پرسش :
چرا در فیلم هاى ایرانى، تعداد کشته هاى عراقى بیش از شهداى ایرانى است؟ آیا ضعیف نشان دادن دشمن کار درستى است؟
پاسخ :
ضعیف نشان دادن دشمن کارى صحیح نیست، زیرا هر چقدر قدرت نظامى دشمن را به صورت واقعى آن به تصویر بکشیم، در واقع قدرت رزمندگان ایرانى و حماسهها و مقاومت آنان را بهتر به تصویر کشیدهایم و کار بزرگ و پر اهمیت آنان در پیروزى بر دشمن را بهتر نشان دادهایم. بنابراین اگر مىخواهیم خودمان را قوى نشان دهیم باید دشمن را قدرتمند نشان بدهیم تا غلبه بر آن اهمیت بیشترى یابد. اما متأسفانه اغلب فیلم نامه نویسان و کارگردانان ما در ساخت فیلمهاى جنگى به این نکتهى ظریف توجه نکردهاند و عراقىها را به شکل افراد کودن و دست و پا چلفتى نشان دادهاند که با یک تکبیر رزمندگان دستهایشان را بالا برده و تسلیم مىشوند، یا افرادى که از اصول اولیهى نظامى خبر ندارند. در حالى که واقعیت، چنین نبوده است. دشمن ما در جنگ هوشیار بود، ساختار نظامى قوى داشت و از نظر امکانات قدرتمند بود و پشتیبانان بینالمللى بسیارى داشت و علت اهمیت کار رزمندگان ایرانى این بود که بر چنین دشمن قوى و مجهز به نیرو و ساز و برگ جنگى پیروز شدند. اگر عراق را آن طور که بعضى از فیلمهاى سینمایى و تلویزیونى به تصویر کشیدهاند، ضعیف دانسته و آنها را بىاطلاع از مسائل جنگى بدانیم، در آن صورت پیروزىهاى ما بر آنان زیاد جاى تعجبى ندارد؛ در حالى که چنین نبوده است. ما با یک سازمان و یک حزب بستهاى که تحت آموزشهاى متعدد قرار گرفته بودند مواجه بودیم به نام »حزب بعث عراق« که اینها داراى مستشاران نظامى بودند و به خصوص از آموزشهاى نظامیان روسى بهرهمند شده بودند، لذا نه تنها جاهل و کودن نبودند بلکه نیروهاى ماهرى در امور جنگى و نظامى بودند و عاملى که سبب شکست آنها مىشد نه این ضعفها بلکه به دلیل قوهى ابتکار، شجاعت و به خصوص نیروى ایمان بالاى رزمندگان ایرانى بود که متأسفانه فیلم سازارن ما به آن توجه نکردهاند.
قابل ذکر است، بعضى از فیلم سازان فیلمهاى جنگى (Action)، هدفشان جذب مخاطب بیشتر به منظور کسب سود بیشتر است، لذا سعى مىکنند بازیگر نقش اول فیلم را از مهلکه، پیروز بیرون بیاورند. همچنین این فیلم سازان دچار یک نوع خودسانسورى نیز هستند به این معنى که اگر در فیلمهایشان دشمن را قوى نشان دهند شاید جلوى اکران فیلمشان گرفته شود، لذا این ملاحظات در ساخت فیلمها اثر دارد.
منبع: جنگ ایران و عراق، پرسشها و پاسخها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ
ضعیف نشان دادن دشمن کارى صحیح نیست، زیرا هر چقدر قدرت نظامى دشمن را به صورت واقعى آن به تصویر بکشیم، در واقع قدرت رزمندگان ایرانى و حماسهها و مقاومت آنان را بهتر به تصویر کشیدهایم و کار بزرگ و پر اهمیت آنان در پیروزى بر دشمن را بهتر نشان دادهایم. بنابراین اگر مىخواهیم خودمان را قوى نشان دهیم باید دشمن را قدرتمند نشان بدهیم تا غلبه بر آن اهمیت بیشترى یابد. اما متأسفانه اغلب فیلم نامه نویسان و کارگردانان ما در ساخت فیلمهاى جنگى به این نکتهى ظریف توجه نکردهاند و عراقىها را به شکل افراد کودن و دست و پا چلفتى نشان دادهاند که با یک تکبیر رزمندگان دستهایشان را بالا برده و تسلیم مىشوند، یا افرادى که از اصول اولیهى نظامى خبر ندارند. در حالى که واقعیت، چنین نبوده است. دشمن ما در جنگ هوشیار بود، ساختار نظامى قوى داشت و از نظر امکانات قدرتمند بود و پشتیبانان بینالمللى بسیارى داشت و علت اهمیت کار رزمندگان ایرانى این بود که بر چنین دشمن قوى و مجهز به نیرو و ساز و برگ جنگى پیروز شدند. اگر عراق را آن طور که بعضى از فیلمهاى سینمایى و تلویزیونى به تصویر کشیدهاند، ضعیف دانسته و آنها را بىاطلاع از مسائل جنگى بدانیم، در آن صورت پیروزىهاى ما بر آنان زیاد جاى تعجبى ندارد؛ در حالى که چنین نبوده است. ما با یک سازمان و یک حزب بستهاى که تحت آموزشهاى متعدد قرار گرفته بودند مواجه بودیم به نام »حزب بعث عراق« که اینها داراى مستشاران نظامى بودند و به خصوص از آموزشهاى نظامیان روسى بهرهمند شده بودند، لذا نه تنها جاهل و کودن نبودند بلکه نیروهاى ماهرى در امور جنگى و نظامى بودند و عاملى که سبب شکست آنها مىشد نه این ضعفها بلکه به دلیل قوهى ابتکار، شجاعت و به خصوص نیروى ایمان بالاى رزمندگان ایرانى بود که متأسفانه فیلم سازارن ما به آن توجه نکردهاند.
قابل ذکر است، بعضى از فیلم سازان فیلمهاى جنگى (Action)، هدفشان جذب مخاطب بیشتر به منظور کسب سود بیشتر است، لذا سعى مىکنند بازیگر نقش اول فیلم را از مهلکه، پیروز بیرون بیاورند. همچنین این فیلم سازان دچار یک نوع خودسانسورى نیز هستند به این معنى که اگر در فیلمهایشان دشمن را قوى نشان دهند شاید جلوى اکران فیلمشان گرفته شود، لذا این ملاحظات در ساخت فیلمها اثر دارد.
منبع: جنگ ایران و عراق، پرسشها و پاسخها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ