پرسش :
آیا آیه ۳۲ سوره اعراف دلیل برپایی قیامت در عصر ظهور است؟
پاسخ :
قرآن کریم میفرماید:
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّـهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ(۱)
«بگو: چه کسی زینتهای الهی را که برای بندگان خود آفریده و روزیهای پاکیزه را حرام کرده است؟! بگو: اینها در زندگی دنیا، برای کسانی است که ایمان آوردهاند؛ (اگرچه دیگران نیز با آنها مشارکت دارند؛ ولی) در قیامت، خالص (برای مؤمنان) خواهد بود.»
این در حالی است که خالص نعمتها، که در انحصار مؤمنان است، مطابق روایات، تنها در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) خواهد بود، همان گونه که در قرآن کریم آمده است:
وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ(۲)
«در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد.»
از این دو آیه نکات ذیل برداشت میشود:
اوّل: خلوص در نعمتهای الهی برای مؤمنان مراتبی دارد، که یک مرتبۀ آن در دنیا هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) است و مرتبۀ دیگر آن در روز قیامت میباشد.
دوم: وارثِ زمینشدن بهمعنای بهرهبرداری از نعمتهای خالص کرۀ زمین نیست.
سوم: عصر ظهور ازآنجهت که مرحلهای از مراحل حقیقت قیامت و کشف و ظهور حجابها است، لذا تا اندازهای آثار قیامت را دربردارد.
پینوشتها:
۱. سوره اعراف، آیه ۳۲.
۲. سوره انبیاء، آیه ۱۰۵.
منبع: پورتال جامع مهدویت
قرآن کریم میفرماید:
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّـهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ(۱)
«بگو: چه کسی زینتهای الهی را که برای بندگان خود آفریده و روزیهای پاکیزه را حرام کرده است؟! بگو: اینها در زندگی دنیا، برای کسانی است که ایمان آوردهاند؛ (اگرچه دیگران نیز با آنها مشارکت دارند؛ ولی) در قیامت، خالص (برای مؤمنان) خواهد بود.»
این در حالی است که خالص نعمتها، که در انحصار مؤمنان است، مطابق روایات، تنها در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) خواهد بود، همان گونه که در قرآن کریم آمده است:
وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ(۲)
«در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد.»
از این دو آیه نکات ذیل برداشت میشود:
اوّل: خلوص در نعمتهای الهی برای مؤمنان مراتبی دارد، که یک مرتبۀ آن در دنیا هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) است و مرتبۀ دیگر آن در روز قیامت میباشد.
دوم: وارثِ زمینشدن بهمعنای بهرهبرداری از نعمتهای خالص کرۀ زمین نیست.
سوم: عصر ظهور ازآنجهت که مرحلهای از مراحل حقیقت قیامت و کشف و ظهور حجابها است، لذا تا اندازهای آثار قیامت را دربردارد.
پینوشتها:
۱. سوره اعراف، آیه ۳۲.
۲. سوره انبیاء، آیه ۱۰۵.
منبع: پورتال جامع مهدویت