سه‌شنبه، 6 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

صور اول و دوم و اسرافيل چيست؟


پاسخ :
آنچه از آيات نوراني قرآن كريم (همانند سوره مباركه نمل، آيه 87 و زمر، آيه 68) استفاده مى‏شود اين است كه دو نفخه وجود دارد، نفخه اول براى ميراندن و نفخه دوم براى زنده ساختن.
حكايت صور و دو نفخه‏اش حكايت همان شيپورى است كه در لشكرها براى كارزار به كار مى‏برده‏اند. بار اول در صور دميده مى‏شد كه ساكت شويد و براى حركت آماده گرديد و سپس براى بار دوم در صور دميده مى‏شد كه برخيزيد و حركت كنيد.
بنابراين صور حقيقتى است موجود كه داراى دو گونه صيحه است؛ صيحه ميراننده و صيحه زنده‏كننده و حكم نفخ صور، همه موجودات آسمان و زمين از جمله ملائكه و ارواح را نيز شامل مى‏شود.
تنها مخلصين و اولياءالله هستند كه از جزع و فزع در نفخ صور استثناء شده‏اند و اين در حالى است كه همه ساكنان زمين و آسمان با نفخه در مى‏گذرند، ولى آنان به حيات خود ادامه مى‏دهند.
بنابراين ساكنان زمين و آسمان از جمله ملائكه و ارواح در نفخ صور اول مى‏ميرند و با اين نفخ صور كه مرگ برزخى مى‏باشد از نظام برزخ به نظام بالاتر و اولين عالم از عوالم حشر وارد مى‏گردند واز نظام برزخى رها مى‏شوند.
بايد توجه داشت كه «نفخ صور» نه شيپور است و نه چيزى خارج از نظام وجود بلكه آن دمى است كه به وسيله آن، كل نظام هستى متحوّل و عوض مى‏شود. سببش در ظاهر حضرت اسرافيل (ع) مى‏باشد ولى در واقع اين دم الهى است كه خداوند به وسيله اسرافيل انجام مى‏دهد مثل بسيارى از حقايق ديگر كه به مشيت خداوند به وسيله ملكى محقق مى‏گردد. اينجا هم دم الهى را ملكى از ملائك- كه داراى سعه وجودى خاصى بوده و نامش «اسرافيل» است- به اذن خداوند متعال ايجاد مى‏كند و در حقيقت نفخ و دم در متن وجود و در خودِ صورت‏ها است.
براى روشن‏تر شدن اين حقيقت (نفخ صور)، در بازگشت هستى به سوى حضرت حق، بايد قدرى در اصل وجود تأمل كرد كه اصل هستى چگونه است كه وقتى دم را مى‏دمند، «كل وجود» از هر موجودى گرفته مى‏شود؟ حقيقت آن است كه نظام هستى- به غير از خداوند سبحان- با يك دمى از جانب حضرت حق آمده است. اين دم در اندازه‏هاى مختلف و قالب‏هاى گوناگون شكل گرفته و جلوه كرده است و عالم وجود، پديدار گشته است كه همه از آثار «رحمان» مى‏باشد. همان اسمى كه خداوند در اين آيه بعد از اسم جلاله «اللَّه» بدان اشاره دارد:
(قُلْ ادْعُوا اللَّهَ أَوْ ادْعُوا الرَّحْمَنِ أَيّاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى)(1) «بگو خدا را بخوانيد يا رحمان را بخوانيد، هر كدام را بخوانيد، براى او نام‏هاى نيكوتر است».
خداوند رحمان، با رحمانيتش دمى دارد كه اين، يك دم هم بيشتر نيست ولى صورت‏ها و شكل‏ها دارد. به بيان ديگر، اين دمى كه از آثار رحمانيت خداوند بوده، آغاز گشته و اكنون هم هست و ادامه دارد. يك دم است كه در شكل‏هاى مختلف، اندازه‏هاى گوناگون و دوره‏هاى مختلف پياده مى‏گردد.
دم سازنده كه هم اكنون تداوم دارد، به نقطه‏اى مى‏رسد كه باز مى‏گردد، چنان كه از نقطه‏اى شروع شد، به جايى مى‏رسد كه دم پس گرفته مى‏شود. مرحوم فيض براى بيان اين دو دم به دم انسان كه با يك دم آتش را روشن مى‏كند و با دم ديگر آتش را خاموش مى‏كند، مثال مى‏زند.
گاهى دم مى‏دهيم روشن كنيم و زمانى دم مى‏دهيم كه خاموش كنيم. در اينجا نيز دمى داريم كه وجود مى‏دهد و دمى داريم كه معكوس آن بوده و در واقع گرفتن دم اوّل است يعنى، دم دوم مى‏آيد و آنچه دم اول به موجودات داده، پس مى‏گيرد. اين دم دوم همان «نفخ صور» است كه در مقدمات اول قيامت پيش خواهد آمد. دم دوم كه با توجه به نظام علل و اسباب به وسيله صور اسرافيل متحقق مى‏گردد، موجوديت موجود را مى‏گيرد و همه چيز فانى مى‏شود و چنانكه دم اول از نقطه‏اى آغاز و به تدريج نظام وجود را به وجود آورد، دم دوم همه چيز را نابود مى‏سازد مگر خدا و وجه او را: (كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ)(2) «جز ذات [و وجه او همه چيز نابود شونده است».
بعد از اين دم دوم، دوباره نفخ ديگرى داريم كه مانند دم اول به موجودات وجود مى‏دهد البته نه به آن صورتى كه نخست بودند و در مرحله اول ايجاد، موجود شدند.
با توضيحى كه بيان شد، در مجموع سه دم داريم: دم اول كه از نقطه شروع عالم هستى بوده و ادامه دارد تا به نقطه‏اى مى‏رسد كه اين دم بر مى‏گردد و دم دوم محقق مى‏شود، دمِ دوم، دمى است كه وجود را از موجودات باز پس مى‏گيرد تا جايى كه همه چيز از ميان برود و تنها وجود خدا باقى بماند. دم سوم، از نو به وجود آورنده موجودات خواهد بود البته نه به شكل وجود دنيايى كه در دم اول بود بلكه با قالب و صورتى مقتضى و متناسب با عالم قيامت.
از دم دوم به عنوان «نفخ اول» يا «نفخ قابض» ياد مى‏كنند و از دم سوم يا نفخ دوم، به «نفخ احياء» يا «نفخ باسط» نام مى‏برند. نفخ اول دم قبض كننده است آن لحظه كه اسرافيل بدمد، خداوند با اسم «قابض» خود وجود را از موجودات مى‏ستاند و مى‏گيرد (نفخ صور اول). نفخ دوم، دم حيات و وجود دهنده است كه از لوازمش به پا خاستن موجودات مى‏باشد (نفخ صور دوم).(3)
براى آگاهى بيشتر ر.ك:
1- انسان از آغاز تا انجام، علامه طباطبايى، ترجمه و تعليقات: صادق لاريجانى
2- معاد يا بازگشت به سوى خدا، محمد شجاعى
3- پيام قرآن، ناصر مكارم شيرازى، ج 6
4- الالهيات، جعفر سبحانى، ج 4، ص 239
پى‏نوشت‏
(1) اسراء (17)، آيه 011.
(2) قصص (28)، آيه 88.
(3) ر. ك: قيام قيامت، صص 02- 82.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.