ص 434 تا 454 و ج 17، ص 425تا 429.
eporsesh.com