پرسش :
كيفيت كيفرهاي اخروي و فلسفه آن چيست ؟
پاسخ :
كيفرهاي اخروي جنبهء جسماني و روحاني دارد, اما عذاب هاي جسماني دوزخيان عبارت است از:
1 آب و غذاي نامناسب و گلوگير و ناگوار و بدبو و بد طعم و داغ و سوزان كه از آن به زقوم و ضريع و غسلين تعبير شده است ;
2 لباس زشت و بد منظر و بد بو و آتش زا;
3 ضربه هاي شعلهء سوزان آتش و به غل و زنجير كشيده شدن .
اما عذاب هاي روحاني عبارت است از:
1 غم و اندوه و حسرت بي پايان ;
2 تحقير و سرزنش فراوان .(1)
قرآن مجيد فلسفهء اصلي كيفرهاي اخروي را تجلي عمل در لباس وجوداخروي مي داند. توضيح آن كه : كيفرهاي اخروي نه براي تسكين آلام است و نه جنبهء تربيتي دارد و نه جنبهء عبرت آموزي , چون ساحت قدس الهي بالاتر از آن است كه از فردي انتقام بگيرد, هم چنين در جهان ديگر تربيت و عبرت معناندارد; پاداش و كيفر و نعمت و نقمت , حقايق اعمال دنيوي انسان ها است كه درحيات اخروي خود را نشان مي دهد. به بيان ديگر جزاي اعمال هر انساني , عين اعمال او خواهد بود. از اين مطلب در اصطلاح علمي به تعبيرمي شود. آيات و روايات زيادي به اين امر اشاره دارد كه در اين جا به يك آيه اشاره مي كنيم : .(2)
پی نوشت:
1.مكارم شيرازي , پيام قرآن , ج 6 ص 423ـ 472
2.توبه (9 )، آيهء 35
eporsesh.com
كيفرهاي اخروي جنبهء جسماني و روحاني دارد, اما عذاب هاي جسماني دوزخيان عبارت است از:
1 آب و غذاي نامناسب و گلوگير و ناگوار و بدبو و بد طعم و داغ و سوزان كه از آن به زقوم و ضريع و غسلين تعبير شده است ;
2 لباس زشت و بد منظر و بد بو و آتش زا;
3 ضربه هاي شعلهء سوزان آتش و به غل و زنجير كشيده شدن .
اما عذاب هاي روحاني عبارت است از:
1 غم و اندوه و حسرت بي پايان ;
2 تحقير و سرزنش فراوان .(1)
قرآن مجيد فلسفهء اصلي كيفرهاي اخروي را تجلي عمل در لباس وجوداخروي مي داند. توضيح آن كه : كيفرهاي اخروي نه براي تسكين آلام است و نه جنبهء تربيتي دارد و نه جنبهء عبرت آموزي , چون ساحت قدس الهي بالاتر از آن است كه از فردي انتقام بگيرد, هم چنين در جهان ديگر تربيت و عبرت معناندارد; پاداش و كيفر و نعمت و نقمت , حقايق اعمال دنيوي انسان ها است كه درحيات اخروي خود را نشان مي دهد. به بيان ديگر جزاي اعمال هر انساني , عين اعمال او خواهد بود. از اين مطلب در اصطلاح علمي به تعبيرمي شود. آيات و روايات زيادي به اين امر اشاره دارد كه در اين جا به يك آيه اشاره مي كنيم : .(2)
پی نوشت:
1.مكارم شيرازي , پيام قرآن , ج 6 ص 423ـ 472
2.توبه (9 )، آيهء 35
eporsesh.com