پرسش :
آيا به صيغه كردن زن در قرآن اشاره شده است؟
پاسخ :
به صيغه كردن زن در قرآن مجيد اشاره شده است: «...فَمَا اسْتَمْتَعتُمْ بِهِ مِنْهنَّ فَاْتُو هُنَّ اُجُورَ هُنَّ فَريضَةً؛ بايد مهر زناني را كه متعه ميكنيد بپردازيد»( سوره نساء، آيه 24). در اين آيه -كه درباره نكاح متعه است - شواهد قطعي وجود دارد كه منظور از «استمتاع» در جمله «فمااستمتعتم...» نكاح متعه است: يكي اينكه اگر منظور از كلمه «استمتاع» نكاح متعه نباشد بايد تمتّع جنسي منظور باشد و در اين صورت معناي آيه چنين خواهد شد: «مهر زناني را كه با آنها ازدواج كردهايد و از آنان تمتّع جنسي گرفتهايد بپردازيد». اين معني قطعاً نميتواند منظور باشد؛ يكي به اين دليل كه ضمير در «منهنّ» در اين صورت بايد راجع به زناني باشد كه با آنان ازدواج شده است، در صورتي كه در همين آيه قبلاً حكم زنان به طور عموم بيان شده است، نه فقط زناني كه با آنان ازدواج شده است؛ دوم اينكه بهرهگيري جنسي به هر ترتيبي كه باشد لزوم پرداخت مهر را به دنبال ندارد، بلكه آنچه باعث لزوم پرداخت مهر ميشود خود عقد نكاح است. بر اين اساس، دلالت آيه بر عقد متعه قطعي است و ابهامي در آن وجود ندارد. گذشته از آيه در منابع حديثي معتبر اهلسنّت و شيعه احاديثي درباره جايز بودن و مشروعيّت عقد متعه وارد شده است.
eporsesh.com
به صيغه كردن زن در قرآن مجيد اشاره شده است: «...فَمَا اسْتَمْتَعتُمْ بِهِ مِنْهنَّ فَاْتُو هُنَّ اُجُورَ هُنَّ فَريضَةً؛ بايد مهر زناني را كه متعه ميكنيد بپردازيد»( سوره نساء، آيه 24). در اين آيه -كه درباره نكاح متعه است - شواهد قطعي وجود دارد كه منظور از «استمتاع» در جمله «فمااستمتعتم...» نكاح متعه است: يكي اينكه اگر منظور از كلمه «استمتاع» نكاح متعه نباشد بايد تمتّع جنسي منظور باشد و در اين صورت معناي آيه چنين خواهد شد: «مهر زناني را كه با آنها ازدواج كردهايد و از آنان تمتّع جنسي گرفتهايد بپردازيد». اين معني قطعاً نميتواند منظور باشد؛ يكي به اين دليل كه ضمير در «منهنّ» در اين صورت بايد راجع به زناني باشد كه با آنان ازدواج شده است، در صورتي كه در همين آيه قبلاً حكم زنان به طور عموم بيان شده است، نه فقط زناني كه با آنان ازدواج شده است؛ دوم اينكه بهرهگيري جنسي به هر ترتيبي كه باشد لزوم پرداخت مهر را به دنبال ندارد، بلكه آنچه باعث لزوم پرداخت مهر ميشود خود عقد نكاح است. بر اين اساس، دلالت آيه بر عقد متعه قطعي است و ابهامي در آن وجود ندارد. گذشته از آيه در منابع حديثي معتبر اهلسنّت و شيعه احاديثي درباره جايز بودن و مشروعيّت عقد متعه وارد شده است.
eporsesh.com