شنبه، 22 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

کدام سوره ها براي رفتن به مكّه معظمه خوانده مي‌شود؟


پاسخ :
از روايات وارده از امامان معصوم‌(علیهم السلام) استفاده مي‌شود كه قرائت بعضي از سوره‌ها، موجب مي‌شود كه خداوند سفر زيارت خانه خود را نصيب آن فرد نمايد. امام صادق‌7 مي‌فرمايد: "كسي كه سوره عم‌ّ يتسألون را در هر روز قرائت كند سال تمام نمي‌شود، مگر اين كه زيارت بيت الله الحرام را خداوند نصيب او مي‌گرداند."(تفسير نور الثقلين‌، الحويزي‌، ج 5، ص 490، نشر دار الكتب العلميه / تفسير كنزالدقائق ميرزا محمد مشهدي‌، ج 11، ص 158، نشر مؤسسة اسلامي التابعة لجماعة المدرسين‌.)
در روايت ديگر،امام صادق‌(علیه السلام) فرمودند: "كسي كه سوره حج را در هر سه روز قرائت كند، از آن سال خارج نمي‌شود، مگر اين كه به سوي مكه معظمه خارج مي‌شود و اگر در آن سفر از دنيا برود خداوند او را داخل در بهشت مي‌كند."(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال‌، شيخ صدوق‌، ص 135، نشر مكتبة الصدوق / مجمع البيان طبرسي‌، ج 7، ص 109.)
در روايت ديگري آن حضرت مي‌فرمايند: "كسي كه سورة حجرات را در هر شب يا در هر سه روز قرائت كند، از زائران پيامبراكرم‌9 خواهد بود."(ثواب الاعمال‌، همان‌، ص 142.)
البته بايد توجه داشت كه قرائت اين سوره‌ها، علت تامه براي زيارت بيت الله الحرام نيست‌، به اين معنا كه با خواندن سوره ]نبأ[ در يك سال انسان صددرصد توفيق تشرف پيدا كند، خواندن اين سوره‌ها سبب توفيق مي‌شود در صورتي كه مانعي ايجاد نشود چه بسا انسان در اثر اعمال بد و انجام گناه ايجاد مانع كند و توفيق از او سلب شود. در بعضي از روايات براي خواندن سورة حج پاداش حج و عمره بيان شده‌. پيامبر اكرم‌9 فرمود: "هر كس سورة حج بخواند، پاداش حج و عمره را خدا به او مي‌دهد، به تعداد نام كساني كه در گذشته و آينده حج عمره به جا آورده يا خواهند آورد".(تفسير مجمع البيان‌، علامه طبرسي‌، ج 7، ص 109، نشر مؤسسة الاعلمي‌.) بعضي از مفسران گفته‌اند : "بدون شك اين ثواب و فضيلت عظيم تنها براي تلاوت لفظي نيست تلاوتي است انديشه ساز و انديشه‌اي عمل پرور كسي كه اين سوره و محتواي آن را از مبدأ و معاد گرفته تا دستورات عبادي و اخلاقي و مسائل مربوط به جهاد و مبارزه با ستمگران‌، در اعماق جان خود قرار دهد و برنامه عملي خود سازد،پيوندي با تمام مؤمنان گذشته و آينده از نظر معنوي و روحاني پيدا مي‌كند. پيوندي كه او را در اعمال آن‌ها شريك و آن‌ها را نيز در اعمال او شريك و سهيم مي‌سازد بي آن كه از پاداش آنان چيزي كاسته شود. و با اين اوصاف و شرايط ثواب و پاداشي كه در حديث بالا آمده عجيب به نظر نمي‌رسد".(تفسير نمونه‌، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 14، ص 5، نشر دارالكتب الاسلامية‌.)
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.