پرسش :
آيا همه زنهاي خارجي كه بيحجاب هستند، به جهنم ميروند؟
پاسخ :
انسان ها، نسبت به احكام مقرر شده از سوي خداوند، دو گروهند:
1. افرادي كه پيام خداوند در تمام عمر به آنها نرسيده، در حالي كه تلاش خود را براي به دست آوردن آن انجام دادهاند; اين گروه كه به آنها جاهل قاصر گفته ميشود، عذر خواهند داشت و عذر واقعي، مانع از عذاب الهي خواهد بود.
2. اشخاصي كه امكان به دست آوردن حكم خدا برايشان وجود دارد، اما به دلايلي، مانند: تحقيق نكردن، تنبلي، لجاجت، بيبند و باري و...، به سراغ آن نميروند; اين گونه افراد كه به آنها جاهل مقصّر ميگويند، عذر نخواهند داشت و عذاب الهي شامل آنها ميشود.
با توجه به مقدمة بالا، به يقين در زمان ما، با وجود رسانهاي گوناگون و ابزار اطلاع رساني، بيشتر زنهاي بيحجاب خارجي ]اگر نگوييم همة آنها[ كساني هستند كه پيام خداوند به آنها رسيده و يا اگر نرسيده ميتوانند تحقيق كنند و در ابعاد گوناگون اعتقادي و عملي، حقيقت را بفهمند و اگر چنين نيستند، عذري ندارند، در نتيجه، عذاب خواهند شد. اينك براي آگاهي بيشتر، توجه شما را به مطالب مفيدي دربارة ضررهاي بيحجابي جلب ميكنيم:
قرآن مسأله حجاب را در چند آيه، يادآوري و در بعضي از آنها به حكمت و فلسفه آن هم اشاره كرده است كه در واقع اشاره به ضررهاي بيحجابي نيز ميباشد برخي از آنها عبارتند از:
1. پاكي دلهاي مردان و زنان و آلوده نشدن آنها: در مكتب قرآن، علاوه بر بهداشت جسمي (كه در دنيا مطرح است) يك نوع بهداشت روحي و رواني هم وجود دارد كه چنانچه مراعات نشود، روح مسموم ميشود، و آثار خطرناكي را در پي دارد كه از مسموميت جسمي به مراتب خطرناكتر است. در برخي آيات، به رعايت اين نوع از بهداشت توصيه شده است.
قرآن در آيه 53 سوره احزاب در مورد روبرو شدن و صحبت كردن با زنان پيامبر ميفرمايد:
"...وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَـَعًا فَسْ ?‹َلُوهُنَّ مِن وَرَآءِ حِجَابٍ ذَ َلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ...; هنگامي كه چيزي ]از وسايل زندگي را به عنوان عاريت[ از آنان ]= همسران پيامبر[ ميخواهيد، از پشت پرده بخواهيد. اين كار، براي پاكي دلهاي شما و آنها بهتر است."
2. در امان ماندن از اذيت افراد سبكسر: خداوند در آيه 59 سوره احزاب ميفرمايد: "يَـََّأَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لاِ ّ ?َزْوَ َجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَـَبِيبِهِنَّ ذَ َلِكَ أَدْنَيََّ أَن يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ; يعني: اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسريهاي بلند خود را بر خويش فرو افكنند ]طوري كه زير گلو و سينههايشان پيدا نباشد[ اين كار براي اين كه شناخته شوند و مورد اذيت ]اهل فسق و فجور[ قرار نگيرند، بهتر است، (و اگر تا كنون خطا و كوتاهي از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده و رحيم است."
3. به طمع نيفتادن افراد سبكسر و بيمار دل: در آيه 32 سوره احزاب خطاب به زنان پيامبر ـ كه در واقع خطاب به همه زنهاست ـ آمده است: "... به شكل هوسانگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد" و در آيه 30 و 31 سوره نور خطاب به پيامبراكرمميفرمايد: "قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَـَرِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَ َلِكَ أَزْكَيَ لَهُمْ...; به مؤمنان بگو چشمهاي خود را ]از نگاه به نامحرمان[ فرو گيرند، عفت خود را حفظ كنند. اين، براي آنان پاكيزهتر است... و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را ]از نگاه هوسآلود[ فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را ـ جز آن مقدار كه نمايان است ـ آشكار نكنند، و ]اطراف[ روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند ]تا گردن و سينه با آن پوشانده شود[
، و زينت خود را آشكار نسازند; مگر براي شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدر شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران همسرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان همكيششان، يا بردهگانشان ]كنيزانشان[، يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند، يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زن آگاه نيستند و هنگام راه رفتن، پاهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود ]و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد[ اي مؤمنان همگي به سوي خدا باز گرديد تا رستگار شويد!"
علاوه بر آنچه بيان شد، استواري اجتماع و استحكام پيوند خانوادگي، جلوگيري از چشم چرانيها، حفظ ارزشها، احترام زن ـ كه هر اندازه متينتر و باوقارتر و عفيفتر حركت كند و خود را در معرض نمايش مرد نامحرم نگذارد به احترامش افزوده ميشود ـ از ديگر علتها و فلسفههاي حجاب است كه از آيات و روايات استفاده ميشود.(جهت آگاهي بيشر ر.ك: مسأله حجاب، مرتضي مطهري، انتشارات صدرا / فلسفة حجاب، علي محمدي، انتشارات ارم.)
eporsesh.com
انسان ها، نسبت به احكام مقرر شده از سوي خداوند، دو گروهند:
1. افرادي كه پيام خداوند در تمام عمر به آنها نرسيده، در حالي كه تلاش خود را براي به دست آوردن آن انجام دادهاند; اين گروه كه به آنها جاهل قاصر گفته ميشود، عذر خواهند داشت و عذر واقعي، مانع از عذاب الهي خواهد بود.
2. اشخاصي كه امكان به دست آوردن حكم خدا برايشان وجود دارد، اما به دلايلي، مانند: تحقيق نكردن، تنبلي، لجاجت، بيبند و باري و...، به سراغ آن نميروند; اين گونه افراد كه به آنها جاهل مقصّر ميگويند، عذر نخواهند داشت و عذاب الهي شامل آنها ميشود.
با توجه به مقدمة بالا، به يقين در زمان ما، با وجود رسانهاي گوناگون و ابزار اطلاع رساني، بيشتر زنهاي بيحجاب خارجي ]اگر نگوييم همة آنها[ كساني هستند كه پيام خداوند به آنها رسيده و يا اگر نرسيده ميتوانند تحقيق كنند و در ابعاد گوناگون اعتقادي و عملي، حقيقت را بفهمند و اگر چنين نيستند، عذري ندارند، در نتيجه، عذاب خواهند شد. اينك براي آگاهي بيشتر، توجه شما را به مطالب مفيدي دربارة ضررهاي بيحجابي جلب ميكنيم:
قرآن مسأله حجاب را در چند آيه، يادآوري و در بعضي از آنها به حكمت و فلسفه آن هم اشاره كرده است كه در واقع اشاره به ضررهاي بيحجابي نيز ميباشد برخي از آنها عبارتند از:
1. پاكي دلهاي مردان و زنان و آلوده نشدن آنها: در مكتب قرآن، علاوه بر بهداشت جسمي (كه در دنيا مطرح است) يك نوع بهداشت روحي و رواني هم وجود دارد كه چنانچه مراعات نشود، روح مسموم ميشود، و آثار خطرناكي را در پي دارد كه از مسموميت جسمي به مراتب خطرناكتر است. در برخي آيات، به رعايت اين نوع از بهداشت توصيه شده است.
قرآن در آيه 53 سوره احزاب در مورد روبرو شدن و صحبت كردن با زنان پيامبر ميفرمايد:
"...وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَـَعًا فَسْ ?‹َلُوهُنَّ مِن وَرَآءِ حِجَابٍ ذَ َلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ...; هنگامي كه چيزي ]از وسايل زندگي را به عنوان عاريت[ از آنان ]= همسران پيامبر[ ميخواهيد، از پشت پرده بخواهيد. اين كار، براي پاكي دلهاي شما و آنها بهتر است."
2. در امان ماندن از اذيت افراد سبكسر: خداوند در آيه 59 سوره احزاب ميفرمايد: "يَـََّأَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لاِ ّ ?َزْوَ َجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَـَبِيبِهِنَّ ذَ َلِكَ أَدْنَيََّ أَن يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ; يعني: اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسريهاي بلند خود را بر خويش فرو افكنند ]طوري كه زير گلو و سينههايشان پيدا نباشد[ اين كار براي اين كه شناخته شوند و مورد اذيت ]اهل فسق و فجور[ قرار نگيرند، بهتر است، (و اگر تا كنون خطا و كوتاهي از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده و رحيم است."
3. به طمع نيفتادن افراد سبكسر و بيمار دل: در آيه 32 سوره احزاب خطاب به زنان پيامبر ـ كه در واقع خطاب به همه زنهاست ـ آمده است: "... به شكل هوسانگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد" و در آيه 30 و 31 سوره نور خطاب به پيامبراكرمميفرمايد: "قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَـَرِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَ َلِكَ أَزْكَيَ لَهُمْ...; به مؤمنان بگو چشمهاي خود را ]از نگاه به نامحرمان[ فرو گيرند، عفت خود را حفظ كنند. اين، براي آنان پاكيزهتر است... و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را ]از نگاه هوسآلود[ فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را ـ جز آن مقدار كه نمايان است ـ آشكار نكنند، و ]اطراف[ روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند ]تا گردن و سينه با آن پوشانده شود[
، و زينت خود را آشكار نسازند; مگر براي شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدر شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران همسرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان همكيششان، يا بردهگانشان ]كنيزانشان[، يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند، يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زن آگاه نيستند و هنگام راه رفتن، پاهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود ]و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد[ اي مؤمنان همگي به سوي خدا باز گرديد تا رستگار شويد!"
علاوه بر آنچه بيان شد، استواري اجتماع و استحكام پيوند خانوادگي، جلوگيري از چشم چرانيها، حفظ ارزشها، احترام زن ـ كه هر اندازه متينتر و باوقارتر و عفيفتر حركت كند و خود را در معرض نمايش مرد نامحرم نگذارد به احترامش افزوده ميشود ـ از ديگر علتها و فلسفههاي حجاب است كه از آيات و روايات استفاده ميشود.(جهت آگاهي بيشر ر.ك: مسأله حجاب، مرتضي مطهري، انتشارات صدرا / فلسفة حجاب، علي محمدي، انتشارات ارم.)
eporsesh.com