پرسش :
هدف از سؤال و جواب در قبر و آمدن نکير و منکر چيست؟
پاسخ :
»سؤال در برزخ )قبر( به صورت ساده و پرسش عادي که بين دو نفر انجام ميشود، نيست؛ بلکه در اصل براي تثبيت اصول عقيدتي است. چه در عقايد حق و چه در عقايد باطل؛ يعني صورت امتحان دارد و آنچه در باطن و سر وجود انسان تثبيت ميشود.« (محمد شجاعي، بازگشت به سوي خدا، ج 1، ص 291) به عبارت ديگر، با توجه به اين که عالم برزخ، در واقع ظهور باطن انسان است، ميتوان گفت که سؤال ملکهها در برزخ و قبر نيز ظهور همان سؤالي است که در باطن انسان در حيات دنيوي مطرح ميشود. هر کس در باطن خود در اين دنيا در برابر اين سؤالات قرار ميگيرد، حال اگر اين سؤالات را جدي و در پاسخ به آنها، جهتي را در زندگي اين دنيا پيش گرفت، خواه در جهت حق و خواه در جهت باطل، اين امر به صورت سؤال و جوابي در همان ابتداي مرگ مطرح ميشود که پاسخ وي بدان سؤال، در واقع جايگاه قطعي وي را در آن عالم مشخص ميکند. افراد متوسط الحالي که پاسخي قطعي بدين سؤال در اين دنيا ندادهاند و گاهي به اين سو و گاهي بدان سو ميرفتهاند، چنان که در احاديث متعددي آمده است، (در اين باره، به پاسخ سؤال بعد مراجعه شود) سؤال نميشوند تا با طي مراحليدر عالم برزخ، تکليف نهايي آنها مشخص و آن گاه در محاسبهي قيامت، جايگاه نهاييشان معلوم شود.
»سؤال در برزخ )قبر( به صورت ساده و پرسش عادي که بين دو نفر انجام ميشود، نيست؛ بلکه در اصل براي تثبيت اصول عقيدتي است. چه در عقايد حق و چه در عقايد باطل؛ يعني صورت امتحان دارد و آنچه در باطن و سر وجود انسان تثبيت ميشود.« (محمد شجاعي، بازگشت به سوي خدا، ج 1، ص 291) به عبارت ديگر، با توجه به اين که عالم برزخ، در واقع ظهور باطن انسان است، ميتوان گفت که سؤال ملکهها در برزخ و قبر نيز ظهور همان سؤالي است که در باطن انسان در حيات دنيوي مطرح ميشود. هر کس در باطن خود در اين دنيا در برابر اين سؤالات قرار ميگيرد، حال اگر اين سؤالات را جدي و در پاسخ به آنها، جهتي را در زندگي اين دنيا پيش گرفت، خواه در جهت حق و خواه در جهت باطل، اين امر به صورت سؤال و جوابي در همان ابتداي مرگ مطرح ميشود که پاسخ وي بدان سؤال، در واقع جايگاه قطعي وي را در آن عالم مشخص ميکند. افراد متوسط الحالي که پاسخي قطعي بدين سؤال در اين دنيا ندادهاند و گاهي به اين سو و گاهي بدان سو ميرفتهاند، چنان که در احاديث متعددي آمده است، (در اين باره، به پاسخ سؤال بعد مراجعه شود) سؤال نميشوند تا با طي مراحليدر عالم برزخ، تکليف نهايي آنها مشخص و آن گاه در محاسبهي قيامت، جايگاه نهاييشان معلوم شود.