پرسش :
در حال حاضر در جامعه بحث توسل به شکلی جا افتاده که امامان را مهربانتر از خدا میدانند . آیا این نوع توسل مورد تأیید اهل بیت است؟
پاسخ :
بخشی از این سوال به معرفت باز می گردد اگر کسی معرفت درستی نداشته باشد بیراهه رفتن هم به دنبال خود دارد. انسان کامل زنده یا مرده ندارد و واسطهی فیض الهی است. اما تلقی اینکه امام مهربانتر از خداست،غلط است . زیرا امام به اذن الله اختیار دارد. در اصل واسطه قرار دادن شرط لازم است. اگروسیله قرار دادن ائمه برای رسیدن به خدا یعنی خلیفة الله شدن است،این نوع توسل برهان دارد. اگر رسیدن به حاجات پیش پا افتاده است، میتوان از طریق ائمه هم متوسل نشد و به هدف هم رسید. لذا ایندو را نباید با هم یکی کرد. برای رسیدن به خلیفة الله شدن باید از ائمه معصومین مدد جست. بنابراین با توسل به ائمه و اعتقاد به این نکته که واسطه فیض الهی هستند، از آنها طلب در خواست کنیم. حتی معصومین هم برای طلب حاجات دیگر ائمه را واسطه قرار میدادند. داریم که پیامبر(ص) در جایی علی را واسط بین خود و خدا قرار داده است.
بخشی از این سوال به معرفت باز می گردد اگر کسی معرفت درستی نداشته باشد بیراهه رفتن هم به دنبال خود دارد. انسان کامل زنده یا مرده ندارد و واسطهی فیض الهی است. اما تلقی اینکه امام مهربانتر از خداست،غلط است . زیرا امام به اذن الله اختیار دارد. در اصل واسطه قرار دادن شرط لازم است. اگروسیله قرار دادن ائمه برای رسیدن به خدا یعنی خلیفة الله شدن است،این نوع توسل برهان دارد. اگر رسیدن به حاجات پیش پا افتاده است، میتوان از طریق ائمه هم متوسل نشد و به هدف هم رسید. لذا ایندو را نباید با هم یکی کرد. برای رسیدن به خلیفة الله شدن باید از ائمه معصومین مدد جست. بنابراین با توسل به ائمه و اعتقاد به این نکته که واسطه فیض الهی هستند، از آنها طلب در خواست کنیم. حتی معصومین هم برای طلب حاجات دیگر ائمه را واسطه قرار میدادند. داریم که پیامبر(ص) در جایی علی را واسط بین خود و خدا قرار داده است.