پرسش :
آيا عذاب الهي در قيامت، شامل شيطان و يارانش ميشود؟ آيا عذاب آنها دائمي است يا پس از تحمل جزاي خود وارد بهشت ميشوند؟
پاسخ :
طبق سخن قرآن، خداوند در قيامت، شيطان و پيروان وي را به كيفر اعمال خويش خواهد رساند و وعده جهنم و عذاب داده است:
"جهنّم ميعادگاه همه آنها است و (جهنم) هفت در دارد...".(1)
نيز "به حق سوگند و حق ميگويم، كه جهنم را از تو (شيطان) و پيروانت همگي پر خواهم كرد".(2)
شيطان و بعضي از انسانها و پيروان شيطان كه با حالت كفر و شرك از دنيا رفته باشند، براي هميشه در جهنم و عذاب الهي خواهند بود كه در آيات به لفظ خلود (خالدين) بيان شده است، اما كساني كه ايمان داشته يا مسلمان بودهاند و در عين حال دچار گناهاني شده باشند، پس از چشيدن كيفر و عذاب متناسب با گناهان از جهنم نجات يافته و وارد بهشت ميشوند.(3) اينان به جهت گناهان، استحقاق عذاب الهي دارند و به جهت ايمان و اسلامشان، استحقاق بهشت را دارند و مجازات و پاداش، هر دو داده ميشود.
برخي از گناهان مانند شرك و كفر حقيقي، جزاي آنها، خلود و عذاب دائمي در دوزخ است و اينان چون هيچ گونه نور و عمل خيري در وجود آنها نيست و اگر تا ابد زنده بمانند، به حال كفر خويش باقي ميمانند، چون وجودشان با كفر و ظلم آميخته شده است، استحقاق عذاب دائمي و خلود در دوزخ را دارند. نيز رابطه تكويني يا تجسم اعمال بين كردار و نيت انسان در دنيا و آخرت وجود دارد. رابطه تكويني تا تجسم كفر و شرك در آخرت، خلود و عذاب دائمي است. مطالبي كه بيان شد، در مورد انسان و جن كه داراي اختيارند ميباشد، اما در مورد حيوانات و موجودات ديگر و چگونگي حشر و يا اصل جزا و پاداش آنها و كيفيت آن، به نحو دقيق و قطعي نميتوان سخن گفت.
پينوشتها:
1 - حجر(15) 43 - 44.
2 - صاد، (38) 84 - 85.
3 - كشف المراد، 414.
eporsesh.com
طبق سخن قرآن، خداوند در قيامت، شيطان و پيروان وي را به كيفر اعمال خويش خواهد رساند و وعده جهنم و عذاب داده است:
"جهنّم ميعادگاه همه آنها است و (جهنم) هفت در دارد...".(1)
نيز "به حق سوگند و حق ميگويم، كه جهنم را از تو (شيطان) و پيروانت همگي پر خواهم كرد".(2)
شيطان و بعضي از انسانها و پيروان شيطان كه با حالت كفر و شرك از دنيا رفته باشند، براي هميشه در جهنم و عذاب الهي خواهند بود كه در آيات به لفظ خلود (خالدين) بيان شده است، اما كساني كه ايمان داشته يا مسلمان بودهاند و در عين حال دچار گناهاني شده باشند، پس از چشيدن كيفر و عذاب متناسب با گناهان از جهنم نجات يافته و وارد بهشت ميشوند.(3) اينان به جهت گناهان، استحقاق عذاب الهي دارند و به جهت ايمان و اسلامشان، استحقاق بهشت را دارند و مجازات و پاداش، هر دو داده ميشود.
برخي از گناهان مانند شرك و كفر حقيقي، جزاي آنها، خلود و عذاب دائمي در دوزخ است و اينان چون هيچ گونه نور و عمل خيري در وجود آنها نيست و اگر تا ابد زنده بمانند، به حال كفر خويش باقي ميمانند، چون وجودشان با كفر و ظلم آميخته شده است، استحقاق عذاب دائمي و خلود در دوزخ را دارند. نيز رابطه تكويني يا تجسم اعمال بين كردار و نيت انسان در دنيا و آخرت وجود دارد. رابطه تكويني تا تجسم كفر و شرك در آخرت، خلود و عذاب دائمي است. مطالبي كه بيان شد، در مورد انسان و جن كه داراي اختيارند ميباشد، اما در مورد حيوانات و موجودات ديگر و چگونگي حشر و يا اصل جزا و پاداش آنها و كيفيت آن، به نحو دقيق و قطعي نميتوان سخن گفت.
پينوشتها:
1 - حجر(15) 43 - 44.
2 - صاد، (38) 84 - 85.
3 - كشف المراد، 414.
eporsesh.com