پرسش :
منظور از «عَرْضْ» که يکي از نامهاي قيامت است چيست؟
پاسخ :
روزي كه نخست همة انسانها در صفهايشان نمايان ميشوند: «و عُرضوا علي ربّك صفّاً» كهف/48؛ [و ايشان به صف بر پروردگارت عرضه ميشوند]. و همه چيز آشكار ميگردد: «يومئذٍ تُعرَضون لا تَخفي منكم خافية» حاقه/18؛ [در آن روز، شما به پيشگاه خدا عرضه ميشويد و هيچ امري از شما پوشيده نميماند]. سپس جهنّم بر دوزخيان عرضه ميشود و به معرض ديد و سان همگان درميآيد: «و عرضنا جهنّم يومئذٍ للكافرين عَرْضاً» كهف/10؛ [و آن روز، جهنّم را آشكارا به كافران بنمايانيم].
پيامبر اكرم(ص) فرمود: «تحشرون حفاة عراة غرلاً و الغرل هم القلف» (نور الثقلين 1/747)؛ [ستمكاران محشور ميشوند در حالي كه پا برهنه، عريان و ... هستند]. آنگاه كافران از دوزخ بازديد ميكنند و سان ميبينند: «و يوم يُعرض الْذين كفروا علي النّار» احقاف/20؛ [و آن روز آنهايي را كه كفر ورزيدهاند، بر آتش عرضه ميدارند].
تذكّر الف: هرگونه سانِ سمعي و بصري كه رعبآور باشد از پرهيزكاران به دور است، چنانكه هرگونه سان سرورآور و نشاطزا ميتواند بهرة آنان باشد، برعكس آنچه دربارة كافران مطرح است.
ب: سانِ قيامت همسان دنيا نيست كه فقط، ابدان، اجرام و احجام طبيعي در آن ارائه شوند، بلكه ارواح، اسرار و سراير نيز به سان ميآيند به طوري كه چيزي مستور و مخفي نخواهد ماند: «لا تَخفي منكم خافية» حاقّه/18
www.eporsesh.com
روزي كه نخست همة انسانها در صفهايشان نمايان ميشوند: «و عُرضوا علي ربّك صفّاً» كهف/48؛ [و ايشان به صف بر پروردگارت عرضه ميشوند]. و همه چيز آشكار ميگردد: «يومئذٍ تُعرَضون لا تَخفي منكم خافية» حاقه/18؛ [در آن روز، شما به پيشگاه خدا عرضه ميشويد و هيچ امري از شما پوشيده نميماند]. سپس جهنّم بر دوزخيان عرضه ميشود و به معرض ديد و سان همگان درميآيد: «و عرضنا جهنّم يومئذٍ للكافرين عَرْضاً» كهف/10؛ [و آن روز، جهنّم را آشكارا به كافران بنمايانيم].
پيامبر اكرم(ص) فرمود: «تحشرون حفاة عراة غرلاً و الغرل هم القلف» (نور الثقلين 1/747)؛ [ستمكاران محشور ميشوند در حالي كه پا برهنه، عريان و ... هستند]. آنگاه كافران از دوزخ بازديد ميكنند و سان ميبينند: «و يوم يُعرض الْذين كفروا علي النّار» احقاف/20؛ [و آن روز آنهايي را كه كفر ورزيدهاند، بر آتش عرضه ميدارند].
تذكّر الف: هرگونه سانِ سمعي و بصري كه رعبآور باشد از پرهيزكاران به دور است، چنانكه هرگونه سان سرورآور و نشاطزا ميتواند بهرة آنان باشد، برعكس آنچه دربارة كافران مطرح است.
ب: سانِ قيامت همسان دنيا نيست كه فقط، ابدان، اجرام و احجام طبيعي در آن ارائه شوند، بلكه ارواح، اسرار و سراير نيز به سان ميآيند به طوري كه چيزي مستور و مخفي نخواهد ماند: «لا تَخفي منكم خافية» حاقّه/18
www.eporsesh.com