پرسش :
آيا زيارت اهل قبور خوب است ؟ در كدام آيه ي قرآن اين موضوع نوشته شده است ؟
پاسخ :
امام صادق(ع) مىفرمايد: «قسم به خداى متعال، مردگان رفتن شما را [بر سر قبورشان ]مىدانند و با حضور شما مسرور مىشوند و با شما اُنس مىگيرند و بهرهمند مىگردند». وسائل الشيعه، ج2، ص 878 و نيز در اين باب نگا: عروج روح، ص 71-76.
امّا مهمترين اثر دنيوى زيارت اهل قبور براى انسان، تذكّر مرگ و يادآورى اين رخداد مهمّ است. اين خود، موجب باز داشتن انسان از بازىهاى دنيوى، نگا: نهجالبلاغه، ترجمه سيد جعفر شهيدى، خطبه 84، ص 66.مانع دست زدن به كارهاى زشت و ناروا، همان، خطبه 99، ص 92.باعث انجام دادن اعمال و كردار نيك، همان، كلمات قصار، 31، ص 364.سبب بىرغبتى و كم خشنودى از دنيا همان، كلمات قصار 349، ص 423. و زمينهساز عبرت آموزى است. همان، خطبه 221، ص 252.در رابطه بازيارت قبور واين كه در قرآن آمده نه بايد گفت طبق تصريح قرآن { و لاتحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون } كسانيكه در راه خدا شهيد شدند مپندارند آنها مردگانند بلكه در نزد پروردگار شان زنده هستند و روزي مي خورند . بنابر اين توجه ما عمده به روح ملكوتي و حاضر و ناظر آنها است (آل عمران آيه, 169)
{ من يعظم شعائر الله فا نها من تقوي القلوب } هر كس شعائر الهي را بزرگ بشمارد اين از علامت تقواي الهي است (حج آيه, 32)
هر چيز كه ياد و عظمت خدا را و آئين او را به ياد انسان مي اندازد از آنجا شعائر خداست و ائمه عليه السلام همگي حجت و اولياء خدا هستند اگر ياد آنها را در افكار و اذهان در ظاهر و باطن تعظيم كنيم و عظمت بد هيم جز ء شعائر الهي است .
{ لنتخذن عليهم مسجدا } (كهف آيه, 2) مدفن اصحاب كهف را مسجد و محل عبادت و نيايش قرار دادند .
چون اين محل ( محل دفن اصحاب كهف )مكان دفن اجساد بندگان صالح و محبوب خدا بود داراي فضيلت خاصي داشتند و بر آن مكان تبرك مي جستند و معتقد بودند عبادت و نيايش در آنجا ثواب بيشتري دارد و اين كاررا انجام دادند و قرآن آن را تاييد ميكند و اگر اشكال داشت يقينا قرآن تخطئه ميكرد.
قرآن به زائرين خانه خدا دستور ميدهد كه در مقام ابراهيم ( نقطه اي كه حضرت ابراهيم ايستاد ) و نماز خواند آنجا داراي فضيلت و شرافتي است و دستور تبر ك آن مكان را داد.
{ و اتخذ من مقام ابراهيم مصلي } (بقره آيه ,152) از مقام ابراهيم براي خود محل نما ز را اتخاذ كنيد اگر ما حرم ائمه عليهم السلام را تبرك ميداريم يعني اينكه اولا آنها را به تصريح قرآن زنده ميدانيم .
* حضرت فاطمه سلام عليها مرتب به زيارت قبر حضرت حمزه مي رفت آنجا نماز مي خواند و گريه مي كرد (آئين وهابيت ,آيه الله جعفر سبحاني)
براي آشنائي با بحث زيارت قبور از ديدگاه سنت پيامبر مي توان به كتاب هاي زير رجوع كرد:
1- آيين وهابيت جعفر سبحانى
2ـ آيا اين است اسلام واقعى ابوالفضل حسينى
3- نقدى بر انديشه وهابيان موسوى قزوينى ترجمه: طارمى
4ـ تحليلى نو بر عقايد وهابيان حسن ابراهيمى
5ـ فرقه وهابى و پاسخ به شبهات آنها قزوينى ترجمه: دوانى
6ـ نقد و تحليلى پيرامون وهابيگرى همايون همتى
www.morsalat.com
امام صادق(ع) مىفرمايد: «قسم به خداى متعال، مردگان رفتن شما را [بر سر قبورشان ]مىدانند و با حضور شما مسرور مىشوند و با شما اُنس مىگيرند و بهرهمند مىگردند». وسائل الشيعه، ج2، ص 878 و نيز در اين باب نگا: عروج روح، ص 71-76.
امّا مهمترين اثر دنيوى زيارت اهل قبور براى انسان، تذكّر مرگ و يادآورى اين رخداد مهمّ است. اين خود، موجب باز داشتن انسان از بازىهاى دنيوى، نگا: نهجالبلاغه، ترجمه سيد جعفر شهيدى، خطبه 84، ص 66.مانع دست زدن به كارهاى زشت و ناروا، همان، خطبه 99، ص 92.باعث انجام دادن اعمال و كردار نيك، همان، كلمات قصار، 31، ص 364.سبب بىرغبتى و كم خشنودى از دنيا همان، كلمات قصار 349، ص 423. و زمينهساز عبرت آموزى است. همان، خطبه 221، ص 252.در رابطه بازيارت قبور واين كه در قرآن آمده نه بايد گفت طبق تصريح قرآن { و لاتحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون } كسانيكه در راه خدا شهيد شدند مپندارند آنها مردگانند بلكه در نزد پروردگار شان زنده هستند و روزي مي خورند . بنابر اين توجه ما عمده به روح ملكوتي و حاضر و ناظر آنها است (آل عمران آيه, 169)
{ من يعظم شعائر الله فا نها من تقوي القلوب } هر كس شعائر الهي را بزرگ بشمارد اين از علامت تقواي الهي است (حج آيه, 32)
هر چيز كه ياد و عظمت خدا را و آئين او را به ياد انسان مي اندازد از آنجا شعائر خداست و ائمه عليه السلام همگي حجت و اولياء خدا هستند اگر ياد آنها را در افكار و اذهان در ظاهر و باطن تعظيم كنيم و عظمت بد هيم جز ء شعائر الهي است .
{ لنتخذن عليهم مسجدا } (كهف آيه, 2) مدفن اصحاب كهف را مسجد و محل عبادت و نيايش قرار دادند .
چون اين محل ( محل دفن اصحاب كهف )مكان دفن اجساد بندگان صالح و محبوب خدا بود داراي فضيلت خاصي داشتند و بر آن مكان تبرك مي جستند و معتقد بودند عبادت و نيايش در آنجا ثواب بيشتري دارد و اين كاررا انجام دادند و قرآن آن را تاييد ميكند و اگر اشكال داشت يقينا قرآن تخطئه ميكرد.
قرآن به زائرين خانه خدا دستور ميدهد كه در مقام ابراهيم ( نقطه اي كه حضرت ابراهيم ايستاد ) و نماز خواند آنجا داراي فضيلت و شرافتي است و دستور تبر ك آن مكان را داد.
{ و اتخذ من مقام ابراهيم مصلي } (بقره آيه ,152) از مقام ابراهيم براي خود محل نما ز را اتخاذ كنيد اگر ما حرم ائمه عليهم السلام را تبرك ميداريم يعني اينكه اولا آنها را به تصريح قرآن زنده ميدانيم .
* حضرت فاطمه سلام عليها مرتب به زيارت قبر حضرت حمزه مي رفت آنجا نماز مي خواند و گريه مي كرد (آئين وهابيت ,آيه الله جعفر سبحاني)
براي آشنائي با بحث زيارت قبور از ديدگاه سنت پيامبر مي توان به كتاب هاي زير رجوع كرد:
1- آيين وهابيت جعفر سبحانى
2ـ آيا اين است اسلام واقعى ابوالفضل حسينى
3- نقدى بر انديشه وهابيان موسوى قزوينى ترجمه: طارمى
4ـ تحليلى نو بر عقايد وهابيان حسن ابراهيمى
5ـ فرقه وهابى و پاسخ به شبهات آنها قزوينى ترجمه: دوانى
6ـ نقد و تحليلى پيرامون وهابيگرى همايون همتى
www.morsalat.com