افشای مسائل خانوادگی سبب باز شدن حریم خصوصی همسران به روی دیگران و مداخله آنان می شود.
حل کردن مشکلات در چارچوب خانه، حفظ اسرار خانوادگی و جلوگیری از باخبر شدن نزدیکان از مسائل و اسرار خانوادگی، از جمله صفات متعالی و زیبای یک خانواده است. که از بوجود آمدن مسائلی زیادی پیشگیری میکند.
تعداد کلمات 1092 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
تعداد کلمات 1092 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
خبرگزاری نباشید
یکی از عواملی که سبب دلخوری و ناراحتی زن یا شوهر می شود، این است که یکی از همسران، بدون هماهنگی و تأیید همسرش مواردی را با فامیل، دوستان، آشنایان و به ویژه با اعضای خانواده خود در میان گذارد و یا کوچکترین اختلاف و مشکلی که به وجود میآید را در سریعترین زمان ممکن برای اطرافیان گزارش میکند. این امر سبب رنجش و ناراحتیِ همسری که حریم زندگی زناشوییاش بدون هماهنگی و اجازه وی مورد تعدی قرار گرفته، خواهد شد.
این ویژگی در همسران آسیبزاست؛ زیرا گذشته از اینکه موجب اختلاف و ناراحتی بین زن و شوهر میشود، حریم خصوصی آنها را نیز به روی دیگران باز میکند و زمینه مداخله دیگران در زندگی خانوادگی آنها فراهم میشود.
غمِ حبیب، نهان بِه، ز گفت و گوى رقیب که نیست سینه ارباب کینه، مَحرم راز
این ویژگی در همسران آسیبزاست؛ زیرا گذشته از اینکه موجب اختلاف و ناراحتی بین زن و شوهر میشود، حریم خصوصی آنها را نیز به روی دیگران باز میکند و زمینه مداخله دیگران در زندگی خانوادگی آنها فراهم میشود.
غمِ حبیب، نهان بِه، ز گفت و گوى رقیب که نیست سینه ارباب کینه، مَحرم راز
ناپختگی
همسران جوان در اوایل زندگی مشترک خود، ناخواسته و از روی غفلت یا ناپختگی، مسائلی که مربوط به زندگی زناشویی، خلقیات و روحیات یکدیگر است را برای اقوام و دوستان نزدیک بازگو می کنند. این کار در وهله اول شاید مشکلی ایجاد نکند؛ اما با گذشت زمان و تغییر رابطه ها و دوستی های بیرونی ممکن است مشکل ساز شود و در آینده مورد طعنه و سرزنش قرار گیرند.
خاطره ها می مانند
گاهی لازم است شما و همسرتان زمانی که آرامش دارید، درباره پیآمدهای آگاه کردن دیگران از مسائل درون خانواده، با هم صحبت کنید و بدون اینکه همسرتان را متهم کنید و یا سرکوفت بزنید از آثار منفی این کار بگویید.
عشقبازى کار بازى نیست، اى دل سر بِباز زآنکه گوى عشق، نتوان زد به چُوگان هوس[1]
به همسرتان یادآوری کنید که شما سرانجام مشکلتان را حل میکنید، اما خاطره آن هرگز از ذهن نزدیکان پاک نمیشود و تنها تصویر مخدوشی از روابطتان را برای آنها به نمایش میگذارید. شما باید در ترک این عادت به همسرتان کمک کنید. شاید بهترین راهحل این باشد که کمتر با همسرتان درگیر شوید و اختلافهایتان را کم کنید.
عشقبازى کار بازى نیست، اى دل سر بِباز زآنکه گوى عشق، نتوان زد به چُوگان هوس[1]
به همسرتان یادآوری کنید که شما سرانجام مشکلتان را حل میکنید، اما خاطره آن هرگز از ذهن نزدیکان پاک نمیشود و تنها تصویر مخدوشی از روابطتان را برای آنها به نمایش میگذارید. شما باید در ترک این عادت به همسرتان کمک کنید. شاید بهترین راهحل این باشد که کمتر با همسرتان درگیر شوید و اختلافهایتان را کم کنید.
احترام بجای خود
همانطور که گفتیم، برخی از زن یا شوهرها کوچکترین مسئله مربوط به حریم مشترک را با نزدیکان خود، بویژه پدر و مادرشان مطرح میکنند و اگر از آنها دلیل کارشان را بپرسی، میگویند خداوند بر احترام گذاشتن و دوست داشتن پدر و مادر تأکید بسیاری کرده است و ما هم برای حفظ احترام آنها همهچیز را به آنها میگوئیم.
خداوند به احترام گذاشتن پدر و مادر تأکید بسیاری فرموده است. اما ما نباید جایی را به بهای ویران کردن جای دیگر، آباد کنیم. همانطور که پدر و مادر بر گردن ما حق دارند، همسر و فرزندان هم حق دارند.
وقتی زن و شوهر به هم مَحرم میشوند، پدر و مادر با آنها نامحرم میشوند. البته منظور محرم و نامحرم شرعی نیست، بلکه منظور این است که همسران نباید سِرّ مشاع بین خودشان را حتی به پدرو مادرشان هم بگویند؛ زیرا ازدواج شروع استقلال و بریده شدن دوباره بندناف از پدر و مادر است.
گر خود رقیب، شمع است، اسرار از او به پوشان کآن شُوخِ سر بُریده، بند زبان ندارد[2]
خداوند به احترام گذاشتن پدر و مادر تأکید بسیاری فرموده است. اما ما نباید جایی را به بهای ویران کردن جای دیگر، آباد کنیم. همانطور که پدر و مادر بر گردن ما حق دارند، همسر و فرزندان هم حق دارند.
وقتی زن و شوهر به هم مَحرم میشوند، پدر و مادر با آنها نامحرم میشوند. البته منظور محرم و نامحرم شرعی نیست، بلکه منظور این است که همسران نباید سِرّ مشاع بین خودشان را حتی به پدرو مادرشان هم بگویند؛ زیرا ازدواج شروع استقلال و بریده شدن دوباره بندناف از پدر و مادر است.
گر خود رقیب، شمع است، اسرار از او به پوشان کآن شُوخِ سر بُریده، بند زبان ندارد[2]
ناسپاس
خداوند در مورد دو زنی که اسرار درون خانه خود را افشا کردند، میفرماید: «همسر نوح و همسر لوط را مثال آورد که تحت سرپرستى دو بنده صالح ما بودند و چون به آنها خیانت کردند، پیوندشان با آن دو، سودى برایشان نداشت».[3]
چو شمع، هرکه به اِفشاى راز شد مشغول بَسش زمانه، چو مِقراض در زبان گیرد[4]
البته خیانت آنها هرگز انحراف از جاده عفت نبود؛ زیرا همسر هیچ پیامبرى هرگز آلوده به بىعفتى نشده است، بلکه خیانت آنها این بود که اسرار خانه را به دشمن اطلاع میدادند.[5] خداوند در آیه دیگری نیز فرمودهاند: «به خاطر بیاورید هنگامى را که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم یکى از رازهاى خود را به بعضى از همسرانش گفت، ولى او رازدارى نکرد و به دیگران خبر داد».[6]
در این زمینه روایتهای بسیاری وجود دارد؛ برای نمونه، حضرت على علیهالسلام در حدیث ارزشمندی مىفرمایند: «تمام خیر دنیا و آخرت، در این دو چیز نهفته شده: کتمان سِرّ و دوستى با نیکان؛ و تمام شر، در این دو چیز نهفته شده: افشاى اسرار و دوستى با اشرار».[7]
چو شمع، هرکه به اِفشاى راز شد مشغول بَسش زمانه، چو مِقراض در زبان گیرد[4]
البته خیانت آنها هرگز انحراف از جاده عفت نبود؛ زیرا همسر هیچ پیامبرى هرگز آلوده به بىعفتى نشده است، بلکه خیانت آنها این بود که اسرار خانه را به دشمن اطلاع میدادند.[5] خداوند در آیه دیگری نیز فرمودهاند: «به خاطر بیاورید هنگامى را که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم یکى از رازهاى خود را به بعضى از همسرانش گفت، ولى او رازدارى نکرد و به دیگران خبر داد».[6]
در این زمینه روایتهای بسیاری وجود دارد؛ برای نمونه، حضرت على علیهالسلام در حدیث ارزشمندی مىفرمایند: «تمام خیر دنیا و آخرت، در این دو چیز نهفته شده: کتمان سِرّ و دوستى با نیکان؛ و تمام شر، در این دو چیز نهفته شده: افشاى اسرار و دوستى با اشرار».[7]
از کتمان کمک بگیرید
همسران نه تنها نباید در مورد مسائل و اختلافهایی که بین آنها اتفاق میافتد، با دیگران صحبت کنند، بلکه در مورد برنامه هایی که اعضای خانواده قصد اجرای آنها را دارند نیز نباید به اطرافیان اطلاع دهند. در روایتها هم به این موضوع اشاره شده است؛ برای نمونه، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علی هوآله وسلم فرموده اند: «در برآوردن نیازهایتان از کتمان کمک بگیرید؛ چرا که هر صاحب نعمتی مورد حسد واقع می شود».[8]
آه و فریاد که از چشم حسود مَهِ چرخ در لحد، ماه کمانابروى من منزل کرد[9]
همچنین امام هادی علیه السلام با اشاره به دلیل لزوم این کار فرمودند: «آشکار کردن چیزی که هنوز محکم و استوار نشده، موجب تباهی آن می شود».[10]
مداخله و مشکل آفرینی در زندگی همسران، سعید کاوه، تهران، انتشارات سخن، 1387.
تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج24، ص 301.
[2] . «اگر شمع هم نگهبان معشوق است، راز عشق خود را بر او فاش مکن که این گستاخ بىقرار، اختیار زبانش در دست خودش نیست». شرح جلالى بر حافظ؛ ج2، ص: 710.
[3] . «امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تحَْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَلِحَینِْ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنهُْمَا مِنَ اللَّهِ شَیًْا» (تحریم:10).
[4] . «هرکس همچون شمع افشای راز کند، چه بسا زمانه همچون قیچی زبانش را کوتاه کند». (مقراض: قیچی که با آن فتیله شمع را کوتاه میکردند).
[5] . تفسیر نمونه، ج24، ص 301.
[6] . « وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبىِ إِلىَ بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِیثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ» ( تحریم:3).
{7}. «جُمِعَ خَیْرُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فِی کِتْمَانِ السِّرِّ وَ مُصَادَقَةِ الْأَخْیَارِ وَ جُمِعَ الشَّرُّ فِی الْإِذَاعَةِ وَ مُوَاخَاةِ الْأَشْرَار » . بحارالانوار، ج 72، ص71.
[8] . «عَلیکُم بإِنجاحِ الحَوائجِ بِکتمانِها فَإِنّ کُلَّ ذی نِعمةٍ مَحسودٌ ». همان، ج 70، ص 250.
[9] . «داد و فریاد که از چشم زخمِ، ماه حسود آسمان، ماه کمان ابروى من در زیر سنگ گور جاى گرفت». شرح جلالى بر حافظ، ج2، ص 748.
[10] . «إِظْهَارُ الشَّیْءِ قَبْلَ أَنْ یُسْتَحْکَمَ مَفْسَدَةٌ لَهُ». بحارالانوار، ج72، ص 71.
آه و فریاد که از چشم حسود مَهِ چرخ در لحد، ماه کمانابروى من منزل کرد[9]
همچنین امام هادی علیه السلام با اشاره به دلیل لزوم این کار فرمودند: «آشکار کردن چیزی که هنوز محکم و استوار نشده، موجب تباهی آن می شود».[10]
منابع:
رمز و راز دلبران، علی محمد صالحی، ناشر مولف، قم، 1394.مداخله و مشکل آفرینی در زندگی همسران، سعید کاوه، تهران، انتشارات سخن، 1387.
تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج24، ص 301.
بیشتر بخوانید :
رازداری (1)
رازداری (2)
پی نوشت :
[1] . «کار عشقبازى، بازى و سَرسَرى نیست. سر در راه آن بباز؛ زیرا که گوى عشق را با چوگان هوس نمىتوان زد و برد». شرح جلالى بر حافظ،ج 3، ص 1404.[2] . «اگر شمع هم نگهبان معشوق است، راز عشق خود را بر او فاش مکن که این گستاخ بىقرار، اختیار زبانش در دست خودش نیست». شرح جلالى بر حافظ؛ ج2، ص: 710.
[3] . «امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تحَْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَلِحَینِْ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنهُْمَا مِنَ اللَّهِ شَیًْا» (تحریم:10).
[4] . «هرکس همچون شمع افشای راز کند، چه بسا زمانه همچون قیچی زبانش را کوتاه کند». (مقراض: قیچی که با آن فتیله شمع را کوتاه میکردند).
[5] . تفسیر نمونه، ج24، ص 301.
[6] . « وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبىِ إِلىَ بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِیثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ» ( تحریم:3).
{7}. «جُمِعَ خَیْرُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فِی کِتْمَانِ السِّرِّ وَ مُصَادَقَةِ الْأَخْیَارِ وَ جُمِعَ الشَّرُّ فِی الْإِذَاعَةِ وَ مُوَاخَاةِ الْأَشْرَار » . بحارالانوار، ج 72، ص71.
[8] . «عَلیکُم بإِنجاحِ الحَوائجِ بِکتمانِها فَإِنّ کُلَّ ذی نِعمةٍ مَحسودٌ ». همان، ج 70، ص 250.
[9] . «داد و فریاد که از چشم زخمِ، ماه حسود آسمان، ماه کمان ابروى من در زیر سنگ گور جاى گرفت». شرح جلالى بر حافظ، ج2، ص 748.
[10] . «إِظْهَارُ الشَّیْءِ قَبْلَ أَنْ یُسْتَحْکَمَ مَفْسَدَةٌ لَهُ». بحارالانوار، ج72، ص 71.