پرسش :
عذابهاي اخروي آيا پس از مدتي به صورت عادي براي جهنميان در نمي آيد ؟
پاسخ :
مستندات و تصريحات قرآنكريمرا دليل و شاهد سخن قرار داده مي گويم :
آيه شريفه((اصحاب النار هم فيها خالدون ))(1)كه افرادي را ابدي در آتش معرفي مي نمايد ودر مقابل ايشان كساني كه پس از مدتي عذاب با مهر ((خارجين من النار )) به بهشت بار مي يابند، دلالت بر عذاب وآتش دائم وموقتي دارد . ونيز آيه شريفه ((فذوقوا فلن نزيدكم الا عذابا ))(2 )كه دلالت آشكارتري دارد، فزوني عذاب دوزخيان را بيان مي دارد واين عذاب از معناي صريح خود ــ كه منافي طبع ومقابل تنعم است ــ حكايت مي كند ، الم و رنج با عادت وراحتي مغايرت دارد وهمچنين آياتشريفه ((وبئس المصير(3)وسائت مصيرا(4))) ما را نسبت به آن جايگاه بد و نامناسب جهنم انذارمي دهد .به اين ترتيب توهم هم سنخ شدن طبع دوزخيان پس از چندي با آتش وعدم ناراحتي و درد شبهه در مقابل بداهت آيات است وواضح البطلان مي باشد وبايد گفت :سخني كه با آيات شريفه وكلام معصومين عليهم السلام مطابقت نداشته باشد از درجه اعتبار ساقط است . ونيز به تصريح عرفايي چون صدر المتالهين (ره)وحضرت علامه (ره) حتي ملاك صحت وسقم مكاشفه اهل سلوك تطبيق برآيات قرآن كريم است وقرآن در همه آياتش درباره بهشت ودوزخ به بيان تقابل ميان بهشت و جهنم پرداخته است يعني اگر يكي(بهشت) رحمت وراحت ولذت است ديگري(دوزخ)داراي چنين خصوصيتي نبوده، نقمت ،الم و رنج است.
پی نوشتها:
1) سوره بقره ، آيه 39 ، (اهل آتش در آن جاودانند )
2) سوره نباء ، آيه 30 ، (پس بچشيد كه هرگز بر شما چيزي جز رنج و عذاب دوزخ نيافزاييم )
3) سوره حديد آيه 15 ، (به بد منزلي باز مي گرديد )
4) سوره نساء آيه 97 ، ( بازگشت آنها به جايگاه بدي است )
eporsesh.com
مستندات و تصريحات قرآنكريمرا دليل و شاهد سخن قرار داده مي گويم :
آيه شريفه((اصحاب النار هم فيها خالدون ))(1)كه افرادي را ابدي در آتش معرفي مي نمايد ودر مقابل ايشان كساني كه پس از مدتي عذاب با مهر ((خارجين من النار )) به بهشت بار مي يابند، دلالت بر عذاب وآتش دائم وموقتي دارد . ونيز آيه شريفه ((فذوقوا فلن نزيدكم الا عذابا ))(2 )كه دلالت آشكارتري دارد، فزوني عذاب دوزخيان را بيان مي دارد واين عذاب از معناي صريح خود ــ كه منافي طبع ومقابل تنعم است ــ حكايت مي كند ، الم و رنج با عادت وراحتي مغايرت دارد وهمچنين آياتشريفه ((وبئس المصير(3)وسائت مصيرا(4))) ما را نسبت به آن جايگاه بد و نامناسب جهنم انذارمي دهد .به اين ترتيب توهم هم سنخ شدن طبع دوزخيان پس از چندي با آتش وعدم ناراحتي و درد شبهه در مقابل بداهت آيات است وواضح البطلان مي باشد وبايد گفت :سخني كه با آيات شريفه وكلام معصومين عليهم السلام مطابقت نداشته باشد از درجه اعتبار ساقط است . ونيز به تصريح عرفايي چون صدر المتالهين (ره)وحضرت علامه (ره) حتي ملاك صحت وسقم مكاشفه اهل سلوك تطبيق برآيات قرآن كريم است وقرآن در همه آياتش درباره بهشت ودوزخ به بيان تقابل ميان بهشت و جهنم پرداخته است يعني اگر يكي(بهشت) رحمت وراحت ولذت است ديگري(دوزخ)داراي چنين خصوصيتي نبوده، نقمت ،الم و رنج است.
پی نوشتها:
1) سوره بقره ، آيه 39 ، (اهل آتش در آن جاودانند )
2) سوره نباء ، آيه 30 ، (پس بچشيد كه هرگز بر شما چيزي جز رنج و عذاب دوزخ نيافزاييم )
3) سوره حديد آيه 15 ، (به بد منزلي باز مي گرديد )
4) سوره نساء آيه 97 ، ( بازگشت آنها به جايگاه بدي است )
eporsesh.com