پرسش :
عدل از دیدگاه حضرت على علیه السلام چه تعریفى دارد؟
پاسخ :
از حضرت على علیه السلام [پرسیدند:] آیا جود افضل است یا عدل؟ حضرت [فرمودند]: عدل افضل است؛ چون عدل هر چیزى را در محل خود قرار مى دهد، [ولى] جود، اشیا را از محل خود خارج مى کند. نفرمودند عدل به این دلیل از جود بهتر است [چون ]همه مردم را در یک ردیف و یا یک صف قرار مى دهد و هیچ فرقى بین آنها نمى گذارد، [بلکه] فرمودند: عدل به این دلیل از جود افضل است که هر چیزى را در جاى خود و محل خود قرار مى دهد. مولوى مى گوید:
عدل، وضع نعمتى در موضعش
نى بهر بیخى که باشد آبکش
ظلم چه بود؟ وضع در نا موضعى
که نباشد جز بلا را منبعى
عدل چه بود؟ آب ده اشجار را
ظلم چه بود؟ آب دادن خار را
جواب امیرالمؤمنین على علیه السلام درباره عدل و جود، مبتنى بر این است که مقتضاى عدالت این نیست که همه تفاوت ها بین افراد [از بین برود]، [بلکه] مقتضاى عدالت، رعایت استحقاق ها است.
منبع: بیست گفتار، علامه شهید مرتضی مطهری(ره)، صص 97 و 98.
از حضرت على علیه السلام [پرسیدند:] آیا جود افضل است یا عدل؟ حضرت [فرمودند]: عدل افضل است؛ چون عدل هر چیزى را در محل خود قرار مى دهد، [ولى] جود، اشیا را از محل خود خارج مى کند. نفرمودند عدل به این دلیل از جود بهتر است [چون ]همه مردم را در یک ردیف و یا یک صف قرار مى دهد و هیچ فرقى بین آنها نمى گذارد، [بلکه] فرمودند: عدل به این دلیل از جود افضل است که هر چیزى را در جاى خود و محل خود قرار مى دهد. مولوى مى گوید:
عدل، وضع نعمتى در موضعش
نى بهر بیخى که باشد آبکش
ظلم چه بود؟ وضع در نا موضعى
که نباشد جز بلا را منبعى
عدل چه بود؟ آب ده اشجار را
ظلم چه بود؟ آب دادن خار را
جواب امیرالمؤمنین على علیه السلام درباره عدل و جود، مبتنى بر این است که مقتضاى عدالت این نیست که همه تفاوت ها بین افراد [از بین برود]، [بلکه] مقتضاى عدالت، رعایت استحقاق ها است.
منبع: بیست گفتار، علامه شهید مرتضی مطهری(ره)، صص 97 و 98.