پرسش :
آيا علم ومعلومات عالمان در محشر ودر جنت براي آنان فايده دارد يا فايده اي كه از آن مي برند همان استفاده از نعمتهاست؟
پاسخ :
به عنوان مقدمه بايد دانست : تفاوت ميان علوم حقيقي وغير حقيقي در اينست كه علم حقيقي انسان را نسبت به خودش وخداي عالم به بصيرت ميرساند وچراغ راه هدايت مي شود ودر پيمودن اين راه ، انسان را ياري ميكند اما علومي كه اين ويژگي را نداشته باشند علوم حقيقي نيستند .
حضرت امام خميني ( در اين باره فرموده اند : (( ميزان در علم حصول مفهومات كليه واصطلاحات علميه نيست ، بلكه ميزان آن رفع حجب از چشم بصيرت نفس است وفتح باب معرفه الله است وعلم حقيقي آن است كه چراغ هدايت ملكوت وصراط مستقيم تقرب حق ودار كرامت او باشد . وهر چه جز اين است ، گر چه در عالم ملك وقبل از رفع حجب طبيعت به صورت علوم است واصحاب آن پيش ارباب محاورات ومجادلات از علماء وعرفاوفقها به شمار آيند ،ولي پس از رفع حجاب از چشم قلب وبرداشته شدن پرده ملكوت وبيدار شدن از خواب سنگين ملك وطبيعت ، معلوم شود كه غلظت اين حجاب از تمام حجابها بيشتر بوده واين علوم رسميه سرتا سر حجب غليظه ملكوتيه بوده كه بين هر يك تا ديگري فرسخها راه مسافت داشته وما از آن غافل بوديم .)) (1)
ونيز حضرت امام در موردنقش علم حقيقي در آخرت براي انسان مي فرمايند: ((بدان كه علم از افضل كمالات واعظم فضايل است ، چه كه آن از اشرف اسماءالهيه واز صفات موجود بماهوموجود است. ونظام وجود وطراز غيب وشهود به بركت علم منتظم شده وهر موجودي تحققش به اين حقيقت شريفه زيادتر بود به مقام مقدس حق ومرتبه قدس واجبي نزديكتراست.)) ( 2 )
پی نوشت:
1 ) چهل حديث ، حضرت امام خميني(ره ) ص 373
2 ) شرح حديث جنود عقل وجهل ، ص 259
قرآن كريم درباره تغييراتي كه حقيقت علم در وجود انسان ايجاد مي كند ومنشاء چه بركاتي درآخرت است چنين مي فرمايد: " من كان في هذه اعمي فهو في الاخره اعمي " علمي كه در دنيا تحصيل شده موجب بينايي وبصيرت انسان درآخرت مي شود .
اما كسيكه اين علم حقيقي را نداشته باشد ودر واقع در دنيا از بينايي وبصيرت نسبت به حقايق محروم بوده است اثرات آنرا در آخرت هم بصورت نابينايي دريافت مي كند . در حقيقت وسعت عالم انسان به وسعت علم ودانش اواست ومرتبه وعظمت ووسعت عالم افراد در آخرت تابع اين حقيقت است .
حضرت امام ( مي فرمايند : پس اي عزيز بدان كه يك سفرپرخطرلازمي در پيش است كه عُدهّ وعِدّه آن وزادوراحله آن علم وعمل نافع است ... و... ناگاه اجلموعود در رسد وما را بي زاد وراحله وبي تهيه سفر ببرد نه عمل صالحي داريم ونه علم نافعي ، ومؤونه آن عالم روي اين دو مطلب چرخ مي زند وما هيچ يك را تهيه نكرديم... چنانچه فلاسفه بزرگ گفته اند واز قرآن كريم نيز ظاهر مي شود غير از بهشت جسماني كه بيشتر آيات قرآن در توصيف آن وارد شده وآن منزلگاه ثواب بهشتيان است ،مقامات ومراتب ديگري ازبراي بهشت است كه از مقام ثواب بيرون است آن از مقامات معنويه ولذات روحيه است وبسته به كمالات روحيه ومعارف الهيه است كه از مقامات نفس است .
پی نوشت:
1) مجموعه بتيان ، موضوع معاد ، ص 290
www.eporsesh.com
به عنوان مقدمه بايد دانست : تفاوت ميان علوم حقيقي وغير حقيقي در اينست كه علم حقيقي انسان را نسبت به خودش وخداي عالم به بصيرت ميرساند وچراغ راه هدايت مي شود ودر پيمودن اين راه ، انسان را ياري ميكند اما علومي كه اين ويژگي را نداشته باشند علوم حقيقي نيستند .
حضرت امام خميني ( در اين باره فرموده اند : (( ميزان در علم حصول مفهومات كليه واصطلاحات علميه نيست ، بلكه ميزان آن رفع حجب از چشم بصيرت نفس است وفتح باب معرفه الله است وعلم حقيقي آن است كه چراغ هدايت ملكوت وصراط مستقيم تقرب حق ودار كرامت او باشد . وهر چه جز اين است ، گر چه در عالم ملك وقبل از رفع حجب طبيعت به صورت علوم است واصحاب آن پيش ارباب محاورات ومجادلات از علماء وعرفاوفقها به شمار آيند ،ولي پس از رفع حجاب از چشم قلب وبرداشته شدن پرده ملكوت وبيدار شدن از خواب سنگين ملك وطبيعت ، معلوم شود كه غلظت اين حجاب از تمام حجابها بيشتر بوده واين علوم رسميه سرتا سر حجب غليظه ملكوتيه بوده كه بين هر يك تا ديگري فرسخها راه مسافت داشته وما از آن غافل بوديم .)) (1)
ونيز حضرت امام در موردنقش علم حقيقي در آخرت براي انسان مي فرمايند: ((بدان كه علم از افضل كمالات واعظم فضايل است ، چه كه آن از اشرف اسماءالهيه واز صفات موجود بماهوموجود است. ونظام وجود وطراز غيب وشهود به بركت علم منتظم شده وهر موجودي تحققش به اين حقيقت شريفه زيادتر بود به مقام مقدس حق ومرتبه قدس واجبي نزديكتراست.)) ( 2 )
پی نوشت:
1 ) چهل حديث ، حضرت امام خميني(ره ) ص 373
2 ) شرح حديث جنود عقل وجهل ، ص 259
قرآن كريم درباره تغييراتي كه حقيقت علم در وجود انسان ايجاد مي كند ومنشاء چه بركاتي درآخرت است چنين مي فرمايد: " من كان في هذه اعمي فهو في الاخره اعمي " علمي كه در دنيا تحصيل شده موجب بينايي وبصيرت انسان درآخرت مي شود .
اما كسيكه اين علم حقيقي را نداشته باشد ودر واقع در دنيا از بينايي وبصيرت نسبت به حقايق محروم بوده است اثرات آنرا در آخرت هم بصورت نابينايي دريافت مي كند . در حقيقت وسعت عالم انسان به وسعت علم ودانش اواست ومرتبه وعظمت ووسعت عالم افراد در آخرت تابع اين حقيقت است .
حضرت امام ( مي فرمايند : پس اي عزيز بدان كه يك سفرپرخطرلازمي در پيش است كه عُدهّ وعِدّه آن وزادوراحله آن علم وعمل نافع است ... و... ناگاه اجلموعود در رسد وما را بي زاد وراحله وبي تهيه سفر ببرد نه عمل صالحي داريم ونه علم نافعي ، ومؤونه آن عالم روي اين دو مطلب چرخ مي زند وما هيچ يك را تهيه نكرديم... چنانچه فلاسفه بزرگ گفته اند واز قرآن كريم نيز ظاهر مي شود غير از بهشت جسماني كه بيشتر آيات قرآن در توصيف آن وارد شده وآن منزلگاه ثواب بهشتيان است ،مقامات ومراتب ديگري ازبراي بهشت است كه از مقام ثواب بيرون است آن از مقامات معنويه ولذات روحيه است وبسته به كمالات روحيه ومعارف الهيه است كه از مقامات نفس است .
پی نوشت:
1) مجموعه بتيان ، موضوع معاد ، ص 290
www.eporsesh.com