پرسش :
نظر اسلام در مورد هم جنس بازي چيست؟ چگونه مي توان اين گرايش را از بين برد؟
پاسخ :
همجنس بازي يك عمل جنسي است كه در تمام اقوال و ملل گذشته مورد مذمت واقع شده است و در دين سعادت آفرين اسلام به عنوان يك گناه كبيره محسوب مي شود، و در تعبير روائي و فقهي «لواط» گفته مي شود.
بايد توجه داشته باشيد كه احكامي مانند واجب و حرام كه خداوند متعال جعل كرده است همه بر اساس مصلحت و مفسده بندگان است، يعني هر كاري كه براي بندگان مصلحت داشته باشد و مفيد باشد خداوند به آن امر مي كند و واجب مي شود و هر كاري كه مفسده و ضرر داشته باشد، از آن نهي مي كند و حرام است.
درست مانند پزشكي كه داوري تلخي را براي بيمار تجويز كرده است، بيمار مي گويد من به اين تمايل ندارم بلكه به چيز ديگري ميل دارم، اما پزشك مي گويد واجب است بخوري چون برايت مصلحت دارد، اگر نخوري مفسده و ضرر دارد، دكتر به خواهش ها و تمايلات بيمار نگاه نمي كند بلكه به سلامت بيمار مي انديشد. حال در مورد حرمت همجنس بازي هم خداوند به تمايل فرد ـ حتي طرفين ـ كاري ندارد، و آنرا مطلقاً حرام دانسته است. اين امر هر چند براي بعضي افراد و جوامع امري عادي تلقي مي شود ولي در حقيقت حتي به اعتراف همين افراد اين كار خارج از نظام عادي و طبيعت بشري است و موجب ضررهاي زيادي است.
خداوند متعال مخلوقات و نظام عالم را بر اساس حكمت خلق كرده است و هر چيزي در اين دنيا اگر روي روال طبيعي خود نباشد نتيجة درستي نمي دهد و موجب ضرر و خسران خواهد بود. در مورد انسان و قواي وجودي او هم اينگونه است و بايد در مسير طبيعي خود باشد تا به هدف مطلوب برسد و اگر برخلاف مسير عادي خود باشد حرام است چون موجب ضرر است. خود ارضائي و همجنس بازي چون بر خلاف طبيعت است موجب ضررهاي جبران ناپذير جسمي، رواني و اجتماعي مي شود لذا حرام است.
وقتي امري از لحاظ شرعي حرام شد ديگر راه فرار يا استثنائي براي آن وجود ندارد مخصوصاً اين گونه امور كه جايگزيني مناسب( ازدواج) براي آنها در شرع لحاظ شده است. و حتي مجازات شديد شرعي كه خداوند براي اين عمل قرار داده، خبر از زشتي شديد اين كار مي دهد. اسلام اين مجازات را حتي براي كساني كه خود داوطلبانه و با رضايت كامل به اين عمل دست مي زنند هم جاري مي داند و حتي قومي را به خاطر اين عمل(لواط) از بين برد.
پس مي توان گفت از جهت حرمت آن هيچ بحثي نيست و عادي شدن يك عمل در يك زمان و مقطع خاص هم باعث نمي شود كه حكم حرمت از آن برداشته شود زيرا اين عمل به اصطلاح عادي اين زمان، در يك مقطعي بسيار زشت بوده و شايد در آينده نيز جامعه دوباره پي به زشتي آن ببرد. همچنانكه الان آنرا جزو اختلالات جنسي شمرده و براي آن ضررهائي را بيان كرده اند.
برخي راهكارهاي كنترل تمايلات
1. قبل از بيان راهكارها، دانستن اين نكته ضروري است كه بعضي افرد، از داشتن اينگونه تمايلات ناراحتند و بعضي ديگر نه تنها ناراحت نيستند بلكه استقبال هم مي كنند اين راهكارها براي گروه اول است اما گروه دوم براي حل مشكلشان نياز به يك پيش زمينه دارند سپس مي توانند از اين راهكارها استفاده كنند. زيرا شخصي كه از علمش ناراحت نيست اصلاً سراغ درمان نمي رود. به همين خاطر ما قبلاً مجبوريم به اينان بقبولانيم كه اين عمل زشت، و ضرر دارد و راه آنهم ايجاد يك بينش صحيح در آنها و سوق دادن تفكراتشان به جهت واقع است. براي بينش صحيح دادن هم از سه جايگاه مي توان استفاده كرد كه بطور خلاصه عبارتند از:
1. جايگاه اسلام: كه اسلام سرسختانه با اين عمل مخالفت كرده و شايد بتوان گفت شديدترين احكام را هم در همين زمينه دارد.
2. جايگاه اجتماعي فرهنگي: كه اينكار در فرهنگ ما بسيار زشت است و باعث تنزل موقعيت اجتماعي و به حاشيه رانده شدن مي شود.
3. در جايگاه بهداشت و سلامت جسم و جان: كه براي اينگونه افراد بايد ضررهايي كه بر اين اعمال مترتب مي شود بيان كرد. اين افراد بعد از دانستن اين پيش نيازها و اعتقاد پيدا كردن به آنها جزء گروه اول شده و از اين راهكارها مي تواند استفاده كند.
با توجه به اين نكته بايد گفت كساني كه در خود تمايل به اينكار را احساس مي كنند ريشه يابي كرده و ريشه اين تمايل را بخشكاند. و به مبارزه با اين تمايل برخيزند و با استفاده از راهكارهائي، نه تنها از مرحله عمل در آمدن اين تمايلات جلوگيري كرده بلكه فكر و ذهن خود را هم نجات داده است.
الف:
علت عمده اين حالات و عواطف، ريشه در مسائل جسمي و بدني دارد يعني در اثر اختلال در ترشح هورمون هاي بدن اين اتفاق مي افتد در اين جا لازم است به يك متخصص غدد مراجعه كرده و با انجام آزمايش هاي لازم به شناخت علت فيزيكي اينگونه تمايلات، و رفع آنها (دارو درماني) بپردازيد.
ب:
در اين قسمت به راهكارهائي اشاره مي كنيم كه بتوان با آنها ميزان تمايل را به صفر رساند
1. اولين قدم براي حذف اينگونه تمايلات اين است كه به قابل درمان بودن آن ايمان و اعتقاد داشته باشيم. و از نااميدي و يأس دوري كنيم، و توجه به اين نكته هم داشته باشيم كه رسيدن به هدف نيازمند گذشت زمان، صبر و حوصله، انتخاب راه صحيح و تحمل دشواريهاست.
2. گام ديگر اين است كه ناخوشايندي از جنس مخالف و تمايل به جنس موافق را بر زبان خود جاري نسازيد و به خود تلقين كنيد. همانطور كه مي دانيد تلقين باعث رسوخ و پايداري آن كار در ذهن مي شود با تلقين و القاي جملات مثبت، به مقابلة با اين تمايل برخواسته و شرائط را تغيير دهيد. روانشناسان تلقي و القاي افكار مثبت را يكي از مؤثرترين راهها، براي مبارزه و تضعيف يك صفت ناهنجار و جايگزيني صفتي پسنديده در روان آدمي مي دانند و با اين روش به مداواي بيماران روحي و حتي جسمي مي پردازند.
3. يكي ديگر از راهكارها و روشهاي درماني، روشهاي درماني انزجاري يا بيزاري آور است. در درمان بيزاري آور، محرك تقويت كننده رفتار نامطلوب، در اثر مجاورت با يك محرك بيزار كننده، توانايي فراخواني رفتار نامطلوب را از دست مي دهد، يعني خاصيت تقويتي اش را از دست مي دهد.[1]
به عبارتي، يك رويداد بيزار كننده با رفتار نامطلوب همراه مي شود به اين قصد كه خاصيت تقويتي آن را كاهش دهد. استفاده از اين روش به اين صورت است كه در لحظاتي كه تنها نشسته ايد، گناه و عمل مورد نظر شما (مانند تمايل به جنس موافق) كه لذت آني هم براي شما دارد در مقابل ذهن شما مجسم شد، همزمان با آن، يكي از منفورترين و زشت ترين حوادث زندگي، رخدادها، يا رفتاري را كه اصلا خوشتان نمي آيد، تصور كنيد، چندين بار تمرين كنيد تا اين كه هر وقت فكر گناه و يا تمايل شديد به جنس موافق به ذهن شما آمد، آن عمل زجرآور نيز در ذهن شما تداعي كند، به مرور زمان عمل و رفتار مورد نظر (كه تمايل به جنس موافق باشد) نيز به نظر شما نفرت آور خواهد شد و هيچ وقت تمايلي به آن نخواهيد كرد.
4. يكي ديگر از راههاي خواستن و اراده كردن است. مهم اين است كه انسان بعد از احساس درد، به دنبال درمان بگردد و رفع آن مشكل را خواستار باشد و اگر اراده پديدار شد كوهها را هم از جا مي كند و به دنبال هر خواستني توانستن است.
5. آخرين و مهم ترين راهكاري كه پيشنهاد مي شود اين است كه از خداوند متعال و اهل بيت ـ عليه السلام ـ استمداد طلبيده و از آن بزرگواران كمك بخواهيد، هنگام نماز سر به سجده گذاشته و با آفريننده مهربان و بخشنده خود راز و نياز كنيد. با تمام دل و جان بخواهيد كه شما را در ترك اين گونه تمايلات ناپسند ياري كند.
امام رضا (ع) فرمود:
علّت تحريم روي آوردن مردان به مردان و زنان به زنان يكي ساختار وجودي زنان و سرشت وجودي مردان است (كه هر يك براي جنس مخالف، آفريده شده است.) و ديگر اينكه روي آوردن مردان به مردان و زنان به زنان سبب از بين رفتن نسل (بشر) و بر هم خوردن نظم و تدبير (جامعه) و نابودي دنياست.[2]
[1] . علي اكبر سيف، تغيير رفتار درماني، چ4، تهران: نشر روان، 1379، ص 238.
[2] . ميازن الحكمه، گردآورنده: محمد محمدي ري شهري، ترجمه: حميد رضا شيخي، چ2، قم: انتشارات مؤسسه فرهنگي دارالحديث، 1379، ج11، ح 18280، ص 5367.
( اندیشه قم )
همجنس بازي يك عمل جنسي است كه در تمام اقوال و ملل گذشته مورد مذمت واقع شده است و در دين سعادت آفرين اسلام به عنوان يك گناه كبيره محسوب مي شود، و در تعبير روائي و فقهي «لواط» گفته مي شود.
بايد توجه داشته باشيد كه احكامي مانند واجب و حرام كه خداوند متعال جعل كرده است همه بر اساس مصلحت و مفسده بندگان است، يعني هر كاري كه براي بندگان مصلحت داشته باشد و مفيد باشد خداوند به آن امر مي كند و واجب مي شود و هر كاري كه مفسده و ضرر داشته باشد، از آن نهي مي كند و حرام است.
درست مانند پزشكي كه داوري تلخي را براي بيمار تجويز كرده است، بيمار مي گويد من به اين تمايل ندارم بلكه به چيز ديگري ميل دارم، اما پزشك مي گويد واجب است بخوري چون برايت مصلحت دارد، اگر نخوري مفسده و ضرر دارد، دكتر به خواهش ها و تمايلات بيمار نگاه نمي كند بلكه به سلامت بيمار مي انديشد. حال در مورد حرمت همجنس بازي هم خداوند به تمايل فرد ـ حتي طرفين ـ كاري ندارد، و آنرا مطلقاً حرام دانسته است. اين امر هر چند براي بعضي افراد و جوامع امري عادي تلقي مي شود ولي در حقيقت حتي به اعتراف همين افراد اين كار خارج از نظام عادي و طبيعت بشري است و موجب ضررهاي زيادي است.
خداوند متعال مخلوقات و نظام عالم را بر اساس حكمت خلق كرده است و هر چيزي در اين دنيا اگر روي روال طبيعي خود نباشد نتيجة درستي نمي دهد و موجب ضرر و خسران خواهد بود. در مورد انسان و قواي وجودي او هم اينگونه است و بايد در مسير طبيعي خود باشد تا به هدف مطلوب برسد و اگر برخلاف مسير عادي خود باشد حرام است چون موجب ضرر است. خود ارضائي و همجنس بازي چون بر خلاف طبيعت است موجب ضررهاي جبران ناپذير جسمي، رواني و اجتماعي مي شود لذا حرام است.
وقتي امري از لحاظ شرعي حرام شد ديگر راه فرار يا استثنائي براي آن وجود ندارد مخصوصاً اين گونه امور كه جايگزيني مناسب( ازدواج) براي آنها در شرع لحاظ شده است. و حتي مجازات شديد شرعي كه خداوند براي اين عمل قرار داده، خبر از زشتي شديد اين كار مي دهد. اسلام اين مجازات را حتي براي كساني كه خود داوطلبانه و با رضايت كامل به اين عمل دست مي زنند هم جاري مي داند و حتي قومي را به خاطر اين عمل(لواط) از بين برد.
پس مي توان گفت از جهت حرمت آن هيچ بحثي نيست و عادي شدن يك عمل در يك زمان و مقطع خاص هم باعث نمي شود كه حكم حرمت از آن برداشته شود زيرا اين عمل به اصطلاح عادي اين زمان، در يك مقطعي بسيار زشت بوده و شايد در آينده نيز جامعه دوباره پي به زشتي آن ببرد. همچنانكه الان آنرا جزو اختلالات جنسي شمرده و براي آن ضررهائي را بيان كرده اند.
برخي راهكارهاي كنترل تمايلات
1. قبل از بيان راهكارها، دانستن اين نكته ضروري است كه بعضي افرد، از داشتن اينگونه تمايلات ناراحتند و بعضي ديگر نه تنها ناراحت نيستند بلكه استقبال هم مي كنند اين راهكارها براي گروه اول است اما گروه دوم براي حل مشكلشان نياز به يك پيش زمينه دارند سپس مي توانند از اين راهكارها استفاده كنند. زيرا شخصي كه از علمش ناراحت نيست اصلاً سراغ درمان نمي رود. به همين خاطر ما قبلاً مجبوريم به اينان بقبولانيم كه اين عمل زشت، و ضرر دارد و راه آنهم ايجاد يك بينش صحيح در آنها و سوق دادن تفكراتشان به جهت واقع است. براي بينش صحيح دادن هم از سه جايگاه مي توان استفاده كرد كه بطور خلاصه عبارتند از:
1. جايگاه اسلام: كه اسلام سرسختانه با اين عمل مخالفت كرده و شايد بتوان گفت شديدترين احكام را هم در همين زمينه دارد.
2. جايگاه اجتماعي فرهنگي: كه اينكار در فرهنگ ما بسيار زشت است و باعث تنزل موقعيت اجتماعي و به حاشيه رانده شدن مي شود.
3. در جايگاه بهداشت و سلامت جسم و جان: كه براي اينگونه افراد بايد ضررهايي كه بر اين اعمال مترتب مي شود بيان كرد. اين افراد بعد از دانستن اين پيش نيازها و اعتقاد پيدا كردن به آنها جزء گروه اول شده و از اين راهكارها مي تواند استفاده كند.
با توجه به اين نكته بايد گفت كساني كه در خود تمايل به اينكار را احساس مي كنند ريشه يابي كرده و ريشه اين تمايل را بخشكاند. و به مبارزه با اين تمايل برخيزند و با استفاده از راهكارهائي، نه تنها از مرحله عمل در آمدن اين تمايلات جلوگيري كرده بلكه فكر و ذهن خود را هم نجات داده است.
الف:
علت عمده اين حالات و عواطف، ريشه در مسائل جسمي و بدني دارد يعني در اثر اختلال در ترشح هورمون هاي بدن اين اتفاق مي افتد در اين جا لازم است به يك متخصص غدد مراجعه كرده و با انجام آزمايش هاي لازم به شناخت علت فيزيكي اينگونه تمايلات، و رفع آنها (دارو درماني) بپردازيد.
ب:
در اين قسمت به راهكارهائي اشاره مي كنيم كه بتوان با آنها ميزان تمايل را به صفر رساند
1. اولين قدم براي حذف اينگونه تمايلات اين است كه به قابل درمان بودن آن ايمان و اعتقاد داشته باشيم. و از نااميدي و يأس دوري كنيم، و توجه به اين نكته هم داشته باشيم كه رسيدن به هدف نيازمند گذشت زمان، صبر و حوصله، انتخاب راه صحيح و تحمل دشواريهاست.
2. گام ديگر اين است كه ناخوشايندي از جنس مخالف و تمايل به جنس موافق را بر زبان خود جاري نسازيد و به خود تلقين كنيد. همانطور كه مي دانيد تلقين باعث رسوخ و پايداري آن كار در ذهن مي شود با تلقين و القاي جملات مثبت، به مقابلة با اين تمايل برخواسته و شرائط را تغيير دهيد. روانشناسان تلقي و القاي افكار مثبت را يكي از مؤثرترين راهها، براي مبارزه و تضعيف يك صفت ناهنجار و جايگزيني صفتي پسنديده در روان آدمي مي دانند و با اين روش به مداواي بيماران روحي و حتي جسمي مي پردازند.
3. يكي ديگر از راهكارها و روشهاي درماني، روشهاي درماني انزجاري يا بيزاري آور است. در درمان بيزاري آور، محرك تقويت كننده رفتار نامطلوب، در اثر مجاورت با يك محرك بيزار كننده، توانايي فراخواني رفتار نامطلوب را از دست مي دهد، يعني خاصيت تقويتي اش را از دست مي دهد.[1]
به عبارتي، يك رويداد بيزار كننده با رفتار نامطلوب همراه مي شود به اين قصد كه خاصيت تقويتي آن را كاهش دهد. استفاده از اين روش به اين صورت است كه در لحظاتي كه تنها نشسته ايد، گناه و عمل مورد نظر شما (مانند تمايل به جنس موافق) كه لذت آني هم براي شما دارد در مقابل ذهن شما مجسم شد، همزمان با آن، يكي از منفورترين و زشت ترين حوادث زندگي، رخدادها، يا رفتاري را كه اصلا خوشتان نمي آيد، تصور كنيد، چندين بار تمرين كنيد تا اين كه هر وقت فكر گناه و يا تمايل شديد به جنس موافق به ذهن شما آمد، آن عمل زجرآور نيز در ذهن شما تداعي كند، به مرور زمان عمل و رفتار مورد نظر (كه تمايل به جنس موافق باشد) نيز به نظر شما نفرت آور خواهد شد و هيچ وقت تمايلي به آن نخواهيد كرد.
4. يكي ديگر از راههاي خواستن و اراده كردن است. مهم اين است كه انسان بعد از احساس درد، به دنبال درمان بگردد و رفع آن مشكل را خواستار باشد و اگر اراده پديدار شد كوهها را هم از جا مي كند و به دنبال هر خواستني توانستن است.
5. آخرين و مهم ترين راهكاري كه پيشنهاد مي شود اين است كه از خداوند متعال و اهل بيت ـ عليه السلام ـ استمداد طلبيده و از آن بزرگواران كمك بخواهيد، هنگام نماز سر به سجده گذاشته و با آفريننده مهربان و بخشنده خود راز و نياز كنيد. با تمام دل و جان بخواهيد كه شما را در ترك اين گونه تمايلات ناپسند ياري كند.
امام رضا (ع) فرمود:
علّت تحريم روي آوردن مردان به مردان و زنان به زنان يكي ساختار وجودي زنان و سرشت وجودي مردان است (كه هر يك براي جنس مخالف، آفريده شده است.) و ديگر اينكه روي آوردن مردان به مردان و زنان به زنان سبب از بين رفتن نسل (بشر) و بر هم خوردن نظم و تدبير (جامعه) و نابودي دنياست.[2]
[1] . علي اكبر سيف، تغيير رفتار درماني، چ4، تهران: نشر روان، 1379، ص 238.
[2] . ميازن الحكمه، گردآورنده: محمد محمدي ري شهري، ترجمه: حميد رضا شيخي، چ2، قم: انتشارات مؤسسه فرهنگي دارالحديث، 1379، ج11، ح 18280، ص 5367.
( اندیشه قم )