پرسش :
آيا اين كه در قرآن مجيد آمده: «و لقد يسرنا القرآن للذكر...» منافات ندارد با اين كه داراى تاويل و باطن هم باشد؟
پاسخ :
اينكه در اين آيه شريفه آمده: «و لقد يسرنا القرآن للذكر فهل من مدّكر; و همانا قرآن را براى پند گرفتن ميسر و آماده ساخته ايم پس آيا پند گيرنده يى هست؟» منافات ندارد با اينكه قرآن مجيد داراى تاويل و باطن هم باشد چه اينكه احتمالا منظور از پندگيرى سهولت هدايت و پيروى از قرآن پس از فهم و يادگيرى و آگاهى از آن است از اين لحاظ تعاليم قرآن مجيد موافق با فطرت و سرشت انسانها، است و عقل و روح انسان طالب و جوياى آن است و اين منافات ندارد كه قرآن داراى ابعاد مختلف باشد كه برخى از آنها بوسيله ى لفظ براى همگان قابل فهم بوده و برخى از آنها، جز براى گروهى خاص قابل فهم نباشد.
eporsesh.com
اينكه در اين آيه شريفه آمده: «و لقد يسرنا القرآن للذكر فهل من مدّكر; و همانا قرآن را براى پند گرفتن ميسر و آماده ساخته ايم پس آيا پند گيرنده يى هست؟» منافات ندارد با اينكه قرآن مجيد داراى تاويل و باطن هم باشد چه اينكه احتمالا منظور از پندگيرى سهولت هدايت و پيروى از قرآن پس از فهم و يادگيرى و آگاهى از آن است از اين لحاظ تعاليم قرآن مجيد موافق با فطرت و سرشت انسانها، است و عقل و روح انسان طالب و جوياى آن است و اين منافات ندارد كه قرآن داراى ابعاد مختلف باشد كه برخى از آنها بوسيله ى لفظ براى همگان قابل فهم بوده و برخى از آنها، جز براى گروهى خاص قابل فهم نباشد.
eporsesh.com