پرسش :
منظور از اصالت خانوادگي در ازدواج چيست ؟ و تا چه اندازه در ازدواج تاثير گذار است؟
پاسخ :
پاسخ: منظور از «اصالت خانوادگي» جامعيت در چند چيز است:
الف) حلالزادگي و نجابت،
ب ) پارسايي و تقوا،
ج ) افكار و اعتقادات صحيح،
د ) صلاحيت در اخلاق و صفات انساني و حالات شايسته رواني.
از همينرو گفته ميشود فرزندان اصيل و با شرافت را در چنين خانوادههايي جستوجو كنيد؛ خانوادههايي كه عمري را در صداقت، پاكي، امانت، طاعت و بندگي خدا سپري نموده و از آزمايشهاي گوناگون در رابطه با مسائل فردي و اجتماعي سرافراز بيرون آمدهاند. قرآن مجيد به اين نكته اشاره كرده و ميفرمايد: الم تركيف ضرب اللّه مثلاًكلمة طيبة كشجرة طيبه اصلها ثابت و فرعها في السماء توتي اكلها كل حين باذن ربها و يضرب اللّه الامثال للناس لعلهم يتذكرون . مگر نديدي كه خدا چگونه مثل ميزند: كلمه پاك همچون درخت پاك است كه اصلش ثابت و شاخ و برگش رو به آسمان.پيوسته به اذن پروردگارش بركت و ميوه خود را به بار ميآورد. خدا اين مثلها را براي مردم ميآورد شايد كه اندرز گيرند »، (1) و نيز ميفرمايد: جنات عدن يدخلونها و من صلح من آبائهم و ازواجهم و ذرياتهم والملائكة يدخلون عليهم من كل باب سلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبي الدار : بهشتهاي جاوداني كه خودشان با هر كه شايسته است از پدران و همسران وفرزندانشان، وارد آن شوند و فرشتگان از هر دري بر آنها درآيند و گويند: درود بر شما براي آن صبوري كه از خود نشان داديد كه چه نيك استفرجام سراي ديگر »، (2)
در آيات ياد شده، قرآن پاكي و اصالت خانوادگي را نشانگر پرورش فرزندان صالح و شايسته ميداند. اميرمؤمنان حضرت علي(ع) ميفرمايد: عليكم في طلب الحوائج بشراف النفوس ذوي الاصول الطيبه فانّها عندهم اقضي وهي لديهما ذكي ؛ در جستوجوي حوايج به افراد با شرافت و صاحب خانوادههاي پاك مراجعه كنيد؛ زيرا حوايج در نزد آنان بهتر روا شده وپاكيزهتر صورت ميگيرد ،(3)
رسول اكرم(ص) نيز فرمودهاند: ايّاكم و خضراء الدّمن قيل يا رسول اللّه و ما خضراء الدمن؟ قال المرأة الحسناء في منبت السوء ؛ از گلهاي زيبايي كه در جاهاي متعفن ميرويد بپرهيزيد، سؤال شد كه منظور چيست؟ فرمودند: زن زيبايي كه در خانوادهاي پليدپرورش يافته باشد »،(4)
نكته ديگري كه در اينجا قابل توجه است اين كه اخلاق و رفتار خانواده ، اصالت آن ، جنبه هاي عقلي آن از لحاظ هوشمندي و كودني ، زمينه هاي اعتقادي آن ، عيوب و اعتيدات آن در نحوه زندگي جديد و در نسل ثر مي گذارد . نطفه يعني ماده اوليه تشكيل جنين از جنبه ها و خصايص وراثتي والدين و حتي اجداد متاثر است .(5)
پی نوشت:
1- ابراهيم، آيه24
2- رعد، آيه 24
3- غرر الحكم
4- وسائل الشيعه، ج 20، ص 35
5- تشكيل خانواده در اسلام ، دكتر علي قائمي ص 80
www.morsalat.com
پاسخ: منظور از «اصالت خانوادگي» جامعيت در چند چيز است:
الف) حلالزادگي و نجابت،
ب ) پارسايي و تقوا،
ج ) افكار و اعتقادات صحيح،
د ) صلاحيت در اخلاق و صفات انساني و حالات شايسته رواني.
از همينرو گفته ميشود فرزندان اصيل و با شرافت را در چنين خانوادههايي جستوجو كنيد؛ خانوادههايي كه عمري را در صداقت، پاكي، امانت، طاعت و بندگي خدا سپري نموده و از آزمايشهاي گوناگون در رابطه با مسائل فردي و اجتماعي سرافراز بيرون آمدهاند. قرآن مجيد به اين نكته اشاره كرده و ميفرمايد: الم تركيف ضرب اللّه مثلاًكلمة طيبة كشجرة طيبه اصلها ثابت و فرعها في السماء توتي اكلها كل حين باذن ربها و يضرب اللّه الامثال للناس لعلهم يتذكرون . مگر نديدي كه خدا چگونه مثل ميزند: كلمه پاك همچون درخت پاك است كه اصلش ثابت و شاخ و برگش رو به آسمان.پيوسته به اذن پروردگارش بركت و ميوه خود را به بار ميآورد. خدا اين مثلها را براي مردم ميآورد شايد كه اندرز گيرند »، (1) و نيز ميفرمايد: جنات عدن يدخلونها و من صلح من آبائهم و ازواجهم و ذرياتهم والملائكة يدخلون عليهم من كل باب سلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبي الدار : بهشتهاي جاوداني كه خودشان با هر كه شايسته است از پدران و همسران وفرزندانشان، وارد آن شوند و فرشتگان از هر دري بر آنها درآيند و گويند: درود بر شما براي آن صبوري كه از خود نشان داديد كه چه نيك استفرجام سراي ديگر »، (2)
در آيات ياد شده، قرآن پاكي و اصالت خانوادگي را نشانگر پرورش فرزندان صالح و شايسته ميداند. اميرمؤمنان حضرت علي(ع) ميفرمايد: عليكم في طلب الحوائج بشراف النفوس ذوي الاصول الطيبه فانّها عندهم اقضي وهي لديهما ذكي ؛ در جستوجوي حوايج به افراد با شرافت و صاحب خانوادههاي پاك مراجعه كنيد؛ زيرا حوايج در نزد آنان بهتر روا شده وپاكيزهتر صورت ميگيرد ،(3)
رسول اكرم(ص) نيز فرمودهاند: ايّاكم و خضراء الدّمن قيل يا رسول اللّه و ما خضراء الدمن؟ قال المرأة الحسناء في منبت السوء ؛ از گلهاي زيبايي كه در جاهاي متعفن ميرويد بپرهيزيد، سؤال شد كه منظور چيست؟ فرمودند: زن زيبايي كه در خانوادهاي پليدپرورش يافته باشد »،(4)
نكته ديگري كه در اينجا قابل توجه است اين كه اخلاق و رفتار خانواده ، اصالت آن ، جنبه هاي عقلي آن از لحاظ هوشمندي و كودني ، زمينه هاي اعتقادي آن ، عيوب و اعتيدات آن در نحوه زندگي جديد و در نسل ثر مي گذارد . نطفه يعني ماده اوليه تشكيل جنين از جنبه ها و خصايص وراثتي والدين و حتي اجداد متاثر است .(5)
پی نوشت:
1- ابراهيم، آيه24
2- رعد، آيه 24
3- غرر الحكم
4- وسائل الشيعه، ج 20، ص 35
5- تشكيل خانواده در اسلام ، دكتر علي قائمي ص 80
www.morsalat.com