پرسش :
آیا منظور از آتش جهنم یا گوارایى طعام بهشت، چیزى است که در این دنیا احساس می کنیم یا یک نوع احساس روحى و روانى است؟
پاسخ :
از آنجا که در قیامت آدمى هم روح دارد و هم جسم (البته روح و جسم متحوّل شده و مناسب با قوانین و سنن آن عالم)، عذاب جهنم و نعمت بهشت، هم به روح تعلّق دارد و هم به جسم و این مطلب را آیات و روایات تأیید میکند 1.
براى روشن شدن بهتر مطلب در باب عذاب جسمى و روحى جهنم و نیز نعمت جسمى و روحى بهشت، به اشارات چند آیه از قرآن بسنده می شود:
1 . عذاب جسمانى: آتش سوزان، 2 میخورند؛ ولى سیر نمی شوند 3؛
2 . عذاب روحانى: سوختن نفس آدمى 4 و حسرت بیپایان 5؛
3 . نعمت جسمانى: نوشیدنیهاى گوارا 6؛
4 . نعمت روحانى: خشنودى خدا 7 و زدودن کینه از نفوس 8.
از عبداللّه بن ابى اوفى نقل گردیده که مردى نزد رسول خدا صلیالله علیه و آله آمد و گفت یا رسول اللّه خوابیدن از امورى است که چشم هاى ما به آن آرامش پیدا نموده و آسایشى از براى بدن ایجاد می شود آیا در بهشت هم خواب وجود دارد یا نه؟ پیامبر فرمود نه، زیرا خواب شریک مرگ است و در بهشت مرگ وجود ندارد سپس پرسید بنابراین آرامش و آرمیدن اهل بهشت چگونه خواهد بود؟ پیامبر صلیالله علیه و آله در عین حالى که سول مزبور را بزرگ تلقّى نمود فرمود در بهشت ضعف و خستگى وجود ندارد و اهل بهشت همیشه در راحتى و آسایش به سر میبرند.9
پی نوشت:
1. نگا: محسن فیض کاشانى، اصول المعارف، ص 224 و 225.
2. اعلى 87، آیه 12.
3. واقعه 56، آیات 51 ـ 53.
4. همزه 104، آیات 4ـ7.
5. آل عمران 3، آیه 192.
6. محمد 47، آیه 15.
7. توبه 9، آیه 72.
8. اعراف 7، آیه 43.
9. الرحمن 55، آیه 43.
منبع: www.porseman.org
از آنجا که در قیامت آدمى هم روح دارد و هم جسم (البته روح و جسم متحوّل شده و مناسب با قوانین و سنن آن عالم)، عذاب جهنم و نعمت بهشت، هم به روح تعلّق دارد و هم به جسم و این مطلب را آیات و روایات تأیید میکند 1.
براى روشن شدن بهتر مطلب در باب عذاب جسمى و روحى جهنم و نیز نعمت جسمى و روحى بهشت، به اشارات چند آیه از قرآن بسنده می شود:
1 . عذاب جسمانى: آتش سوزان، 2 میخورند؛ ولى سیر نمی شوند 3؛
2 . عذاب روحانى: سوختن نفس آدمى 4 و حسرت بیپایان 5؛
3 . نعمت جسمانى: نوشیدنیهاى گوارا 6؛
4 . نعمت روحانى: خشنودى خدا 7 و زدودن کینه از نفوس 8.
از عبداللّه بن ابى اوفى نقل گردیده که مردى نزد رسول خدا صلیالله علیه و آله آمد و گفت یا رسول اللّه خوابیدن از امورى است که چشم هاى ما به آن آرامش پیدا نموده و آسایشى از براى بدن ایجاد می شود آیا در بهشت هم خواب وجود دارد یا نه؟ پیامبر فرمود نه، زیرا خواب شریک مرگ است و در بهشت مرگ وجود ندارد سپس پرسید بنابراین آرامش و آرمیدن اهل بهشت چگونه خواهد بود؟ پیامبر صلیالله علیه و آله در عین حالى که سول مزبور را بزرگ تلقّى نمود فرمود در بهشت ضعف و خستگى وجود ندارد و اهل بهشت همیشه در راحتى و آسایش به سر میبرند.9
پی نوشت:
1. نگا: محسن فیض کاشانى، اصول المعارف، ص 224 و 225.
2. اعلى 87، آیه 12.
3. واقعه 56، آیات 51 ـ 53.
4. همزه 104، آیات 4ـ7.
5. آل عمران 3، آیه 192.
6. محمد 47، آیه 15.
7. توبه 9، آیه 72.
8. اعراف 7، آیه 43.
9. الرحمن 55، آیه 43.
منبع: www.porseman.org