پرسش :
شستن دستها قبل و بعد از غذا خوردن چه فوایدی دارد؟
پاسخ :
امام على عليهالسلام فرمودند :
غَسلُ اليَدَينِ قَبلَ الطَّعامِ و بَعدَهُ ؛ زِيادَةٌ فِي العُمُرِ .
شستن دستها پيش و پس از غذا خوردن ، [موجب ] فزونى عمر است.
الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 3 عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليهالسلام ، الخصال ، صفحه 612 ، حديث 10 ، عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1589 عن أبي بصير وكلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهمالسلام وفيهما «الرزق» بدل «العمر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 353 ، حديث 6 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 102
**********
امام صادق عليهالسلام فرمودند :
اِغسِلوا أيدِيَكُم قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ ؛ فَإِنَّهُ يَنفِي الفَقرَ ، و يَزيدُ فِي العُمُرِ .
دستهايتان را پيش و پس از غذا خوردن بشوييد ، كه فقر را مىبَرَد و بر عمر مىافزايد.
المحاسن، جلد 2، صفحه 202 ، حديث 1594 ، الدعوات ، صفحه 142، حديث 365 عن و فيه «غسل اليدين قبل الطعام وبعده ؛ زيادة في الرزق و يجلو البصر و يذهبان الفقر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 356 ، حديث 20 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 102 . در الخصال والمحاسن به جاى «عمر» ، «روزى» آمده است .
**********
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند :
الوُضوءُ قَبلَ الطَّعامِ يَنفِي الفَقرَ ، وبَعدَهُ يَنفِي الهَم ، ويُصِحُّ البَصَرَ .
شستن دست پيش از غذا خوردن ، فقر را مىزدايد ، و پس از غذا خوردن ، غم و اندوه را مىبَرَد و چشم را سلامت مىبخشد.
في الدعوات ومسند الشهاب وبحار الأنوار : «اللمم» بدل «الهمّ». واللمم طرف من الجنون ، وأصله في كلامهم المقاربة للشيء (بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 364).مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 301 ، حديث 950 ، الدعوات ، صفحه 142 ، حديث 364 وليس فيه «ويصحّ البصر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 364 ، حديث 42 ؛ مسند الشهاب ، جلد 1 ، صفحه 205 ، حديث 310 عن سهل بن إبراهيم المروزي عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهمالسلام عنه صلى الله عليه و آله و سلّم دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 304
**********
امام على عليهالسلام فرمودند :
غَسلُ اليَدَينِ قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ . . . يَجلُو البَصَرَ .
شستن دستها پيش و پس از خوردن غذا... ديده را جلا مىدهد.
الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 3 عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليهالسلام ، الخصال ، صفحه 612 ، حديث 10 عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1589 عن أبي بصير وكلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهمالسلام ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 353 ، حديث 6 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 306
**********
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند :
إنَّ الوُضوءَ قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ شِفاءٌ فِي الجَسَدِ ، ويُمنٌ فِي الرِّزقِ .
شستن [دستها] پيش و پس از غذا ، شفايى براى تن و مايه بركت در روزى است .
المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1591 عن معاوية بن عمّار عن الإمام الصادق عن آبائه عليهمالسلام ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 356 ، حديث 17 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 66 در متن عربى ، واژه «وضو» بهكار رفته است كه در اصل ، به معناى تميزى و پاكى است. مىگويى: وَضُؤَ، يَوْضُؤُ وَضاءَةً . البتّه در شرع، «وضو» ، نامى براى «طهارت جستن و آماده شدن براى نماز» شده است و مىگويى : تَوَضَّأْتُ (وضو گرفتم). نيز واژه «وَضوء» به معناى آبى است كه شخص با آن وضو مىگيرد . در اين حديث ، واژه «وُضوء» به همان معناى لغوى خود ، يعنى پاكيزگى و تميزى ، به كار رفته و كنايه از شستن دستهاست (بحار الأنوار : جلد 66 صفحه 364) . همچنين ، ر .ك : حديث 1285 .
**********
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند :
الوُضوءُ قَبلَ الطَّعامِ يَنفِي الفَقرَ ، وبَعدَهُ يَنفِي الهَم ، ويُصِحُّ البَصَرَ.
شستن [دستها] پيش از غذا ، فقر را دور مىكند و شستن [ دستها ] پس از غذا ، اندوه را مىراند و چشم را سلامت مىدهد .
في الدعوات ومسند الشهاب وبحار الأنوار : «اللمم» بدل «الهمّ». واللمم : طرف من الجنون ، وأصله في كلامهم المقاربة للشيء (بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 364).مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 301 ، حديث 950 ، الدعوات ، صفحه 142 ، حديث 364 وليس فيه «ويصحّ البصر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 364 ، حديث 42 ؛ مسند الشهاب ، جلد 1 ، صفحه 205 ، حديث 310 عن سهل بن إبراهيم المروزي عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهمالسلام عنه صلى الله عليه و آله و سلّم ، دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 66 در الدعوات، مسند الشهاب و بحار الأنوار ، به جاى «الهَمّ (اندوه)» واژه «اللمم» آمده كه به معناى «نوعى ديوانگى» است. اصل اين واژه در زبان عربى ، براى دلالت بر «نزديك شدن يا نزديك بودن به چيزى» به كار رفته است (بحار الأنوار : جلد 66 صفحه 364).
**********
الأمالي عن هشام بن سالم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهمالسلام :
قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله و سلّم : مَن سَرَّهُ أن يَكثُرَ خَيرُ بَيتِهِ فَليَتَوَضَّأ عِندَ حُضورِ طَعامِهِ ، ومَن تَوَضَّأَ قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ عاشَ في سَعَةٍ مِن رِزقِهِ، وعوفِيَ مِنَ البَلاءِ في جَسَدِهِ.
قالَ هِشامُ بنُ سالِمٍ : قالَ لِيَ الصّادِقُ عليهالسلام : يا هِشامَ بنَ سالِمٍ ، الوُضوءُ هاهُنا غَسلُ اليَدِ قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ .
الأمالى- به نقل از هشام بن سالم ، از امام صادق عليهالسلام ، از پدرانش عليهمالسلام -: «پيامبر خدا فرمود : هر كس از اين خرسند مىشود كه خير و بركت خانهاش بسيار باشد ، در هنگام آورده شدن غذا وضو بسازد ؛ و هر كس پيش و پس از غذا وضو بسازد ، در گشايشِ روزى بِزيَد و از هر بلايى در تن خويش ، بركنار باشد» .
هشام بن سالم گفت : امام صادق عليهالسلام به من فرمود : «اى هشام بن سالم ! مقصود از "وضو" در اينجا ، شستن دستها پيش و پس از غذاست» .
الأمالي للطوسي ، صفحه 590 ، حديث 1225 ، تهذيب الأحكام ، جلد 9 ، صفحه 97 ، حديث 423 عن القدّاح عن الإمام الصادق عليهالسلام ،الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 1 عن ابن القدّاح كلاهما نحوه وح 4 عن السكوني وكلاهما عن الإمام الصادق عليهالسلام ، كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 3 ، صفحه 358 ، حديث 4264 وفيهما صدره إلى «طعامه» وح 4265 نحوه ،المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 200 ، حديث 1588 عن ابن القدّاح عن الإمام الصادق عن آبائه عليهمالسلام ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 364 ، حديث 40 دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 66
**********
امام على عليهالسلام فرمودند :
غَسلُ اليَدَينِ قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ زِيادَةٌ فِي العُمُرِ ، وإماطَةٌ لِلغَمَرِ عَنِالثِّيابِ ، ويَجلُو البَصَرَ .
شستن دستها پيش و پس از غذا ، موجب فزون شدن عمر است و سبب زدودن چربى از جامههاست و ديده را نيز جلا مىدهد .
الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 3 عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليهالسلام ، الخصال ، صفحه 612 ، حديث 10 عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1589 عن أبي بصير وكلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهمالسلام وفيهما «الرزق» بدل «العمر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 353 ، حديث 6 وراجع الدعوات ، صفحه 142 ، حديث 365 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 70 در الخصال والمحاسن ، به جاى «عمر» ، واژه «روزى» آمده است .
**********
امام صادق عليهالسلام فرمودند :
اِغسِلوا أيدِيَكُم قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ ؛ فَإِنَّهُ يَنفِي الفَقرَ ، و يَزيدُ فِي العُمُرِ .
دستهايتان را پيش و پس از غذا بشوييد ؛ چرا كه فقر را مىبرد و بر عمر مىافزايد .
المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 202 ، حديث 1594 ، الدعوات ، صفحه 142 ، حديث 365 عن و فيه «غسل اليدين قبل الطعام و بعده زيادة في الرزق و يجلو البصر و يذهبان الفقر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 356 ، حديث 20 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 70 در الدعوات از امام على عليهالسلام چنين آمده است : «شستن دستان پيش و پس از غذا ، موجب فزونىِ روزى است، ديده را جلا مىدهد و فقر را از ميان مىبرد» .
www.hadithcity.com
امام على عليهالسلام فرمودند :
غَسلُ اليَدَينِ قَبلَ الطَّعامِ و بَعدَهُ ؛ زِيادَةٌ فِي العُمُرِ .
شستن دستها پيش و پس از غذا خوردن ، [موجب ] فزونى عمر است.
الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 3 عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليهالسلام ، الخصال ، صفحه 612 ، حديث 10 ، عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1589 عن أبي بصير وكلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهمالسلام وفيهما «الرزق» بدل «العمر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 353 ، حديث 6 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 102
**********
امام صادق عليهالسلام فرمودند :
اِغسِلوا أيدِيَكُم قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ ؛ فَإِنَّهُ يَنفِي الفَقرَ ، و يَزيدُ فِي العُمُرِ .
دستهايتان را پيش و پس از غذا خوردن بشوييد ، كه فقر را مىبَرَد و بر عمر مىافزايد.
المحاسن، جلد 2، صفحه 202 ، حديث 1594 ، الدعوات ، صفحه 142، حديث 365 عن و فيه «غسل اليدين قبل الطعام وبعده ؛ زيادة في الرزق و يجلو البصر و يذهبان الفقر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 356 ، حديث 20 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 102 . در الخصال والمحاسن به جاى «عمر» ، «روزى» آمده است .
**********
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند :
الوُضوءُ قَبلَ الطَّعامِ يَنفِي الفَقرَ ، وبَعدَهُ يَنفِي الهَم ، ويُصِحُّ البَصَرَ .
شستن دست پيش از غذا خوردن ، فقر را مىزدايد ، و پس از غذا خوردن ، غم و اندوه را مىبَرَد و چشم را سلامت مىبخشد.
في الدعوات ومسند الشهاب وبحار الأنوار : «اللمم» بدل «الهمّ». واللمم طرف من الجنون ، وأصله في كلامهم المقاربة للشيء (بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 364).مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 301 ، حديث 950 ، الدعوات ، صفحه 142 ، حديث 364 وليس فيه «ويصحّ البصر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 364 ، حديث 42 ؛ مسند الشهاب ، جلد 1 ، صفحه 205 ، حديث 310 عن سهل بن إبراهيم المروزي عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهمالسلام عنه صلى الله عليه و آله و سلّم دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 304
**********
امام على عليهالسلام فرمودند :
غَسلُ اليَدَينِ قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ . . . يَجلُو البَصَرَ .
شستن دستها پيش و پس از خوردن غذا... ديده را جلا مىدهد.
الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 3 عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليهالسلام ، الخصال ، صفحه 612 ، حديث 10 عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1589 عن أبي بصير وكلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهمالسلام ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 353 ، حديث 6 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 306
**********
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند :
إنَّ الوُضوءَ قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ شِفاءٌ فِي الجَسَدِ ، ويُمنٌ فِي الرِّزقِ .
شستن [دستها] پيش و پس از غذا ، شفايى براى تن و مايه بركت در روزى است .
المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1591 عن معاوية بن عمّار عن الإمام الصادق عن آبائه عليهمالسلام ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 356 ، حديث 17 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 66 در متن عربى ، واژه «وضو» بهكار رفته است كه در اصل ، به معناى تميزى و پاكى است. مىگويى: وَضُؤَ، يَوْضُؤُ وَضاءَةً . البتّه در شرع، «وضو» ، نامى براى «طهارت جستن و آماده شدن براى نماز» شده است و مىگويى : تَوَضَّأْتُ (وضو گرفتم). نيز واژه «وَضوء» به معناى آبى است كه شخص با آن وضو مىگيرد . در اين حديث ، واژه «وُضوء» به همان معناى لغوى خود ، يعنى پاكيزگى و تميزى ، به كار رفته و كنايه از شستن دستهاست (بحار الأنوار : جلد 66 صفحه 364) . همچنين ، ر .ك : حديث 1285 .
**********
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند :
الوُضوءُ قَبلَ الطَّعامِ يَنفِي الفَقرَ ، وبَعدَهُ يَنفِي الهَم ، ويُصِحُّ البَصَرَ.
شستن [دستها] پيش از غذا ، فقر را دور مىكند و شستن [ دستها ] پس از غذا ، اندوه را مىراند و چشم را سلامت مىدهد .
في الدعوات ومسند الشهاب وبحار الأنوار : «اللمم» بدل «الهمّ». واللمم : طرف من الجنون ، وأصله في كلامهم المقاربة للشيء (بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 364).مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 301 ، حديث 950 ، الدعوات ، صفحه 142 ، حديث 364 وليس فيه «ويصحّ البصر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 364 ، حديث 42 ؛ مسند الشهاب ، جلد 1 ، صفحه 205 ، حديث 310 عن سهل بن إبراهيم المروزي عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهمالسلام عنه صلى الله عليه و آله و سلّم ، دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 66 در الدعوات، مسند الشهاب و بحار الأنوار ، به جاى «الهَمّ (اندوه)» واژه «اللمم» آمده كه به معناى «نوعى ديوانگى» است. اصل اين واژه در زبان عربى ، براى دلالت بر «نزديك شدن يا نزديك بودن به چيزى» به كار رفته است (بحار الأنوار : جلد 66 صفحه 364).
**********
الأمالي عن هشام بن سالم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهمالسلام :
قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله و سلّم : مَن سَرَّهُ أن يَكثُرَ خَيرُ بَيتِهِ فَليَتَوَضَّأ عِندَ حُضورِ طَعامِهِ ، ومَن تَوَضَّأَ قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ عاشَ في سَعَةٍ مِن رِزقِهِ، وعوفِيَ مِنَ البَلاءِ في جَسَدِهِ.
قالَ هِشامُ بنُ سالِمٍ : قالَ لِيَ الصّادِقُ عليهالسلام : يا هِشامَ بنَ سالِمٍ ، الوُضوءُ هاهُنا غَسلُ اليَدِ قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ .
الأمالى- به نقل از هشام بن سالم ، از امام صادق عليهالسلام ، از پدرانش عليهمالسلام -: «پيامبر خدا فرمود : هر كس از اين خرسند مىشود كه خير و بركت خانهاش بسيار باشد ، در هنگام آورده شدن غذا وضو بسازد ؛ و هر كس پيش و پس از غذا وضو بسازد ، در گشايشِ روزى بِزيَد و از هر بلايى در تن خويش ، بركنار باشد» .
هشام بن سالم گفت : امام صادق عليهالسلام به من فرمود : «اى هشام بن سالم ! مقصود از "وضو" در اينجا ، شستن دستها پيش و پس از غذاست» .
الأمالي للطوسي ، صفحه 590 ، حديث 1225 ، تهذيب الأحكام ، جلد 9 ، صفحه 97 ، حديث 423 عن القدّاح عن الإمام الصادق عليهالسلام ،الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 1 عن ابن القدّاح كلاهما نحوه وح 4 عن السكوني وكلاهما عن الإمام الصادق عليهالسلام ، كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 3 ، صفحه 358 ، حديث 4264 وفيهما صدره إلى «طعامه» وح 4265 نحوه ،المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 200 ، حديث 1588 عن ابن القدّاح عن الإمام الصادق عن آبائه عليهمالسلام ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 364 ، حديث 40 دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 66
**********
امام على عليهالسلام فرمودند :
غَسلُ اليَدَينِ قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ زِيادَةٌ فِي العُمُرِ ، وإماطَةٌ لِلغَمَرِ عَنِالثِّيابِ ، ويَجلُو البَصَرَ .
شستن دستها پيش و پس از غذا ، موجب فزون شدن عمر است و سبب زدودن چربى از جامههاست و ديده را نيز جلا مىدهد .
الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 3 عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليهالسلام ، الخصال ، صفحه 612 ، حديث 10 عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1589 عن أبي بصير وكلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهمالسلام وفيهما «الرزق» بدل «العمر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 353 ، حديث 6 وراجع الدعوات ، صفحه 142 ، حديث 365 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 70 در الخصال والمحاسن ، به جاى «عمر» ، واژه «روزى» آمده است .
**********
امام صادق عليهالسلام فرمودند :
اِغسِلوا أيدِيَكُم قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ ؛ فَإِنَّهُ يَنفِي الفَقرَ ، و يَزيدُ فِي العُمُرِ .
دستهايتان را پيش و پس از غذا بشوييد ؛ چرا كه فقر را مىبرد و بر عمر مىافزايد .
المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 202 ، حديث 1594 ، الدعوات ، صفحه 142 ، حديث 365 عن و فيه «غسل اليدين قبل الطعام و بعده زيادة في الرزق و يجلو البصر و يذهبان الفقر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 356 ، حديث 20 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 70 در الدعوات از امام على عليهالسلام چنين آمده است : «شستن دستان پيش و پس از غذا ، موجب فزونىِ روزى است، ديده را جلا مىدهد و فقر را از ميان مىبرد» .
www.hadithcity.com