جمعه، 21 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

متعلق و مفعول محذوف فعل «يُريدُ» در آيه تطهير چيست؟


پاسخ :
در اين كه متعلّق و مفعول «يريد» كه محذوف است، چه مي‏تواند باشد، اختلاف نظر وجود دارد. علماي اهل سنّت كه ارادة مأخوذ در آيه را اراده تشريعي و عنوان «أهل البيت» را شامل همسران پيغمبر اكرم (ص) مي‏دانند، مي‏گويند: مفعول محذوف، اسم اشاره اي است كه به وسيله آن به اوامر و نواهي مذكور در آيات قبل اشاره مي‏شود وتقدير آن چنين است: «إنّما يريد الله ـ تلك الأوامر و نواهي ـ ليذهب عنكم ...»، ليكن چون ارادة مطرح در اينجا تكويني است و عنوان «أهل البيت» شامل همسران پيغمبر اكرم (ص) نمي‏شود، اين توجيه، قابل قبول نيست.
افزون بر اين اذهاب رجس و تطهيري كه در اينجا آمده، جز بر عصمت، بر چيز ديگري قابل انطباق نيست. از سوي ديگر، مقام والاي عصمت، چيزي نيست كه با امتثال چند امر و اطاعت چند نهي، مانند آنچه كه در باره همسران پيامبر اكرم آمده، قابل تحصيل باشد.
توجيه ديگري كه درباره آيه مي‏توان بيان كرد، بدين صورت قابل تبيين است:
الف) اذهاب رجس به صورت مطلق جز بر عصمت قابل انطباق نيست.
ب) عصمت، مقامي‏نيست كه با امتثال چند امر يا اطاعت چند نهي حاصل شود، بلكه فقط با علم و معرفت ويژه به دست مي‏آيد. علم و معرفتي كه به كمك آن، حقيقت و درون گناه قابل رؤيت باشد چنان كه درباره حضرت يوسف (ع) فرمود: «وَلَقد هَمّت به وهَمّ بِها لَولا أَن رءَا بُرهان رَبّه كذَلك لِنُصرف عَنه السوءُ والفَحشاء» يوسف/24.
ما نيز نسبت به برخي از معاصي، همانند دست زدن به آتش، نوشيدن سم و ... معصوم هستيم؛ زيرا حقيقت و عاقبت چنين كارهايي را آنچنان مي‏دانيم كه گويا مي‏بينيم. كساني كه نسبت به تمام معاصي چنين علمي‏داشته باشند عصمت مطلقه خواهند داشت. بنابراين، عصمت فقط با علم و معرفت ويژه، كه همان ديدن برهان پروردگار است، حاصل مي‏شود.
ج) اين علم ويژه، در پناه اخلاص خاص اعطا مي‏شود: «إنّه مِن عِبادنا المخلَصين».يوسف/24 هر چه بر اخلاص انسان افزوده مي‏شود، آن علم ويژه، بيشتر به او اعطا مي‏گردد. چنان كه ابراهيم (ع) در پرتو برخورداري از اين اخلاص، ملكوت آسمان و زمين را مشاهده كرد و به مقام صاحبان يقين رسيد: «وكذَلك نُري إِبراهيم مَلكوت السموَات و الأرض وَلِيكون مِن الموُقنين» انعام/75
د) مقام پيغمبر اكرم (ص) نه تنها از يوسف (ع) بالاتر است، بلكه از تمام انبياي اولو العزم و تمام مخلوقات خدا نيز بالاتر است. از اين رو اگر به يوسف (ع) بُرهان پروردگار و به ابراهيم (ع) ملكوت آسمان و زمين اِرائه مي‏شود به طريق اولي به برترين موجود خلقت، يعني نبي مكرّم (ص) ارائه مي‏گردد، چنان كه به علي (ع) و ساير ائمه (عليهم السلام) كه به منزلة جان رسول خدا (ص) هستند نيز ارائه خواهد شد.
هـ) بدين ترتيب، متعلّق «يريد الله» كه محذوف است «إرائة البرهان و ملكوت السموات والأرض» و امثال آن خواهد بود تا زمينة تحصيل عصمت فراهم گردد. پس تقدير آية مزبور چنين است: «إنّما يريد الله ـ إرائتكم برهانَ ربكم و ملكوت السموات و الأرض ـ ليذهب عنكم الرجس ...».
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.