سه‌شنبه، 19 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا در مورد حوريان بهشتي نشانه‏هاي ديگر به جز آن هايي كه در قرآن است گفته شده است؟ فلسفه سخن از شراب‏هاي بهشتي چيست؟


پاسخ :
در مورد حوريان بهشتي بهترين و والاترين توصيف در قرآن آمده است كه فوق آن تصور ندارد: "فيها ما تشتهيه الانفس و تلذالاعين؛(1) در بهشت آن چه دل مي‏خواهد و چشم از آن لذت مي‏برد، موجود است."
اين بالاترين و جامع‏ترين تعبيري است كه درباره مواهب و نعمت‏هاي بهشتي ممكن است گفته شود. به گفته مرحوم طبرسي در مجمع البيان اگر تمام جهانيان جمع شوند تا توصيف نعمت‏هاي بهشتي را كنند، هرگز قادر نخواهند بود چيزي بر آن چه در اين آيه آمده است بيفزايند.(2)
در موردنوشيدني‏هاي بهشتي بايد گفت: از مجموع آيات و روايات استفاده مي‏شود آن‏ها انواع و اقسامي دارد. بعضي در نهرها جاري است. نهرهايي از شير و عسل و آب و شراب. بعضي در ظرف‏هاي دربسته و مهر و موم شده و بعضي از چشمه هايي است كه از آسمان بهشت يا طبقات بالاي آن فرو مي‏ريزد. به نظر مي‏رسد برترين شراب طهور بهشتي همين است كه شراب تسنيم نام دارد و ويژه مقربان درگاه الهي است.
در تفسير علي بن ابراهيم آمده است: بهترين نوشيدني‏هاي بهشتيان نوشيدني خاصي است كه از بالا همچون آبشاري به سوي آنان مي‏آيد و آن چشمه‏اي است كه مقربن از آن مي‏نوشند و مقربان، آل محمد(ع) هستند. آنان شراب تسنيم را به طور خالص مي‏نوشند و ديگر از شراب ممزوح و مخلوط مي‏نوشند.(3)
پي نوشت‏ها:
1 - زخرف (43) آيه 71.
2 - پيام قرآن، ج 6، ص 273 به نقل از مجمع البيان، ج 9، ص 56.
3 - همان، ص 249 به بعد، با تلخيص.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.