پرسش :
آيه كريمه «من شر النفاثات في العقدو من شرحاً اذا حسد» را توضيح دهيد؟
پاسخ :
در اين آيه كريمه كه در سوره فلق ميباشد براي دمندگان در گرههاو براي حسد ورزنده آنگاه كه حسد بورزد اثبات شر شده و به پيامبر(يا بهر مخاطبي از مؤمنا) امر شده كه بگو پناه ميبرم از شراينها به پروردگار فلق. درباره نفاثات في العقد (دمندگان در گرهها يك احتمال اين است كه منظور افرادي هستند كه بندهايي را گره زده و در آنها ميدميدند و از اين رهگذر افراد را سحر و جادو ميكردند با اين وصف سحر داراي تأثير و اثر واقعي است و راهي كه در مقابله با آن از آيه استفاده ميشود اين است كه انسان بخدا پناه ببرد واين سوره را بخواند راه ديگر براي دفع شر سحر و ساحر خود سحر است كه با سحر تأثير سحر را خنثي كنند و با وجود اينكه اصل سحر و جادو و حرام است ولي سحر كردن براي دفع شر سحر جائز شمرده شده است.
احتمال ديگري كه در آيه ميرود اين است كه منظور از دمندگان در گرهها كساني باشند كه در پيوندهاي اجتماعي خلل وارد كرده موجب بهم خوردن اين پيوندها ميشوند مانند كساني كه در روابط زن و شوهر فتنه انگيزي كرده وميان دو همسر اختلاف ايجاد ميكنند كه براي مقابله با شراينگونه افراد بايد متناسب با كار آنان اقدام شود مانند نصيحت كردن وآگاهي دادن به زن و شوهر و اينكه گول افراد را نخورند و بيجا به همسر خويش بدبين نشوند و در رابطه با حمله و من شرحاً سد اذا حسد ياد آورد ميشويم كه حسد يك رذيله اخلاقي است كه باعث ناراحتي دارنده اين رذيله يعني شخص حسود است و حسد چنانچه همراه با چيز ديگر مانند سحر و چشم زخم مثلاً نباشد تأثيري در ديگران ندارد ولي چنانچه حسد بصورت فعلي در خارج ظهور پيدا كند و همراه با اقدامي عليه شخص حسد ورزيده شده تحقق يا بدمنشأ شروزيان خواهد بود كه در اين صورت هم دو راه براي مقابله آن هست يك راه از طريق معنوي مانند پناه بردن بخدا و خواندن سورههايي مانند سوره فلق و يكي ديگر پيمودن راهها و اسباب طبيعي كه در مسئله هست مانند اينكه درباره نوع كار حسود تحقيق شود و متناسب با اقدام او موضعگيري مناسب به عمل آيد.
eporsesh.com
در اين آيه كريمه كه در سوره فلق ميباشد براي دمندگان در گرههاو براي حسد ورزنده آنگاه كه حسد بورزد اثبات شر شده و به پيامبر(يا بهر مخاطبي از مؤمنا) امر شده كه بگو پناه ميبرم از شراينها به پروردگار فلق. درباره نفاثات في العقد (دمندگان در گرهها يك احتمال اين است كه منظور افرادي هستند كه بندهايي را گره زده و در آنها ميدميدند و از اين رهگذر افراد را سحر و جادو ميكردند با اين وصف سحر داراي تأثير و اثر واقعي است و راهي كه در مقابله با آن از آيه استفاده ميشود اين است كه انسان بخدا پناه ببرد واين سوره را بخواند راه ديگر براي دفع شر سحر و ساحر خود سحر است كه با سحر تأثير سحر را خنثي كنند و با وجود اينكه اصل سحر و جادو و حرام است ولي سحر كردن براي دفع شر سحر جائز شمرده شده است.
احتمال ديگري كه در آيه ميرود اين است كه منظور از دمندگان در گرهها كساني باشند كه در پيوندهاي اجتماعي خلل وارد كرده موجب بهم خوردن اين پيوندها ميشوند مانند كساني كه در روابط زن و شوهر فتنه انگيزي كرده وميان دو همسر اختلاف ايجاد ميكنند كه براي مقابله با شراينگونه افراد بايد متناسب با كار آنان اقدام شود مانند نصيحت كردن وآگاهي دادن به زن و شوهر و اينكه گول افراد را نخورند و بيجا به همسر خويش بدبين نشوند و در رابطه با حمله و من شرحاً سد اذا حسد ياد آورد ميشويم كه حسد يك رذيله اخلاقي است كه باعث ناراحتي دارنده اين رذيله يعني شخص حسود است و حسد چنانچه همراه با چيز ديگر مانند سحر و چشم زخم مثلاً نباشد تأثيري در ديگران ندارد ولي چنانچه حسد بصورت فعلي در خارج ظهور پيدا كند و همراه با اقدامي عليه شخص حسد ورزيده شده تحقق يا بدمنشأ شروزيان خواهد بود كه در اين صورت هم دو راه براي مقابله آن هست يك راه از طريق معنوي مانند پناه بردن بخدا و خواندن سورههايي مانند سوره فلق و يكي ديگر پيمودن راهها و اسباب طبيعي كه در مسئله هست مانند اينكه درباره نوع كار حسود تحقيق شود و متناسب با اقدام او موضعگيري مناسب به عمل آيد.
eporsesh.com