پوستر فرازی از مناجات به خط نسخ
دعای مجیر یکی از دعاهایی است که شیعیان دوازدهامامی در شبهای ماه رمضان میخوانند. این دعا از پیامبر اسلام محمد بن عبدالله روایت شدهاست. دعای مجیر هشتاد و هشت بند دارد که در هر بند عبارت «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیرُ» به معنی «پناه بده من را از آتش ای پناه دهنده» تکرار شدهاست. خواندن این دعا در ایام البیض ماه رمضان (۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رمضان) برای آمرزش گناهان توصیه شدهاست. پوستر بخشی از فرازی مناجات دعای مجیر به خط نسخ تحریر و تقدیم شما همراهان همیشگی راسخون میگردد.
جمعه، 24 فروردين 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده:
ابوالفضل رنجبران
موارد بیشتر برای شما
فراز شماره: 1
موضوع: اسماء الحسنی
منبع: فرازی از دعای مجیر
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
زمان خلق اثر: رمضان 1402
نوع خط: نسخ
متن عربی: سُبْحانَکَ یَا اللّٰهُ، تَعالَیْتَ یَا رَحْمٰنُ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیرُ
ترجمه فارسی: منزّهى تو اى خدا، بلندمرتبه هستى اى بخشنده، ما را از آتش پناه ده اى پناه دهنده
مترجم: استاد حسین انصاریان
فراز شماره: 2
موضوع: اسماء الحسنی
منبع: فرازی از دعای مجیر
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
زمان خلق اثر: رمضان 1402
نوع خط: نسخ
متن عربی: سُبْحانَکَ یَارَحِیمُ، تَعالَیْتَ یَا کَرِیمُ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیر
ترجمه فارسی: منزّهى تو اى مهربان، بلندمرتبه هستى اى کریم، ما را از آتش پناه ده اى پناهدهنده
مترجم: استاد حسین انصاریان
فراز شماره: 3
موضوع: اسماء الحسنی
منبع: فرازی از دعای مجیر
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
زمان خلق اثر: رمضان 1402
نوع خط: نسخ
متن عربی: سُبْحانَکَ یَا مَلِکُ، تَعالَیْتَ یَامالِکُ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیرُ
ترجمه فارسی: منزّهى تو اى فرمانروا، بلندمرتبه هستى اى مالک، ما را از آتش پناه ده ای پناهدهنده
مترجم: استاد حسین انصاریان
فراز شماره: 4
موضوع: اسماء الحسنی
منبع: فرازی از دعای مجیر
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
زمان خلق اثر: رمضان 1402
نوع خط: نسخ
متن عربی: سُبْحانَکَ یَا قُدُّوسُ، تَعالَیْتَ یَا سَلامُ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ یَامُجِیرُ
ترجمه فارسی: منزّ هی تو ای پاک از هر عیب، بلندمرتبه هستی ای سلام، ما را از آتش پناه ده ای پناه دهنده
مترجم: استاد حسین انصاریان
فراز شماره: 5
موضوع: اسماء الحسنی
منبع: فرازی از دعای مجیر
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
زمان خلق اثر: رمضان 1402
نوع خط: نسخ
متن عربی: سُبْحانَکَ یَامُؤْمِنُ، تَعالَیْتَ یَامُهَیْمِنُ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ یَامُجِیرُ
ترجمه فارسی: منزّهی تو ای ایمنی بخش، بلندمرتبه هستی ای چیره بر هستی، ما را از آتش پناه ده ای پناه دهنده
مترجم: استاد حسین انصاریان
فراز شماره: 6
موضوع: اسماء الحسنی
منبع: فرازی از دعای مجیر
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
زمان خلق اثر: رمضان 1402
نوع خط: نسخ
متن عربی: سُبْحانَکَ یَاعَزِیزُ، تَعالَیْتَ یَاجَبَّارُ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ یَامُجِیرُ
ترجمه فارسی: منزّهی تو ای توانمند، بلندمرتبه هستی ای توانا، ما را از آتش پناه ده ای پناه دهنده
مترجم: استاد حسین انصاریان
فراز شماره: 7
موضوع: اسماء الحسنی
منبع: فرازی از دعای مجیر
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
زمان خلق اثر: رمضان 1402
نوع خط: نسخ
متن عربی: سُبْحانَکَ یَامُتَکَبِّرُ، تَعالَیْتَ یَامُتَجَبِّرُ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ یَامُجِیرُ
ترجمه فارسی: منزّهی تو ای بزرگمنش، بلندمرتبه هستی ای باقدرت، ما را از آتش پناه ده ای پناه دهنده
مترجم: استاد حسین انصاریان
فراز شماره: 8
موضوع: اسماء الحسنی
منبع: فرازی از دعای مجیر
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
زمان خلق اثر: رمضان 1402
نوع خط: نسخ
متن عربی: سُبْحانَکَ یَاخالِقُ، تَعالَیْتَ یَابارِئُ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ یَامُجِیرُ
ترجمه فارسی: منزّهی تو ای آفریننده، بلندمرتبه هستی ای آفریننده، ما را از آتش پناه ده ای پناهدهنده
مترجم: استاد حسین انصاریان
فراز شماره: 9
موضوع: اسماء الحسنی
منبع: فرازی از دعای مجیر
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
زمان خلق اثر: رمضان 1402
نوع خط: نسخ
متن عربی: سُبْحانَکَ یَامُصَوِّرُ، تَعالَیْتَ یَامُقَدِّرُ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ یَامُجِیرُ
ترجمه فارسی: منزّهی تو ای صورت آفرین، بلندمرتبه هستی ای تقدیر کننده، ما را از آتش پناه ده ای پناه دهنده
مترجم: استاد حسین انصاریان
فراز شماره: 10
موضوع: اسماء الحسنی
منبع: فرازی از دعای مجیر
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
زمان خلق اثر: رمضان 1402
نوع خط: نسخ
متن عربی: سُبْحانَکَ یَاهادِى، تَعالَیْتَ یَاباقِى، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ یَامُجِیرُ
ترجمه فارسی: منزّهی تو ای راهنما، بلندمرتبه هستی ای ماندگار، ما را از آتش پناه ده ای پناهدهنده
مترجم: استاد حسین انصاریان
دعای مُجیر
دعای مُجیر از ادعیه مشهور که بنابر روایات، جبرئیل آنرا برای پیامبر(ص) آورد. کفعمی در کتابهای مصباح و البلد الامین آن را نقل کرده است. دعای مجیر هشتاد و هشت بند دارد که در هر بند عبارت «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یا مُجِیرُ» تکرار شده است. خواندن آن در ایام البیض (روزهای سیزدهم و چهارهم و پانزدهم) رمضان برای آمرزش گناهان توصیه شده است.
معرفی دعای مجیر
دعای مجیر از پیامبر اکرم(ص) روایت شده و به گفته شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان هنگامی که پیامبر(ص) در مقام ابراهیم مشغول نماز بودند جبرئیل این دعا را برای ایشان آورد. کفعمی در البلد الامین[۱] و «مصباح»،[۲] و شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان[۳] این دعا را نقل کردهاند. و از آنجا که عبارت «مجیر»، (به معنای پناهدهنده[۴]) در تمام بندهای آن تکرار شده، دعای مجیر نامیده شده است.[۵]
کفعمی برای این دعا این فضیلت را ذکر کرده است که هر کس این دعا را در «ایام البیض» ماه رمضان (روزهای ۱۳ تا ۱۵) بخواند گناهش آمرزیده میشود، هرچند به عدد دانههای باران و برگهای درختان و ریگهای بیابان باشد و نیز خواندن آن برای شفای بیمار و ادای دین و بینیازی و توانگری و رفع غم و اندوه سودمند است.[۶]
محتوا
دعای مجیر هشتاد و هشت بند دارد که در هر بند خداوند با ذکر دو نام مثل «دَائِمُ» و «قَائِمُ» مورد خطاب قرار میگیرد و پیش از هر نام به ترتیب با «سُبحانَکَ» و «تَعالیتَ» تنزیه میشود و در پایان هر بند عبارت «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یا مُجِیرُ» (ما را از آتش پناه دهای پناهدهنده) آمده است. میان دو نامی که در هر بند آمده است گاه به ظاهر هیچگونه ارتباطی نیست مانند: قاهر و طاهر، سمیع و سریع؛ و گاه ارتباط معنایی یا لفظی دارند.
در حدود ۵۰ بند از این دعا نامهایی از خداوند کنار هم قرار گرفتهاند که به گونهای با هم ارتباط دارند. گاه این رابطه رابطه معنایی و روشن است مانند: غنیّ و مُغنی، واحِد و اَحَد، واسِع و مُوسِّع؛ وگاه ارتباطشان نیاز به تأمل بیشتری دارد مانند: حیّ و قیّوم، سیّد و صمد، وکیل و عدل؛ و گاه این دو نام حتی از نظر حروف مشابهت دارند مانند: رشید و مُرشِد، نور و مُنوِّر، نصیر و ناصر، صبور و صابر؛ و گاه میان آن دو تضاد معنایی برقرار است مانند: ضارّ و نافع، خافض و رافع، مُقدِّم و مؤخِّر؛ ظاهر و باطن، مُحیی و ممیت.
فرازهای پایانی این دعا مشتمل بر آیات ۸۷ و ۸۸ سوره انبیا و آیه مشهور به ذکر یونسیه است: «سُبْحَانَک یا ذَا الْعِزِّ وَ الْجَمَالِ تَبَارَکتَ یا ذَا الْجَبَرُوتِ وَ الْجَلالِ سُبْحَانَک لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّینَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کذَلِک نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ».
1.کفعمی، بلدالامین، ۱۴۱۸ق، ص۴۹۸-۴۹۵.
2.کفعمی، المصباح، ۱۴۱۴ق، ص۳۵۸.
3.قمی، مفاتیح الجنان، ۱۳۶۹ش، ص۱۵۳-۱۴۶.
4.دهخدا، لغتنامه، ذیل واژه «مجیر».
5.«دعای ویژه برای ۳ روز آینده/ توصیه آیتالله مجتهدی برای ایامالبیض ماه رمضان»، خبرگزاری فارس.
6.رجوع کنید به: کفعمی، المصباح، ۱۴۱۴ق، ص۳۵۸.
7.ویکی شیعه
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
هیپنوتیزم شدن در بازی همستر و دیگر شبکههای اجتماعی
بازی همستر و مشکلات تاندون دست
بررسی بازی همستر کامبت از نگاه روانشناسی
علت پر مخاطب بودن بازی های «نات کوین» و «همستر کامبت» در چیست؟
فلسفه راه اندازی بازی کریپتویی همسترکامبت توسط سازندگانش چیست؟
نظر رسانههای خارجی درباره بازی همستر چیست؟
برائت از اسرائیل وآمریکا فراتر از میقات حج
معنی اسم سروش و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دیلان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آریانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
بیشترین بازدید هفته
دیدگاه ملاصدرا درباره معاد
نگاهی به جریان التقاطی یا ترکیبی از 1320 تا 1357
معاد شناسي از ديدگاه صدرالمتالهين
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
متن زیارت عاشورا با خط درشت به همراه ترجمه + صوت
اخلاق کاربردی
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
آداب و اعمال روز ترویه
نحوه خواندن نماز والدین
موارد بیشتر برای شما
هیپنوتیزم شدن در بازی همستر و دیگر شبکههای اجتماعی
بازی همستر و مشکلات تاندون دست
بررسی بازی همستر کامبت از نگاه روانشناسی
علت پر مخاطب بودن بازی های «نات کوین» و «همستر کامبت» در چیست؟
فلسفه راه اندازی بازی کریپتویی همسترکامبت توسط سازندگانش چیست؟
نظر رسانههای خارجی درباره بازی همستر چیست؟
برائت از اسرائیل وآمریکا فراتر از میقات حج
دلتنگی یعنی کربلا بارون گرفته/جواد مقدم
خسته بود آقا/محمدرضا نوشه ور
او را فخر بازیگری ایران مینامند!
مراسم برائت از مشرکین توسط حاجیان ایرانی در عرفات
سلامی: امیرعبداللهیان الگویی قابل تکثیر در عرصه دیپلماسی کشور است
هشدار پلیس فتا درباره پیامک جعلی توقیف خودرو
توصیه امروز رهبر انقلاب درباره انتخابات
رهبر انقلاب: به جوانها خیلی اعتقاد و امید دارم