پرسش :
كلمه "كفواً أحد" چگونه خوانده ميشود؛ نظر علماي اهل تشيع و تسنن در اين مورد چيست؟
پاسخ :
علمای علم قرائت، واژه "كفواً" را به چهار گونه قرائت كردهاند:
1. "كُفواً" به ضم فأ و به واو كه قرائت حفص بوده و موافق با خط مصحف شريف و قرائت جمهور است.
2. "كُفُؤاً" به ضم فأ و همزه ميباشد.
3. "كُفْواً" به سكون فأ و واو.
4. "كُفْؤاً" به سكون فأ و با همزه كه قرائت حمزه ميباشد.(التمهيد، آيت اللّه محمد هادي معرفت، ج 2، ص 260، مؤسسة النشر الاسلامي.)
بنابر نظر فقهاي شيعه، خواندن به هر يك از صورتهاي چهارگانه فوق، در نماز جايز ميباشد، هر چند قرائت به شكل اول كه موافق مصحفهاي موجود و مطابق با قرائت حفص است، برتري دارد.(ر.ك: تحريرالوسيله، امام خميني;، ج 1، ص 160، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني; / العروة الوثقي (مع تعاليق الامام الخميني)، آيت اللّه سيد محمد كاظم يزدي طباطبايي;، ص 354، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني1.)
لازم به ذكر است كه در مسئله قرائتهاي مختلف قرآن، اختلاف مذهب هيچ نقشي ندارد و از قرّآء هفت گانه مشهور قرآن، عاصم، ابوعمرو، حمزه و كسائي، صريحاً اظهار تشيّع مينمودند; ولي ابن كثير و نافع، از آن جا كه هر دو از فارس بودند، احتمال شيعه بودن آنان بسيار است و فقط ابن عامر است كه بزرگ شده خاندان اموي بوده و قرائت رايج كنوني كه قرائت عاصم به روايت حفص است، جايگاه شيعه در قرائت قرآن را به خوبي نمايان ميسازد.(ر.ك: تاريخ قرآن، آيت اللّه محمد هادي معرفت، ص 149، انتشارات سمت / پژوهشي در تاريخ قرآن كريم، دكتر سيد محمد باقر حجتي، ص 309ـ350، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.)
eporsesh.com
علمای علم قرائت، واژه "كفواً" را به چهار گونه قرائت كردهاند:
1. "كُفواً" به ضم فأ و به واو كه قرائت حفص بوده و موافق با خط مصحف شريف و قرائت جمهور است.
2. "كُفُؤاً" به ضم فأ و همزه ميباشد.
3. "كُفْواً" به سكون فأ و واو.
4. "كُفْؤاً" به سكون فأ و با همزه كه قرائت حمزه ميباشد.(التمهيد، آيت اللّه محمد هادي معرفت، ج 2، ص 260، مؤسسة النشر الاسلامي.)
بنابر نظر فقهاي شيعه، خواندن به هر يك از صورتهاي چهارگانه فوق، در نماز جايز ميباشد، هر چند قرائت به شكل اول كه موافق مصحفهاي موجود و مطابق با قرائت حفص است، برتري دارد.(ر.ك: تحريرالوسيله، امام خميني;، ج 1، ص 160، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني; / العروة الوثقي (مع تعاليق الامام الخميني)، آيت اللّه سيد محمد كاظم يزدي طباطبايي;، ص 354، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني1.)
لازم به ذكر است كه در مسئله قرائتهاي مختلف قرآن، اختلاف مذهب هيچ نقشي ندارد و از قرّآء هفت گانه مشهور قرآن، عاصم، ابوعمرو، حمزه و كسائي، صريحاً اظهار تشيّع مينمودند; ولي ابن كثير و نافع، از آن جا كه هر دو از فارس بودند، احتمال شيعه بودن آنان بسيار است و فقط ابن عامر است كه بزرگ شده خاندان اموي بوده و قرائت رايج كنوني كه قرائت عاصم به روايت حفص است، جايگاه شيعه در قرائت قرآن را به خوبي نمايان ميسازد.(ر.ك: تاريخ قرآن، آيت اللّه محمد هادي معرفت، ص 149، انتشارات سمت / پژوهشي در تاريخ قرآن كريم، دكتر سيد محمد باقر حجتي، ص 309ـ350، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.)
eporsesh.com