پرسش :
شفاعت، چگونه از مغفرت الهي ناشي ميشود؟
پاسخ :
مغفرت الهي مانند هر رحمت ديگر داراي نظام و قانون است.
بخوبي دانسته ميشود كه امكان ندارد هيچيك از جريانهاي رحمت پروردگار بدون نظام انجام گيرد. به همين دليل مغفرت پروردگار هم بايد از طريق نفوس كُمَّلين و ارواح بزرگ انبياء و اولياء به گناهكاران برسد و اين لازمة نظام داشتن جهان است. به همان دليلي كه رحمت وحي بدون واسطه انجام نميگيرد و همة مردم از جانب خدا به نبوت برانگيخته نميشوند و هيچ رحمت ديگر هم بدون واسطه واقع نميشود، رحمت مغفرت هم بيواسطه ممكن نيست تحقق پيدا كند.
وقتي كسي وجود مغفرت خدا را بپذيرد، مباني محكم عقلي او را ناچار ميسازد كه بگويد جريان مغفرت بايد از مجراي يك عقل كلي يا يك نفس كلي يعني عقل و نفسي كه داراي مقام ولايت كلية الهيه است صورت گيرد؛ امكان ندارد كه فيض الهي بيرون از قانون و حساب به موجودات برسد.
قرآن كريم ما را در اينجا نيز رهبري فرموده است؛ با ضميمه كردن روايات اسلامي، خصوصاً با توجه به آنچه در روايات معتبر و شامخ شيعه در باب ولايت كلية رسول خدا و ائمة اطهار(ع) و مراتب ولايت در طبقات پايينتر اهل ايمان رسيده است، چنين استنباط ميكنيم كه وسيلة مغفرت تنها يك روح كلي نيست، بلكه نفوس كليه و جزئيه بشري با اختلاف مراتبي كه دارند هر كدام سهمي از شفاعت دارند و اين يكي از مهمترين معارف اسلام و قرآن است كه تنها در مذهب مقدس شيعه به وسيلة ائمة اطهار و شاگردان مكتب آنها خوب توضيح داده شده است.
www.eporsesh.com
مغفرت الهي مانند هر رحمت ديگر داراي نظام و قانون است.
بخوبي دانسته ميشود كه امكان ندارد هيچيك از جريانهاي رحمت پروردگار بدون نظام انجام گيرد. به همين دليل مغفرت پروردگار هم بايد از طريق نفوس كُمَّلين و ارواح بزرگ انبياء و اولياء به گناهكاران برسد و اين لازمة نظام داشتن جهان است. به همان دليلي كه رحمت وحي بدون واسطه انجام نميگيرد و همة مردم از جانب خدا به نبوت برانگيخته نميشوند و هيچ رحمت ديگر هم بدون واسطه واقع نميشود، رحمت مغفرت هم بيواسطه ممكن نيست تحقق پيدا كند.
وقتي كسي وجود مغفرت خدا را بپذيرد، مباني محكم عقلي او را ناچار ميسازد كه بگويد جريان مغفرت بايد از مجراي يك عقل كلي يا يك نفس كلي يعني عقل و نفسي كه داراي مقام ولايت كلية الهيه است صورت گيرد؛ امكان ندارد كه فيض الهي بيرون از قانون و حساب به موجودات برسد.
قرآن كريم ما را در اينجا نيز رهبري فرموده است؛ با ضميمه كردن روايات اسلامي، خصوصاً با توجه به آنچه در روايات معتبر و شامخ شيعه در باب ولايت كلية رسول خدا و ائمة اطهار(ع) و مراتب ولايت در طبقات پايينتر اهل ايمان رسيده است، چنين استنباط ميكنيم كه وسيلة مغفرت تنها يك روح كلي نيست، بلكه نفوس كليه و جزئيه بشري با اختلاف مراتبي كه دارند هر كدام سهمي از شفاعت دارند و اين يكي از مهمترين معارف اسلام و قرآن است كه تنها در مذهب مقدس شيعه به وسيلة ائمة اطهار و شاگردان مكتب آنها خوب توضيح داده شده است.
www.eporsesh.com