پرسش :
آيا در اسلام مرد مى تواند زن را بلاتكليف رها نموده و در برابر طلاق از او وجهى مطالبه نمايد؟
پاسخ :
عقد ازدواج قرار دادى طرفينى است كه دو طرف مىتوانند در هنگام عقد هر نوع شرط مشروعى را براى خود كسب نمايد. مثلا اينكه حق طلاق با زن باشد و يا با شخص ثالث ديگر. البته اگر هيچ شرطى در ضمن ازدواج صورت نگيرد مقتضاى طبيعى عقد ازدواج آن است كه طلاق در اختيار مرد باشد زيرا اسلام درپى آن است كه تا حد امكان نهاد خانواده دچار تزلزل نگردد از همين روست كه حق طلاق را تنها به مرد داده آن نيز با شرايطى كه در محل خود مذكور است روشن است كه اگر ابتدا اختيار طلاق به زن نيز داده مىشد احتمال تزلزل و درهم شكستن خانوادهها به دو برابر افزايش مىيافت. علاوه بر آنكه احتمال سو استفادههاى ديگر (همانگونه كه برخى مردها عمل مىكنند) نيز بسيار زيادتر مىشد. در مورد مشكل شما قرآن مجيد به صراحت چنين كارى را مذمت نموده اينكه زن را مورد آزار و اذيت قرار دهند تا مالى از او بگيرند و يا اينكه او را معلق گذارده و در بلاتكليفى رها نمايند. براى نمونه آيه 19 . سوره نسا اى اهل ايمان ... و بر زنان سختگيرى و بهانه جويى مكنيد كه قسمتى از آنچه به مهر آنان كردهايد به ظلم بگيريد. مگر آنكه از آنان عمل زشتى آشكار گردد و با آنان در زندگانى با انصاف و خوشرفتار باشيد ... و در آيه 129 . النسا نيز مىفرمايد : و ... آنها را معلق نگذاريد ( نه مانند شوهردار و نه مثل بىشوهر ) باشند ... در هر صورت ظلم در هيچ شكلى پسنديده نيست و دادگاهها بايد در رفع ظلم اقدام نموده و فرد را از بلاتكليفى نجات دهند. البته اگر در مورد عملكرد دادگاهها و مراجع قضايي سخنى داريد مىتوانيد آن را با دفتر بازرسى و همچنين ديوان عدالت ادارى مطرح نموده و حقوق خود را مطالبه نمائيد.
porseman.org
عقد ازدواج قرار دادى طرفينى است كه دو طرف مىتوانند در هنگام عقد هر نوع شرط مشروعى را براى خود كسب نمايد. مثلا اينكه حق طلاق با زن باشد و يا با شخص ثالث ديگر. البته اگر هيچ شرطى در ضمن ازدواج صورت نگيرد مقتضاى طبيعى عقد ازدواج آن است كه طلاق در اختيار مرد باشد زيرا اسلام درپى آن است كه تا حد امكان نهاد خانواده دچار تزلزل نگردد از همين روست كه حق طلاق را تنها به مرد داده آن نيز با شرايطى كه در محل خود مذكور است روشن است كه اگر ابتدا اختيار طلاق به زن نيز داده مىشد احتمال تزلزل و درهم شكستن خانوادهها به دو برابر افزايش مىيافت. علاوه بر آنكه احتمال سو استفادههاى ديگر (همانگونه كه برخى مردها عمل مىكنند) نيز بسيار زيادتر مىشد. در مورد مشكل شما قرآن مجيد به صراحت چنين كارى را مذمت نموده اينكه زن را مورد آزار و اذيت قرار دهند تا مالى از او بگيرند و يا اينكه او را معلق گذارده و در بلاتكليفى رها نمايند. براى نمونه آيه 19 . سوره نسا اى اهل ايمان ... و بر زنان سختگيرى و بهانه جويى مكنيد كه قسمتى از آنچه به مهر آنان كردهايد به ظلم بگيريد. مگر آنكه از آنان عمل زشتى آشكار گردد و با آنان در زندگانى با انصاف و خوشرفتار باشيد ... و در آيه 129 . النسا نيز مىفرمايد : و ... آنها را معلق نگذاريد ( نه مانند شوهردار و نه مثل بىشوهر ) باشند ... در هر صورت ظلم در هيچ شكلى پسنديده نيست و دادگاهها بايد در رفع ظلم اقدام نموده و فرد را از بلاتكليفى نجات دهند. البته اگر در مورد عملكرد دادگاهها و مراجع قضايي سخنى داريد مىتوانيد آن را با دفتر بازرسى و همچنين ديوان عدالت ادارى مطرح نموده و حقوق خود را مطالبه نمائيد.
porseman.org