پرسش :
آيا تمام افرادي كه در جهنم وجود دارند، پس از سپري شدن مقدار عقوبت خود به بهشت ميروند يا هميشه در آتش ميسوزند؟
پاسخ :
همه كساني كه وارد جهنم ميشوند، براي هميشه در جهنم نخواهند بود و تنها عده خاصي (مانند كافران) براي هميشه در جهنم خواهند بود.مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 6، ص 483. در آيات قرآن مجيد افراد يا گروههاي مختلفي - بالخصوص - به عنوان كساني كه هميشه در عذاب جهنم خواهند بود و مخلد در آتش هستند، نام برده شده است؛ از جمله:
1. كافران، اعم از منكران خدا يا عالم آخرت يا مشركان و تكذيب كنندگان آيات الهي يا دشمنان خدا و پيامبر(ص) يا افراد مرتد؛آلعمران، 116 - اعراف 36 - بينه، 6 - توبه، 17 - بقره، 217 - آل عمران، 88 - فصلت، 28. 2. منافقاننسا، 140 - مجادله، 17.
3. آنان كه غرق در گناهاند و گناه سراسر وجودشان را احاطه كرده است.Vبقره، 81 - يونس، 27.
4. قاتلان و جانيان (مرتكبان قتل عمد).Vنساء، 93.
5. رباخواران.بقره، 275.
6. ظالمان و ستمگران.شوري، 42، 44، 45 - حشر، 17.
7. كساني كه ميزان اعمالشان در قيامت سبك و بي ارزش باشد.مؤمنون، 102 و 103 - كهف، 105.
8. گنهكاران و سرپيچي كنندگان از دستورات خدا و رسول(ص).جن (72)، آيه 23؛ نساء (4)، آيه 14؛ زخرف (43)، آيه 74.
البته همه اين موارد در زماني است كه فرد پيش از مرگ توبه متناسب با آن گناه نكرده باشد.
اما آنچه در جمع بندي بين آيات مذكور و ساير آيات قرآن و نيز به ملاحظه روايات ميتوان گفت، همان است كه شيخ مفيد فرمودهاند: «تمام علما اتفاق نظر دارند كه تهديد به خلود در آتش مخصوص كفار است و كساني از اهل نماز كه داراي ايمان به خدا و اقرار به واجبات او دارند، هرگاه مرتكب گناهي بشوند، شامل[شان ]نمي شود»اوايل المقالات، ص 53.
قرينههاي فراواني در خود آيات مذكور و نيز ساير آيات قرآن وجود دارد كه نشان ميدهد آيات ياد شده، ناظر به كساني است كه گناهشان منتهي به كفر و انكار مبدأ يا معاد يا نبوت يا ضروريات دين ميشود، از جمله اينكه: (كأنما اغشيت وجوههم قطعا من الليل مظلما) «گويي صورتهاي آنها با پارهاي شب تاريك پوشانده شد».يونس (10)، آيه 27.
با توجه به توصيف كافران به اين وصف در آيات 40 تا 42 سوره عبس، كه مقصود از اين گنهكاران. همان كافراناند.
در آيه 48 و 116 سوره «نساء» كه ميفرمايد: (ان الله لا يغفر أن يشرك به و يغفر مادون ذلك لمن يشاء) «تنها مشركان [و كافران كه ملحق به مشركان است ]قابل بخشش نيستند و طبعا در جهنم خلود دارند، ولي گنهكاران ديگر قابل بخشش و آمرزشاند»آيت الله مكارم شيرازي، پيام قرآن، تفسير موضوعي، ج 6، صص 496 - 491.
eporsesh.com
همه كساني كه وارد جهنم ميشوند، براي هميشه در جهنم نخواهند بود و تنها عده خاصي (مانند كافران) براي هميشه در جهنم خواهند بود.مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 6، ص 483. در آيات قرآن مجيد افراد يا گروههاي مختلفي - بالخصوص - به عنوان كساني كه هميشه در عذاب جهنم خواهند بود و مخلد در آتش هستند، نام برده شده است؛ از جمله:
1. كافران، اعم از منكران خدا يا عالم آخرت يا مشركان و تكذيب كنندگان آيات الهي يا دشمنان خدا و پيامبر(ص) يا افراد مرتد؛آلعمران، 116 - اعراف 36 - بينه، 6 - توبه، 17 - بقره، 217 - آل عمران، 88 - فصلت، 28. 2. منافقاننسا، 140 - مجادله، 17.
3. آنان كه غرق در گناهاند و گناه سراسر وجودشان را احاطه كرده است.Vبقره، 81 - يونس، 27.
4. قاتلان و جانيان (مرتكبان قتل عمد).Vنساء، 93.
5. رباخواران.بقره، 275.
6. ظالمان و ستمگران.شوري، 42، 44، 45 - حشر، 17.
7. كساني كه ميزان اعمالشان در قيامت سبك و بي ارزش باشد.مؤمنون، 102 و 103 - كهف، 105.
8. گنهكاران و سرپيچي كنندگان از دستورات خدا و رسول(ص).جن (72)، آيه 23؛ نساء (4)، آيه 14؛ زخرف (43)، آيه 74.
البته همه اين موارد در زماني است كه فرد پيش از مرگ توبه متناسب با آن گناه نكرده باشد.
اما آنچه در جمع بندي بين آيات مذكور و ساير آيات قرآن و نيز به ملاحظه روايات ميتوان گفت، همان است كه شيخ مفيد فرمودهاند: «تمام علما اتفاق نظر دارند كه تهديد به خلود در آتش مخصوص كفار است و كساني از اهل نماز كه داراي ايمان به خدا و اقرار به واجبات او دارند، هرگاه مرتكب گناهي بشوند، شامل[شان ]نمي شود»اوايل المقالات، ص 53.
قرينههاي فراواني در خود آيات مذكور و نيز ساير آيات قرآن وجود دارد كه نشان ميدهد آيات ياد شده، ناظر به كساني است كه گناهشان منتهي به كفر و انكار مبدأ يا معاد يا نبوت يا ضروريات دين ميشود، از جمله اينكه: (كأنما اغشيت وجوههم قطعا من الليل مظلما) «گويي صورتهاي آنها با پارهاي شب تاريك پوشانده شد».يونس (10)، آيه 27.
با توجه به توصيف كافران به اين وصف در آيات 40 تا 42 سوره عبس، كه مقصود از اين گنهكاران. همان كافراناند.
در آيه 48 و 116 سوره «نساء» كه ميفرمايد: (ان الله لا يغفر أن يشرك به و يغفر مادون ذلك لمن يشاء) «تنها مشركان [و كافران كه ملحق به مشركان است ]قابل بخشش نيستند و طبعا در جهنم خلود دارند، ولي گنهكاران ديگر قابل بخشش و آمرزشاند»آيت الله مكارم شيرازي، پيام قرآن، تفسير موضوعي، ج 6، صص 496 - 491.
eporsesh.com