يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تقی آزاد ارمکی

تقی آزاد ارمکی
دكتر تقي آزاد ارمكي در سال 1336 در شهر ارمك، بدنيا آمد. وي هم اكنون عضو هيئت علمي و استاد گروه جامعه شناسي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران است. ايشان مدرك كارشناسي خود را در رشته جامعه شناسي از دانشگاه تهران (1359)، مدرك كارشناسي ارشد را در رشته جامعه‌شناسي از دانشگاه تربيت مدرس (1362) و مدرك دكتري را در رشته جامعه شناسي (گرايش اصلي: جامعه‏شناسي نظري- گرايش فرعي: جامعه‏شناسي توسعه) از دانشگاه مري‌لند آمريكا (1371) اخذ نموده است.گروه : علوم انسانيرشته : جامعه شناسيگرايش : جامعه‏شناسي نظريتحصيلات رسمي و حرفه اي : تحصيلات دبيرستاني را در تهران به پايان رسانيد و در 1354 خورشيدي به عنوان دانشجوي رشتة تعاون و سپس جامعه شناسي در مقطع ليسانس در دانشكدة علوم اجتماعي دانشگاه تهران پذيرفته شد. در سال 1360 در اولين دورة پذيرش دانشكدة علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس به عنوان دانشجو در رشتة جامعه شناسي مشغول تحصيل شده و در سال 1364 اين دوره را با عنوان اولين فارغ التحصيل رشتة فوق با راهنمايي استاد دكتر غلامعباس توسلي به پايان رسانيد. در سال 1367 براي ادامة تحصيل با بورسية دانشگاه تهران به دانشگاه مريلند آمريكا رفته و در سال 1371 به دريافت مدرك دكتري با گرايش اصلي جامعه شناسي نظري و گرايش فرعي جامعه شناسي توسعه با درجه افتخاري نائل شد. عنوان رساله وي در دوره دكتري «بررسي ريشه‏هاي نظريه ابن‏خلدون: تحليل متاتئوريكي» است.وقايع ميانسالي : دكتر آزاد از سال 1364 به عنوان مربي در گروه جامعه شناسي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران پذيرفته شده و مشغول تدريس و تحقيق گرديد و تا سال 1367 به تدريس دروس مباني جامعه شناسي، تاريخ انديشه اجتماعي متفكران در اسلام پرداخت. در اين دوران با جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران و جهاد ساندگي در انجام طرحهاي پژوهشي و آموزشي همكاري داشتمشاغل و سمتهاي مورد تصدي : در خصوص خدمات علمي اجرايي آقاي دكتر آزاد مي توان مواردي همچون «رياست دانشكده علوم اجتماعي»، «عضو هيئت تحريريه فصلنامه علمي پژوهشي اعتياد پژوهي»، «عضو هيئت مشاوران ماهنامه گزارش گفتگو»، «مدير پژوهشي»، «مديريت گروه جامعه شناسي»، «مدير مسئول مجله نامه علوم اجتماعي»، «نماينده دانشكده در هيئت مميزه دانشگاه»، «عضو كميته ويژه علوم اجتماهي شوراي انتشارات دانشگاه تهران»، «عضو كميسيون تخصصي برنامه ريزي راهبردي شوراي برنامه ريزي دانشگاه تهران»، «همكاري در تشكيل انجمن انسان شناسي»، «مدير مسئول مجله پژوهش زنان»، «عضو هيات تحريريه فصلنامه مطالعات ملي»، «عضو كميته فرهنگ شوراي عالي انقلاب فرهنگي»، «مدير گروه علوم اجتماعي سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه ها(سمت)»، «عضو هيئت تحريريه فصلنامه علمي پژوهشي مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا»، «مسئول كميته جامعه شناسي توسعه»، «رئيس كارگروه آينده پژوهي آسيبهاي اجتماعي شوراي اجتماعي كشور»، «عضو هيئت تحريريه دوفصلنامه نسل نامه»، «عضو كميته علمي گروه علوم اجتماعي و ارتباطات جشنواره بين المللي خوارزمي» و ... را نام برد. فعاليتهاي آموزشي : دكتر آزاد ارمكي پس از دريافت مدرك دكتري با راهنمايي جورج ريترز، از جامعه شناسان برجستة آمريكايي، جهت همكاري به دانشكده برگشته و مشغول تدريس دروسي چون تاريخ تفكر اجتماعي در اسلام و نظريه هاي جامعه شناسي و جامعه شناسي توسعه پرداخت. موارد تدريس دكتر آزاد: «نظريه هاي جامعه شناسي2» (در مقطع كارشناسي)، «انديشه متفكرين مسلمان»، «بينشهاي جامعه شناسي»، «سمينارجامعه‏شناسي شهري»،«چارچوب نظري در تحليل مسائل»، «جامعه شناسي تلفيق نظريه هاي جامعه شناسي»، «نظريه‏هاي توسعه»، «بينشهاي جامعه شناسي1»، «تحول فرهنگي ايران»، «تغييرات فرهنگي»، «طرح تحقيق»، «نظريه هاي جديد جامعه شناسي» (در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا) است. وي مولف كتب «نظريه در جامعه شناسي»، «مجموعه مقالات گزارش دبير سمينار»، «انديشه اجتماعي متفكران مسلمان از فارابي تا ابن خلدون»، «بنيانهاي جامعه شناختي: خاستگاه هاي ايده هاي اساسي در جامعه شناسي»، «زن در رسانه ها»، «بنيان هاي جامعه شناسي: ايده هاي اساسي جامعه شناسي»، «نظريه در جامعه شناسي»، «نظريه در جامعه شناسي»، «نظريه هاي جامعه شناسي»، «جامعه شناسي ابن خلدون»، «نظريه هاي جامعه شناسي»، «انديشه اجتماعي متفكران مسلمان از خواجه نظام الملك تا ...»، «بررسي مسائل اجتماعي»، «كتاب و جامعه كتاب در عصر تحول فرهنگ شفاهي به فرهنگ مكتوب»، «جامعه شناسي در ايران»، «جامعه مدني (اصول رويكردها و زمينه شكل گيري آن در جمهوري اسلامي ايران)»، «جامعه مدني اصول رويكردها و زمينه شكل گيري آن در جمهوري اسلامي»، «جامعه شناسي جامعه شناسي در ايران»، «بررسي كتب مباني جامعه شناسي»، «نظريه هاي جامعه شناسي»، «نگرش مردم تهران در مورد ميزان سلامت جامعه»، «ابن خلدون و جامعه شناسي»، «بررسي مسائل اجتماعي»، «جامعه شناسي توسعه»، «جامعه شناسي جامعه شناسان ايران»، «جلد دوم انديشه اجتماعي متفكران»، «زن در رسانه ها»، «كتاب در عصر تحول فرهنگ شفاهي به فرهنگ مكتوب»، «انديشه نوسازي در ايران»، «درآمدي بر نظريه سازي در جامعه شناسي»، «پست مدرنيسم و توسعه جامعه شناسي معاصر»، «مدرنيته ايراني روشنفكران و پارادايم فكري عقب ماندگي در ايران»، «نظريه هاي جامعه شناسي»، «ترجمه كتاب جامعه شناسي»، «اذيت و آزار بدني فرزندان در خانواده تهراني»، «بررسي عوامل موثر بر رضايت شغلي زنان شاغل در مشهد»، «جامعه شناسي آينده»، «جامعه شناسي در كانادا»، «جامعه شناسي معماري شهر تهران»، «جنبش اجتماعي»، «خلاصه مقاله فرهنگ عمومي و ضرورتهاي توسعه»، «رابطه نسلها از طريق خانواده»، «روشنفكري ايراني و هويت»، «مصاديق اثز تغيير نگرش در توسعه»، «جامعه شناسي تغييرات فرهنگي در ايران»، «نظريه هاي جامعه شناسي»، «جامعه شناسي تغييرات فرهنگي در ايران»، «نظريه‏هاي جامعه‏شناسي»، «جامعه شناسي نسلي در ايران»، «تغييرات اجتماعي در ايران»، «پاتوق و مدرنيته ايراني»، «روشنفكري در گذر انديشه‏ها»، «علم و مدرنتيه ايراني»، «فرهنگ و هويت ايراني و جهاني شدن»، «جامعه شناسي توسعه اصول و نظريه‏ها»، «جامعه‏شناسي خانواده ايراني»، «تاريخ تفكر اجتماعي در اسلام از آغاز تا دوره معاصر»،«logue Among vilizations »، «Hand book of world families»،«Making Civil Societies Work Zivilgesellschaft und gesellschaftliche Praxis»،« uluslararasi oryantalizm sempozyumu»،« making civil societies work- zivilgesellschaft und gesellschaftliche praxis»، « the cultures of economic migration» و مقالات متعددي از جمله « انقلاب و هزيمت جامعه شناسي ماركسي»، « «تئوري جامعه شناختي دفاع از حقوق زنان»، «مقدمه اي بر نظريه وابستگي در جامعه شناسي توسعه»، «پارادايم و جامعه شناسي»، «جامعه شناسي در ايران»، «ظهور جامعه شناسي در ايران»، «دولت و تحول»، «انديشه اجتماعي ابوريحان بيروني و ابن خلدون»، «مشاركت و توسعه اقتصادي اجتماعي»، «جامعه شناسي آمريكايي»، «شريعتي و ماركسيسم »، «تاملي جامعه شناختي در بررسي ويژگيهاي فرهنگ بسيجي»، «نگرش مردم تهران در مورد سلامت جامعه»، «نگرش مردم تهران در مورد ميزان سلامت جامعه»، «آسيب شناسي اجتماعي و بسيج»، «اختلال فرهنگي و زمينه ايجاد آن»، «سنت نوگرايي توسعه»، «استاد مطهري و جامعه شناسي»، «عقلانيت در جامعه شناسي/ جامعه شناسي عقلانيت»، «نقش تبليغات سياسي در رفتار انتخاباتي ساكنان تهران»، «بررسي وضعيت خشونت در جامعه تهران»، «تبادل و تقابل فرهنگي در عصر ماهواره»، «ديدگاه حضرت امام ره درباره توسعه اقتصادي»، «كتاب وجامعه»، «گزيده مقالات سمينار توسعه فرهنگي و اولويت هاي پژوهشي تلقي تحصيلكردگان در مورد پژوهشهاي ،فرهنگي»، «جامعه شناسي آمريكايي»، «جامعه شناسي آينده راهي براي بررسي علمي آينده»، «سهم جلال آل احمددرشكل گيري پژوهشهاي فرهنگي واجتماعي ايران(پژوهشي درجامعه شناسي ومردم .شناسي ادبيات)»، «پيشينه نظري ديدگاه جامعه شناسي دكتر علي شريعتي: نسبت شريعتي با ماركسيسم»، «استاد مطهري و جامعه شناسي»، «الگوي تحليل وبر از رابطه دين و توسعه»، «الگوي تحليل وبرازرابطه دين وتوسعه»، «انديشه اجتماعي ابوريحان بيروني و ابن خلدون»، «انقلاب وهزيمت جامعه شناسي ماركسي:معرفي ونقدتئوري دولت وانقلاب اجتماعي خانم تدا اسكاچيل، براساس واقعيت انقلاب اسلامي ايران»، «بررسي امكان وجود بحران در جامعه شناسي ايران»، «بررسي بحرانهاي اجتماعي و تحليلي از ديدگاههاي صاحبنظران ايراني»، «بررسي جامعه شناسي انتخابات مجلس»، «بررسي فرهنگ اپارتمان نشيني باتوجه به مشكلات آن»، «بررسي نظريه نوسازي :مطالعه موردي درباره تقدير گرايي فرهنگي در ايران»، «بسيج شناسي در جامعه شناسي اجتماعي»، «تئوري جامعه شناختي دفاع ازحقوق زنان »، «تبادل و تقابل فرهنگي در عصر ماهواره»، «تحليل جامعه شناسي رابطه باغرب»، «تحليلي جامعه شناختي از : راههاي نفوذ فرهنگي غرب در ايران معاصر»، «تحول پذيري فرهنگي»، «تلقي از جهان و تغييرات فرهنگي ناشي از آن»، «تلويزيون در ايران-ابزار توسعه يا نمادسازي»، «جايگاه بسيج شناسي اجتماعي درجامعه شناسي»، «جايگاه مخاطب در فرآيند ارتباط»، «جايگاه مخاطب در فرآيند ارتباط»، «خشونت درشهرتهران»، «نگرش ايرانيان نسبت به غرب,بررسي تجربي درايران»، «نظريه وابستگي»، «نقش آموزش درارتقاء صنعت فرش درايران»، «نقش تبليغات سياسي دررفتارانتخاباتي ساكنان ايران»، «نقش روزنامه هاي داخلي در و حدت ملي»، «نقش صدا و سيما در كتابخواني»، «نيروي مقاومت ,رفتار و الگو»، «ياداشت سردبير»، «تلوزيون در ايران: ابزار توسعه يا نمادسازي»، «برابري جنسيتي در حوزه سياسي»، «تغييررات فرهنگي در استان مازندران(آزمون تجربي نظريه اينگلهارت)»، «روند جهاني جامعه شناسي: تحليلي از اجتماع علمي»، «وضعيت پيوستاري تغييرات فرهنگي در ايران»، «جامعه شناسي در كانادا: مساله شناسي بومي و شكل گيري بومي گرايي علمي در علوم انساني كانادايي»، «فوتبال: پارادكس نوسازي»، «مدرنيته يا تغيير فرهنگي از مدرنيته مورد تجربي ايران»، «تحليل جامعه شناختي وضعيت دينداري جوانان با رويكرد بي شكلي دين ورزي»، « جامعه شناسي كانادا: آثاز معرفت شناسي مساله شناسي بومي بر شكل گيري بومي گرايي علمي در علوم ،انساني كانادايي، شكل گيري حوزه هاي خاص در جامعه شناسي كانادا»، « بدن به مثابه رسانه هويت»، «روند تغييرات فرهنگي اجتماعي خانواده تهراني طي سه نسل»، «هرمنوتيك: بازسازي يا گفتگو»، «ترجيحات ارزشي دانش آموزان تهراني»، «روند تغييرات فرهنگي اجتماعي خانواده تهراني طي سه نسل»، «جوانان ومناسبات نسلي»، «تكوين حوزه عمومي و گفت و گوي عقلاني (بررسي موردي چند تشكل دانشجويي)»، «راديو پيام رسانه اي در نوسازي شهري»، «بررسي وضعيت نظام ارزشي در مناطق فرهنگي - اجتماعي ايران»، «اعتماد، اجتماع و جنسيت »، «بحران اجتماعي و روشنفكران ايراني»، «طبيعت نظام ارزشي جامعه ايراني: مادي، فرامادي يا تلفيقي»، «فرهنگ وانديشه»، « «ادبيات داستاني و سرنوشت جامعه شناسي در ايران»، «اعتماد اجتماع و جنسيت،بررسي تطبيقي اعتماد متقابل در بين دو جنس»، «رابطه بين نسلي در خانواده ايراني»، «شكاف طبقاتي و انقطاع اجتماعي»، « ابعاد وعوامل گسست وپيوند نسلها»، «هويت سازي و بحران هويت در ايران»، «مناطق فرهنگي: تنوع الگوي تغييرات فرهنگي يا يكساني»، «ارزش هاي فرهنگي (ارزشي) و تغييرات اجتماعي»، «جوانان و دگرگوني فرهنگي ارزشي»، «سازمان سنتي: ارزش هاي خانوادگي و آموزش توسعه اي»، «دو جهان ايراني: مسجد و كافي شاپ»، «جامعه ايران و مكانيسم هاي تغييرات در آن»، «جايگاه بسيج شناسي اجتماعي در جامعه شناسي»، «سوژه و قدرت: تحليل چگونگي شكلگيري ذهنيت در مطالعات فرهنگي»، «آموزش جامعه شناسي در ايران،مشكلات و فرصتها»، «نظرسنجي و تحقيقات اجتماعي در ايران»، «دو جهان ايراني: مسجد و كافي شاپ»، «زنان و سريالهاي تلويزيوني »، «زنان و سريالهاي تلويزيوني (مطالعه اي درباره سريال كلانتر و مخاطبان آن»، «نراقي و جامعه شناسي در ايران»، «طبيعت نظام ارزشي جامعه ايراني: مادي، فرامادي يا تلفيقي»، «فرآيند تغيير نسلي: بررسي فراتحليلي در ايران»، «رابطه ارزش‏هاي سنتي و مدرن در سطوح خردو كلان» و ... است.جوائز و نشانها : از جمله جوايز و تقديرنامه هاي وي «كسب رتبه دوم طرح پژوهشي برگزيده در نخستين جشنواره آثار مطالعات فرهنگي اجتماعي شهر تهران»، «نويسنده كتاب قابل تقدير در رشته علوم انساني»، «پژوهشگر نمونه»، «نويسنده كتاب سال براي كتاب جامعه شناسي در ايران» است. آثار : جامعه‏شناسي ابن‏خلدون‏ ويژگي اثر : نويسندگان:تاليف تقي آزاد ارمكي‏ سال نشر:1376 موضوعات: ابن‏خلدون، عبدالرحمان‏بن محمد، 732 - 808ق. -- نقد و تفسير ابن‏خلدون، عبدالرحمن‏بن محمد، 732 - 808ق. -- معلومات -- جامعه‏شناسي‏ تاريخ نويسان اسلامي‏ جامعه‏شناسان اسلامي‏ محل نشر:تهران‏ ناشر:موسسه فرهنگي انتشاراتي تبيان‏ سرشناسه‌هاي فارسي:آزاد ارمكي، تقي، 1336 -


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.