پرسش :
رابطه ى اسلام و دموكراسى را از نظر آيت الله مصباح یزدی(دامت برکاته) بیان نمایید.
پاسخ :
آيت الله مصباح يزدى(مدظله العالی) بر اين عقيده است كه در غرب، نخست دين مسيحيت را از جامعه كنار زدند؛ چون اين دين تحريف شده بود و كارآيى لازم براى دخالت در جنبه هاى اجتماعى زندگى انسان را نداشت؛ بنابراين، زمانى كه دنياى غرب، خيال خود را از دين و خدا آسوده ساخت، يا بايد به حكومت يك نفر سر مى سپرد، كه همان ديكتاتورى بود، و يا حكومت را به اصطلاح به خود مردم مى سپرد؛ يعنى همين شيوه ى دموكراسى هاى امروز.
بر اساس اين نظريه، ملاك خوب و بد، خواست مردم است. خوب و بد مفاهيمى اعتبارى اند كه تابع سليقه ى مردم اند و ما در عالم واقع و در حقيقت، خوبى و بدى نداريم.[1]
به نظر ايشان، اگر اسلام نيز هم چون مسيحيت، تحريف شده بود و از آداب و احكام اجتماعى انسان خالى بود، جا داشت تا دموكراسى و اسلام را نيز عيناً بر هم ديگر منطبق سازيم. در عين حال «چنانچه منظور از دموكراسى اين باشد كه مردم در چارچوب احكام الهى و قوانين شرعى در سرنوشت خود مؤثر باشند، چنين تعبيرى با دين (و اسلام) مخالفت ندارد».[2]
پی نوشتها:
[1]. محمّد تقى مصباح يزدى، پرسشها و پاسخها، ج 1، ص 38.
[2]. همان ، ص 41.
منبع: اسلام و دموكراسى، نصرالله سخاوتى، انتشارات مركز مديريت حوزه علميه قم (1383)
آيت الله مصباح يزدى(مدظله العالی) بر اين عقيده است كه در غرب، نخست دين مسيحيت را از جامعه كنار زدند؛ چون اين دين تحريف شده بود و كارآيى لازم براى دخالت در جنبه هاى اجتماعى زندگى انسان را نداشت؛ بنابراين، زمانى كه دنياى غرب، خيال خود را از دين و خدا آسوده ساخت، يا بايد به حكومت يك نفر سر مى سپرد، كه همان ديكتاتورى بود، و يا حكومت را به اصطلاح به خود مردم مى سپرد؛ يعنى همين شيوه ى دموكراسى هاى امروز.
بر اساس اين نظريه، ملاك خوب و بد، خواست مردم است. خوب و بد مفاهيمى اعتبارى اند كه تابع سليقه ى مردم اند و ما در عالم واقع و در حقيقت، خوبى و بدى نداريم.[1]
به نظر ايشان، اگر اسلام نيز هم چون مسيحيت، تحريف شده بود و از آداب و احكام اجتماعى انسان خالى بود، جا داشت تا دموكراسى و اسلام را نيز عيناً بر هم ديگر منطبق سازيم. در عين حال «چنانچه منظور از دموكراسى اين باشد كه مردم در چارچوب احكام الهى و قوانين شرعى در سرنوشت خود مؤثر باشند، چنين تعبيرى با دين (و اسلام) مخالفت ندارد».[2]
پی نوشتها:
[1]. محمّد تقى مصباح يزدى، پرسشها و پاسخها، ج 1، ص 38.
[2]. همان ، ص 41.
منبع: اسلام و دموكراسى، نصرالله سخاوتى، انتشارات مركز مديريت حوزه علميه قم (1383)