پرسش :
آيا در قرآن مجيد آيهاي در باره ازدواج موقت آمده است؟
پاسخ :
خداوند متعال در سوره نساء به حليت متعه عقد موقت اشاره فرمود «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً» نساء4، آيه 24«و زناني را كه متعه ازدواج موقت ميكنيد واجب است است مهرشان را بپردازيد» به گواهي بيشتر مفسران اهل تسنن و همه مفسران شيعه، اين آيه مربوط به ازدواج موقّت است روايات فراواني از اهل بيت(عليهم السلام) در ذيل آيه وارد شده كه آن را به متعه تفسير و تبيين ميكند واژه «متعه» - كه «استمتعتم» از آن گرفته شده - در لغت به معناي بهرهگيري است، ولي در اصطلاح شرع، به معناي ازدواج موقت است گذشته از آيه، روايات فراوني از پيامبراکرم(صلي الله عليه وآله) آمده كه ازدواج موقت در آغاز عصر رسالت مشروع و حلال گرديده و اتفاق عموم دانشمندان شيعه و سني بر جواز آن بوده است و حتي مسلمانان در آغاز اسلام به آن عمل ميكردند منتها مخالفان مدعياند اين حكم بعدها نسخ و تحريم شده است البته بديهي است كه هيچ كس - جز پيامبر اسلام - حق نسخ احكام را ندارد و تنها او است كه ميتواند به فرمان خدا پارهاي از احكام را نسخ كند جالب اينكه جمله معروف خليفه دوم «متعتان كانت علي عهد رسول الله و انا محرمهما و معاقب عليهما متعة النساء و متعة الحج» دو متعه در زمان پيامبر اسلام(صلي الله عليه وآله) بود كه من آنها را حرام كردم و بر آنها مجازات ميكنم متعه زنان و حج تمتع كه نوع خاصي از حج است، به طور صريح دلالت ميكند كه اين حكم نسخ نشده و او خود اين امر را حرام كرده است؛ به هر حال اصل حكم مسلم بوده و هيچ دليل قانع كنندهاي بر نسخ آن وجود ندارد (رك تفسير نمونه، ذيل آیه)
eporsesh.com
خداوند متعال در سوره نساء به حليت متعه عقد موقت اشاره فرمود «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً» نساء4، آيه 24«و زناني را كه متعه ازدواج موقت ميكنيد واجب است است مهرشان را بپردازيد» به گواهي بيشتر مفسران اهل تسنن و همه مفسران شيعه، اين آيه مربوط به ازدواج موقّت است روايات فراواني از اهل بيت(عليهم السلام) در ذيل آيه وارد شده كه آن را به متعه تفسير و تبيين ميكند واژه «متعه» - كه «استمتعتم» از آن گرفته شده - در لغت به معناي بهرهگيري است، ولي در اصطلاح شرع، به معناي ازدواج موقت است گذشته از آيه، روايات فراوني از پيامبراکرم(صلي الله عليه وآله) آمده كه ازدواج موقت در آغاز عصر رسالت مشروع و حلال گرديده و اتفاق عموم دانشمندان شيعه و سني بر جواز آن بوده است و حتي مسلمانان در آغاز اسلام به آن عمل ميكردند منتها مخالفان مدعياند اين حكم بعدها نسخ و تحريم شده است البته بديهي است كه هيچ كس - جز پيامبر اسلام - حق نسخ احكام را ندارد و تنها او است كه ميتواند به فرمان خدا پارهاي از احكام را نسخ كند جالب اينكه جمله معروف خليفه دوم «متعتان كانت علي عهد رسول الله و انا محرمهما و معاقب عليهما متعة النساء و متعة الحج» دو متعه در زمان پيامبر اسلام(صلي الله عليه وآله) بود كه من آنها را حرام كردم و بر آنها مجازات ميكنم متعه زنان و حج تمتع كه نوع خاصي از حج است، به طور صريح دلالت ميكند كه اين حكم نسخ نشده و او خود اين امر را حرام كرده است؛ به هر حال اصل حكم مسلم بوده و هيچ دليل قانع كنندهاي بر نسخ آن وجود ندارد (رك تفسير نمونه، ذيل آیه)
eporsesh.com