پرسش :
چرا امام خمینى (رحمت الله علیه) پذیرفتن قطعنامهى 598 را به مثابه نوشیدن جام زهر عنوان کردند؟
پاسخ :
زیرا حضرت امام راحل با توجه به فشارهاى همه جانبهى سیاسى، اقتصادى و نظامى بینالمللى و داخلى مجبور شدند قطعنامهى 598 را که مخالف نظر ایشان بوده است، بپذیرند. قطعنامهى 598 حاوى مطالبى نبود که ایران بتواند در قالب آن به تمامى خواستههایش برسد. حضرت امام معتقد بودند که عراق علاوه بر بازگشت به مرزهاى بینالمللى، باید به عنوان متجاوز شناخته شود و خسارات جنگى نیز از این کشور گرفته و به ایران داده شود. ولى این قطعنامه، متجاوز را معلوم نکرد و خساراتى نیز به ایران پرداخت نشد. لذا از یک طرف امام مجبور بود که به لحاظ شرایط اقتصادى و نظامى و سیاسى داخلى و بینالمللى قطعنامه را بپذیرد، زیرا نپذیرفتن قطعنامه ممکن بود نظام اسلامى را با خطر جدى مواجه سازد و از طرف دیگر خواستههاى امام را که تأمین منافع ملى جمهورى اسلامى ایران و مصالح نظام بوده است بر آورده نساخت. لذا امام بهترین تشبیه و تعبیر را در این باره به کار بردند و آن اینکه با پذیرش قطعنامه جام زهر را نوشیدند. در حقیقت حضرت امام به رغم دیدگاههاى قبلى خویش و صرفا براساس مصالح نظام و منافع ملى از آرمانهاى خویش عدول کرد؛ آبروى خود را در طبق اخلاص گذاشت و فداى مصالح جمهورى اسلامى نمود.
منبع: جنگ ایران و عراق، پرسشها و پاسخها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ
زیرا حضرت امام راحل با توجه به فشارهاى همه جانبهى سیاسى، اقتصادى و نظامى بینالمللى و داخلى مجبور شدند قطعنامهى 598 را که مخالف نظر ایشان بوده است، بپذیرند. قطعنامهى 598 حاوى مطالبى نبود که ایران بتواند در قالب آن به تمامى خواستههایش برسد. حضرت امام معتقد بودند که عراق علاوه بر بازگشت به مرزهاى بینالمللى، باید به عنوان متجاوز شناخته شود و خسارات جنگى نیز از این کشور گرفته و به ایران داده شود. ولى این قطعنامه، متجاوز را معلوم نکرد و خساراتى نیز به ایران پرداخت نشد. لذا از یک طرف امام مجبور بود که به لحاظ شرایط اقتصادى و نظامى و سیاسى داخلى و بینالمللى قطعنامه را بپذیرد، زیرا نپذیرفتن قطعنامه ممکن بود نظام اسلامى را با خطر جدى مواجه سازد و از طرف دیگر خواستههاى امام را که تأمین منافع ملى جمهورى اسلامى ایران و مصالح نظام بوده است بر آورده نساخت. لذا امام بهترین تشبیه و تعبیر را در این باره به کار بردند و آن اینکه با پذیرش قطعنامه جام زهر را نوشیدند. در حقیقت حضرت امام به رغم دیدگاههاى قبلى خویش و صرفا براساس مصالح نظام و منافع ملى از آرمانهاى خویش عدول کرد؛ آبروى خود را در طبق اخلاص گذاشت و فداى مصالح جمهورى اسلامى نمود.
منبع: جنگ ایران و عراق، پرسشها و پاسخها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ