يکشنبه، 8 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اگر خداوند به انسان قوه ی اختیار بخشیده پس چرا بسیاری از مسائل از دست انسان خارج است؟


پاسخ :
ما معتقد به تقدیر عینى هستیم؛ تقدیر عینى خداوند عبارت است از تدبیر مخلوقات به گونه‏ اى که پدیده‏ ها آثار خاصى بر آنها مترتب گردد و این، طبعاً به حسب قرب و بعد هر پدیده ‏اى متفاوت خواهد بود، چنان که نسبت به جنس، نوع، شخص و حالات نیز تفاوت خواهد داشت. مثلاً تقدیر نوع انسان این است که از مبدأ زمانى خاص تا سرآمد معینى در کره زمین زندگى کند و تقدیر هر فردى این است که در مقطع زمانى محدود و از پدر و مادر معینى به وجود بیاید و همچنین تقدیر روزى و سایر شؤون زندگى و افعال اختیاریش عبارت است از فراهم شدن شرایط خاص براى هر یک از آن‏ها. در واقع، تقدیر عینى خداوند؛ یعنى، خداوند هر مخلوقى را با حدود، قیود، اندازه، شرایط، خصوصیات و توان‏هاى مخصوصى به وجود مى ‏آورد،(فرقان، 2 - قمر، 49 - یس، 38 - مؤمنون، 18 - اعلى، 3).
این تقدیر با اختیار انسان منافات ندارد، زیرا اختیار، اعمال اختیارى و مقدمات افعال اختیارى ما همچون هر پدیده دیگرى از مجراى خاص و کادر مشخص و دایره مختص به خود تحقق مى ‏یابد و این همان تقدیر عینى خداوند است. مثلاً سخن گفتن انسان که یک عمل اختیارى است باید از مجرا یا مجارى خاص خود تحقق یابد. ازاین‏رو، خداوند با اعطاى ریه ‏ها، حنجره ‏ها، تارهاى صورتى، زبان، دندان‏ها و لب‏ها و... این مجارى را براى تحقق سخن گفتن که یک عمل اختیارى مى‏باشد مقدور فرموده است.
همچنین مقدمات افعال اختیارى را نیز خداوند با شرایط خاصى مقدر فرموده، مثلاً خدا جهازات غذا خوردن را فراهم کرده و موادى آفریده تا در آن مواد تصرف شود. باید دست و پا باشد تا انسان بتواند در آنها تصرف کند. اگر اعضا و جوارح نبود تا تصرف در مواد خارجى انجام دهد، خوردن - که یک فعل اختیارى است - تحقق نمى ‏یافت.
به هر حال، امورى را که خداوند به تقدیر عینى مقدر فرموده، همه جبرى هستند و جاى اعمال اختیار و توهم اختیار انسان در آن نیست. اعضا و جوارح ما جبرا به ما داده شده است. قدرت اختیار، تفکر و انتخاب براى ما جبرى است. مقدمات اختیار و موادى که اعمال اختیارى روى آن انجام مى‏ گیرد جبرى است.
خداوند متعال با تقدیر عینى خود کادرى را براى زندگى هر فرد مشخص مى‏کند که فعالیت اختیارى که خود نیز جبراً به ما داده شده است در درون آن انجام مى‏ گیرد. ما در درون این کادر، مختار هستیم که هر چه مى‏ خواهیم بکنیم، ولى پیروى از این کادر از اختیار ما خارج است.
به بیان دیگر، اصل اختیار، مقدمات افعال اختیارى و موادى که افعال اختیارى روى آن انجام مى‏ گیرد همه براساس تقدیر عینى خداوند که براساس اقتضائات عالم هستى و جهان مخلوق بوده است جبرى هستند ولى این که ما چگونه از اختیار خود استفاده کنیم و آن مقدمات رابه کار گیریم و از مواد چه بسازیم، همه در اختیار ما بوده و خواهد بود، (رک : پرسش‏ها و پاسخ‏ها، محمدرضا کاشفى، قم، نشر معارف، چاپ اول، 1380، صص 61 - 63).
www.morsalat.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.