پرسش :
اگر شخص مؤمني قبل از مرگ گناهي انجام دهد كه به واسطه آن خدا او را به جهنم ببرد، تكليف عبادات و خوبي هايي كه انجام داده است چه ميشود؟
پاسخ :
گاهي انسان با انجام برخي از گناهان بزرگ باعث ميشود كه اعمال خوب او حبط و تباه شود.(پاك شدن و از بين رفتن).
عوامل از بين رفتن (حبط) عمل از نظر قرآن عبارتند از: شرك به خدا، ارتداد از دين، كفر، قتل پيامبران، مخالفت با رسول اكرم(ص) و گرايش به دنيا در حد افراط.
از بين رفتن و تباه شدن اعمال صالحه از نظر معنوي همانند آفتهاي زراعت است كه در پارهاي از مواقع، كشاورزان و باغداران با آنها مواجه ميگردند. اگر كسي به يكي از عوامل فوق مبتلا شد، همانند كشاورز و باغدار سيل ديده است كه زحماتش بر باد ميرود. همان طوري كه بدن آدمي از عوامل طبيعي محيط متأثر ميشود، روح انسان نيز تحت تأثير عوامل قرار ميگيرد.
البته بعضي از كارها حبط مقطعي و موضعي به بار ميآورد و اثر عمل صالحي كه مربوط به همان كار است، از ميان ميبرد، مانند منت گذاشتن كه اجر صدقه را از بين ميبرد. از طرفي از نظر اسلام، انسان با افعال خود صورتهاي مختلفي را پديد ميآورد و اين صورتها نتايج و آثار زيبا يا زشت را به دنبال دارند. آن چه مهم و ملاك قضاوت است، پايان كار است. امام علي(ع) ميفرمايد: "حقيقت خوشبختي اين است كه عمل آدمي به سعادت خاتمه يابد و شقاوت آن است كه عمل وي به بدبختي پايان پذيرد".(1)
نگهداري اعمال خوب و از دست ندادن آنها بسيار مهم است. در حديثي از امام باقر(ع) آمده است: "نگهداري عمل از خود عمل سخت تر است، زيرا گاهي انسان انفاق يا صله رحم ميكند، ولي بعد از آن با رياكاري ثوابهاي به دست آمده را از بين ميبرد".(2)
پينوشتها:
1 - تفسير نمونه، ج 21، ص 487 و 488.
2 - معاني الاخبار، ص 345.
eporsesh.com
گاهي انسان با انجام برخي از گناهان بزرگ باعث ميشود كه اعمال خوب او حبط و تباه شود.(پاك شدن و از بين رفتن).
عوامل از بين رفتن (حبط) عمل از نظر قرآن عبارتند از: شرك به خدا، ارتداد از دين، كفر، قتل پيامبران، مخالفت با رسول اكرم(ص) و گرايش به دنيا در حد افراط.
از بين رفتن و تباه شدن اعمال صالحه از نظر معنوي همانند آفتهاي زراعت است كه در پارهاي از مواقع، كشاورزان و باغداران با آنها مواجه ميگردند. اگر كسي به يكي از عوامل فوق مبتلا شد، همانند كشاورز و باغدار سيل ديده است كه زحماتش بر باد ميرود. همان طوري كه بدن آدمي از عوامل طبيعي محيط متأثر ميشود، روح انسان نيز تحت تأثير عوامل قرار ميگيرد.
البته بعضي از كارها حبط مقطعي و موضعي به بار ميآورد و اثر عمل صالحي كه مربوط به همان كار است، از ميان ميبرد، مانند منت گذاشتن كه اجر صدقه را از بين ميبرد. از طرفي از نظر اسلام، انسان با افعال خود صورتهاي مختلفي را پديد ميآورد و اين صورتها نتايج و آثار زيبا يا زشت را به دنبال دارند. آن چه مهم و ملاك قضاوت است، پايان كار است. امام علي(ع) ميفرمايد: "حقيقت خوشبختي اين است كه عمل آدمي به سعادت خاتمه يابد و شقاوت آن است كه عمل وي به بدبختي پايان پذيرد".(1)
نگهداري اعمال خوب و از دست ندادن آنها بسيار مهم است. در حديثي از امام باقر(ع) آمده است: "نگهداري عمل از خود عمل سخت تر است، زيرا گاهي انسان انفاق يا صله رحم ميكند، ولي بعد از آن با رياكاري ثوابهاي به دست آمده را از بين ميبرد".(2)
پينوشتها:
1 - تفسير نمونه، ج 21، ص 487 و 488.
2 - معاني الاخبار، ص 345.
eporsesh.com