پرسش :
آیا ايام زمامداری حضرت مهدی (عج) بهتر از ايام زمامداری رسول اکرم (ص) است؟
پاسخ :
شرح پرسش:
آيا انتظار فرج مصلح حقيقی برای نجات انسان از شر و پليدیها و ترسيمی كه از بعد فرج حضرت مهدی (عج) داريم را میتوان مساوی ايام زمامداری رسول اکرم (ص) دانست يا بالاتر و بهتر است؟ اگر بالاتر و برتر است چرا در زمان رسول اکرم (ص) و زمامداری ايشان، به آنجا جامعه نرسيده است؟
پاسخ:
آنچه مسلم است محبت و دوستي نسبت به اين خاندان پاک موجب نزديكي ما به آنان در نتيجه بهرهمندی از تعاليم متعالی و سعادت بخش آنان خواهد شد اما جای بسی تأسف است كه پس از رحلت رسول اكرم (ص)، علی رغم سفارشات پي در پي آن حضرت مبنی بر پيروي از عترت ايشان و مودت و دوستي اهل بيت (ع) و با وجود تأكيدات فراوان آن حضرت بر خلافت و ولايت حضرت علی (ع) و تمسک جستن به اهل بيت (ع) كه قرين قرآن و يكی از دو گوهر به ياد مانده از رسول خدا (ص) محسوب میشوند، طولی نكشيد كه خاندان آن حضرت از صحنه اجتماع كنار گذاشته شده با بیاعتنايی و بیتوجهی كامل روبرو شدند. در اين شرايط به سادگی میتوان سرنوشت اندوهبار اين كشتی سرگشته در ميان امواج و اين نهال نو رسته محروم مانده از باغبان را پيشبينی نمود.
در زمان رسالت پيامبر گرامی اسلام (ص) تمام سعی و تلاش ايشان به ارشاد ديگران و دعوت آنها به اسلام يا جنگ با مشركان گذشت و آنچنان كه بايد ايشان به اهدافشان نرسيدند پس از ايشان نيز تا زمان حضرت مهدي (عج)، حكومت واقعی به امامان معصوم (ع) واگذار نشد تا اين كه در زمان ظهور حضرت مهدي (عج) حكومت واقعی ايشان و نجات محرومان تحقق میيابد به طوري كه در روايتی از امام کاظم (ع) آمده است: «خوشا به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به ريسمان ما پایبند هستند و بر دوستی ما استوار و از دشمنان بيزار، ما از آنها هستيم و آنها از ما، آنها ما را به عنوان امام پذيرفتهاند و ما ايشان را به عنوان شيعيان خود پذيرفتهايم، خوشا به حال آنها و باز هم خوشا به حال آنها و به خدا سوگند آنها در روز قيامت، هم مرتبه ما خواهند بود.»
از امام رضا (ع) نقل شده است كه حضرت فرمودند: «. . . خداوند به وسيله او (حضرت مهدی) زمين را از ستم پاک میكند و از هر ظلمی منزه میسازد و هم اوست كه مردم در ولايت او ترديد میكنند و پيش از ظهور، غيبت دارد و وقتي ظاهر شود، زمين نور و روشنايی میيابد و عدل و داد در همه جا فراگير میشود و هيچ كس به ديگري ستم نمیكند . . .»
و پس از ظهور حضرت مهدی (ع) برخی از پيامبران و امامان معصوم (ع)، به دنيا رجعت میكنند و دوباره حكومت خواهند داشت از جمله پيامبر گرامی اسلام (ص)، حضرت علي (ع)، امام حسن (ع) و امام حسين (ع) و . . . كه اين امور فقط به خاطر بالا رفتن سطح ايمان و فهم مردم آخرالزمان ممكن مي باشد.
به اميد اين كه ما نيز چنين روزی را شاهد باشيم و از منتظران واقعی حضرت مهدی (عج) به شمار آیيم.
براي بدست آوردن اطلاعات بيشتر در اين مورد میتوانيد به كتابهايی كه در مورد زندگانی امامان معصوم (ع) و رسول گرامی اسلام (ص) نوشته شده است مراجعه كنيد. از جمله کتابهای ذیل:
1) كتاب زندگی دوازده امام (ع)، نوشته هاشم معرف الحسيني، جلد 2، صص 555 - 556.
2) كتاب آموزش عقايد، جلد 2، نوشته آقايان محسن غرويان، محمد رضا غلامي و سيد محمد حسين ميرباقری، ص 399.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام
شرح پرسش:
آيا انتظار فرج مصلح حقيقی برای نجات انسان از شر و پليدیها و ترسيمی كه از بعد فرج حضرت مهدی (عج) داريم را میتوان مساوی ايام زمامداری رسول اکرم (ص) دانست يا بالاتر و بهتر است؟ اگر بالاتر و برتر است چرا در زمان رسول اکرم (ص) و زمامداری ايشان، به آنجا جامعه نرسيده است؟
پاسخ:
آنچه مسلم است محبت و دوستي نسبت به اين خاندان پاک موجب نزديكي ما به آنان در نتيجه بهرهمندی از تعاليم متعالی و سعادت بخش آنان خواهد شد اما جای بسی تأسف است كه پس از رحلت رسول اكرم (ص)، علی رغم سفارشات پي در پي آن حضرت مبنی بر پيروي از عترت ايشان و مودت و دوستي اهل بيت (ع) و با وجود تأكيدات فراوان آن حضرت بر خلافت و ولايت حضرت علی (ع) و تمسک جستن به اهل بيت (ع) كه قرين قرآن و يكی از دو گوهر به ياد مانده از رسول خدا (ص) محسوب میشوند، طولی نكشيد كه خاندان آن حضرت از صحنه اجتماع كنار گذاشته شده با بیاعتنايی و بیتوجهی كامل روبرو شدند. در اين شرايط به سادگی میتوان سرنوشت اندوهبار اين كشتی سرگشته در ميان امواج و اين نهال نو رسته محروم مانده از باغبان را پيشبينی نمود.
در زمان رسالت پيامبر گرامی اسلام (ص) تمام سعی و تلاش ايشان به ارشاد ديگران و دعوت آنها به اسلام يا جنگ با مشركان گذشت و آنچنان كه بايد ايشان به اهدافشان نرسيدند پس از ايشان نيز تا زمان حضرت مهدي (عج)، حكومت واقعی به امامان معصوم (ع) واگذار نشد تا اين كه در زمان ظهور حضرت مهدي (عج) حكومت واقعی ايشان و نجات محرومان تحقق میيابد به طوري كه در روايتی از امام کاظم (ع) آمده است: «خوشا به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به ريسمان ما پایبند هستند و بر دوستی ما استوار و از دشمنان بيزار، ما از آنها هستيم و آنها از ما، آنها ما را به عنوان امام پذيرفتهاند و ما ايشان را به عنوان شيعيان خود پذيرفتهايم، خوشا به حال آنها و باز هم خوشا به حال آنها و به خدا سوگند آنها در روز قيامت، هم مرتبه ما خواهند بود.»
از امام رضا (ع) نقل شده است كه حضرت فرمودند: «. . . خداوند به وسيله او (حضرت مهدی) زمين را از ستم پاک میكند و از هر ظلمی منزه میسازد و هم اوست كه مردم در ولايت او ترديد میكنند و پيش از ظهور، غيبت دارد و وقتي ظاهر شود، زمين نور و روشنايی میيابد و عدل و داد در همه جا فراگير میشود و هيچ كس به ديگري ستم نمیكند . . .»
و پس از ظهور حضرت مهدی (ع) برخی از پيامبران و امامان معصوم (ع)، به دنيا رجعت میكنند و دوباره حكومت خواهند داشت از جمله پيامبر گرامی اسلام (ص)، حضرت علي (ع)، امام حسن (ع) و امام حسين (ع) و . . . كه اين امور فقط به خاطر بالا رفتن سطح ايمان و فهم مردم آخرالزمان ممكن مي باشد.
به اميد اين كه ما نيز چنين روزی را شاهد باشيم و از منتظران واقعی حضرت مهدی (عج) به شمار آیيم.
براي بدست آوردن اطلاعات بيشتر در اين مورد میتوانيد به كتابهايی كه در مورد زندگانی امامان معصوم (ع) و رسول گرامی اسلام (ص) نوشته شده است مراجعه كنيد. از جمله کتابهای ذیل:
1) كتاب زندگی دوازده امام (ع)، نوشته هاشم معرف الحسيني، جلد 2، صص 555 - 556.
2) كتاب آموزش عقايد، جلد 2، نوشته آقايان محسن غرويان، محمد رضا غلامي و سيد محمد حسين ميرباقری، ص 399.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام