پيل‌هاي خورشيدي را ارزان بخرید

با تولید پيل‌هاي جديدی با نام«kesterite» توسط محققان، قیمت پیل های خورشیدی کاهش یافت.
دوشنبه، 20 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيل‌هاي خورشيدي را ارزان بخرید
راسخون: پيل‌هاي خورشيدي به علت استفاده از عناصر كمياب موجود در آنها و همچنين نياز به فرآيندهاي پيچيده ی توليد، از قیمت بالایی در بازار برخوردار است. اما اگر همین پیل ها ی خورشیدی با قیمت پایین تری در دسترس قرار می گرفت، مصرف سوخت‌هاي فسيلي را تا حد بسيار زيادي كاهش می داد. شعار اصلاح الگوی مصرف را که فراموش نکرده اید! این یک نمونه اش.
این پیل ها با استفاده از يك فناوري چاپي ساخته مي‌شوند و در این روش يك محلول حاوي نانوذرات به روش روكش‌دهي چرخشي روي يك بستر شيشه‌اي نشانده مي‌شود. بنا به گفته ی محققان آي‌بي‌ام، كارآيي اين پيل‌ها نزديك به كارآيي پيل‌هاي جاافتاده ی موجود است. در فناوري‌هاي فعلي از عناصر كمياب اينديوم و تلوريوم استفاده مي‌شود و اينديوم بسيار كمياب است و تقاضاي زيادي هم براي آن در توليد نمايشگرهاي مسطح وجود دارد، اما در پيل‌هاي kesterite آي‌بي‌ام از عناصر فراوان قلع، روي، مس، سلنيوم و گوگرد استفاده مي‌شود که هم ارزان تر است و هم فرآيند توليدش هزينه بالايي ندارد. حتما میگویید چقدر ارزان ارزان شد، اما جالب است بدانید که پيل‌هاي خورشيدي در حال حاضر كمتر از 1/0 درصد الكتريسيته مورد نياز دنيا را تأمين مي‌كنند و همین گرانی آنها است که مشکل ساز می شود.
دانشمندان محترمی که احیانا خیلی تمایل دارند اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورند، می توانند نتايج اين تحقيق را در مجله ی Advanced Materials مشاهده نمایند و بدانند که آي‌بي‌ام اين فناوري را به صورت اختراع ثبت خواهد كرد و مي‌خواهد امتياز استفاده از آن را واگذار نمايد و باز همان دانشمندان محترم به اضافه ی شرکت های تولید کننده ی پيل‌هاي فتوولتائيك می توانند بر حسب تمایل، اعلام آمادگی خود را با آي‌بي‌ام برای تجاری کردن این فنآوری در میان گذاشته و نامشان را در لیست خادمین به خلق الله ثبت نموده و از تسهیلات مضاعف آخرتی استفاده نمایند.
/1041 1002 

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما