نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

اگر به دنبال گیاهی هستید که کمی به فضای شما جذابیت ببخشد، پس برای منزل خود یک «کاکتوس» تهیه کنید. همه ما می‌دانیم که شرایط نگهداری کاکتوس خاص است و به همین دلیل، برای افرادی که زندگی پرمشغله‌ ای دارند، کاکتوس بهترین گیاه برای نگهداری است. به علاوه، کاکتوس فقط به نگهداری اولیه نیاز دارد. پس نگران این نباشید که کاکتوس شما در محیط داخلی یا بیرون از خانه زندگی می‌کند.
چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار که نگهداری از آن نسبتا ساده است گیاه کاکتوس است. گیاه کاکتوس به دلیل تنوع بالای ظاهری و زیبایی، برای هدیه نیز بسیار مناسب است.  گاهی این تصور وجود دارد که نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس به دلیل شباهت هایی که گیاهان این خانواده با یکدیگر دارند به یک صورت انجام می شود. تکثیر کاکتوس با روش های متفاوتی انجام می شود که از جمله این روش ها می توان به قلمه زدن، بذر، پاجوش و یا پیوند اشاره کرد.
 

چطور میتونم کاکتوس رو نگهداری کنم

همانطور که گفتیم نگهداری از این گیاه بسیار راحت است و شما با رعایت کردن نکات ریز و همچنین آبیاری کردن به موقع میتویند موفقیت بسیار بزرگی در پروش گیاهان آپارتمانی کسب کنید و مدال طلا رو برای خودتو داشته باشید.

مهمترین نکته آبیاری مناسب کاکتوس

یکی از کلیدی ترین نکات در نگهداری هر کاکتوسی آبیاری درست می باشد، شما باید گیاه را در فصل رشد به خوبی آبیاری کنید و هر زمان گیاه به دورا کمون (استراحت) رفت میزان آبیاری را کم یا کلا تعطیل کنید.

چقدر باید آب به کاکتوس بدم؟ میزان آبیاری بسته به گلدان، خاک، دمای محیط متفاوت می باشد ولی بهترین فرمول برای آبیاری این گیاه این است که هر زمان خاک گلدان تا حد کامل خشک شد (یعنی خاک را کنار زدید و مشاهده کردید خاک خشک شده) باید آن را آبیاری کنید، میزان آبیاری هم باید به نحوه باشه که آب اضافی از زیر گلدان خارج و گیاه شما کاملا سیراب بشه توجه داشته باشید که اگر آب از زیر گلدان خارج نشه احتمال پوسیدن گیاه رو بالا میبره پس حتما هم زهکشی خاک و هم گلدان رو بررسی کنید.
 

نور مناسب برای نگهداری کاکتوس

همانطور که گفتیم این گیاهان در مناطق بیابانی رشد کرده اند پس نیاز به نور کامل و مستقیم خورشدی دارند و میتونند به خوبی این نور رو تحمل کنند ولی کاکتوس هایی که ما خریداری میکنیم در گلخانه پرورش داده دشه اند پس شاید تا اون اندازه که فکر میکنید نتوانند نور مستقیم را تحمل کنند پس برای انتقال به محلی با نور خیلی زیاد باید آرام آرام این کار را انجام دهید تا گیاه دچار مشکل نشود.

در کل کاکتوسی که خریداری میکنید عاشق نور هست ولی نور غیر مستقیم و اگر میزان نور خیلی زیاد باشه رنگ اون به سفیدی میزنه(سفید میشه یا هاله های نارنجی و زرد روی ساقه ها ایجاد میشه) و اگر این نور خیلی زیاد باشه باعث سوختگی گیاه میشه و از طرف دیگه اگر میزان نور خیلی کم باشه هم کاکتوس دچار مشکلات متعددی خواهد شد، کمبود نور باعث ارتجاع مخصوصا در کاکتوس های گر میشه پس گلدان خودتون رو پشت پنجره و در نور فیلتر شده قرار بدید.
 

از چه خاکی برای کاکتوس استفاده کنیم؟

یکی از کلیدی ترین نیازها در نگهداری کاکتوس انتخاب خاک درست و مناسب می باشدف باید خاکی با زهکشی بسایر عالی انتخاب کندی تا تجمع آب اطراف ریشه کم باشه، لگر تجربه ای در درست کردن خاک ندارید بهتره از خاکهای آماده کاکتوس استفاده کنید و اگر دوست دارید که خودتون خاک رو تهیه کنید میشه از مخلوط خاک باغچه + خاک برگ + شنه و مقدار کمی پرلیت استفاده کنید، در کل این گیاه خاکی با PH کمتر از ۷ تا ۷  رو خیلی دوست داره و رشد بهتری خواهد داشت.
 

بهترین دما برای نگهداری کاکتوس

دمای ایده آل برای این گیاه ۱۸ الی ۳۲ درجه سانتی گراد می باشد و با افزایش دما حواستون به خشک شدن خاک باشه، ولی بهترین دما برای آن در فصول سرد سال ۱۰ الی ۱۴ درجه سانتی گراد می باشد در کنار محیا کردن دما برای آن بهتره تهویه محل نگهداری رو هم بررسی کنید. تاثیر تغییر دما بر کاکتوس میتونه زیاد باشه که بررسی اون در مطلبی جدا انجام شده.
 

از چه کودی برای کاکتوس استفاده کنیم؟

اولین نکته در کوددهی این گیاه این است که حتما کود را در فصل رشد به گیاه بدید، بهترین کودها میتونه کودهایی باشه که مواد مغذی مثل نیتروژن، فسفر، پتاسیم رو در خودش داشته باشه که میتونید از ۱۰-۱۰-۱۰ و سه بیست برای تغذیه استفاده کنید. نحوه کوددهی هم به این شکل است که مقدار مصرف که روی بسته نوشته شده را در آب حل کنید و به شکل آبیاری به گیاه بدید.
 

روش های تکثیر گیاه کاکتوس

گیاه کاکتوس را میتوان در تمام فصول تکثیر کرد اما اگر این کار را در فصل بهار انجام دهیم بهتر است. برای تکثیر گیاه کاکتوس میتوان از دو روش کاشت بذر و قلمه زدن استفاده کرد که در ادامه به چگونگی انجام هر کدام از این موارد پرداخته ایم.

کاشت بذر

شما می توانید با خرید کاکتوس از نگهداری آن لذت ببرید. بعد از این که گل های زیبا در میان این خار های زمخت خود نمایی کردند بعد از پلاسیده شدن برای چیدن آنها عجله ای نکنید به مرور زمان خواهید دید که روی بوته غلاف های بذر به وجود می آید. یکی از راه های تکثیر کاکتوس ها کاشت بذر است و شما می توانید از این بذر ها استفاده کنید و با باز کردن آنها و کاشتن در شرایط گلخانه ای یک کاکتوس جدید به وجود بیاورید.
 

قلمه زدن

از دیگر روش های تکثیر کاکتوس قلمه زدن است. قسمتی از ساقه را از پا جوش ها جدا کنید و برای گرفتن رطوبت قسمت بریده شده آن را در محیط سایه قرار دهید و آن را تکثیر کنید. این کار از پوسیدگی و خراب شدن گیاه شما جلوگیری میکند.
 

بیماری ها و آفات کاکتوس

اگر به یک مسئله برخورد کردید، سریعا اقدام به مقابله با آفات و بیماری ‌ها کنید تا کاکتوسی سالم و زیبا داشته باشید. بزرگترین مشکل برای صاحبان کاکتوس، آبیاری بیش از حد است. اما این مشکل تنها با کمی دقت قابل حل است. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه می شود و متاسفانه هنگامی که ریشه کاکتوس بپوسد یا حتی پوسیدگی در آن آغاز شود، دیگر نمی توان گیاه را نجات داد.

آفت های کاکتوس نسبتا کم هستند، اما هنگام خرید کاکتوس توجه کنید که حشره ای مشکوک روی آن لانه نکرده باشد. شپشک ها، کنه ‌ها و قارچ‌ ها مهم‌ ترین آفات کاکتوس هستند که می ‌توانند گیاه شما را بیمار کنند. بهتر است که کاکتوس‌ های تازه خریداری شده را ابتدا چند هفته ‌ای قرنطینه کنید و جدا از سایر کاکتوس ‌ها نگهداری کنید و پس از اطمینان از سلامت، آن ها را در کنار سایر کاکتوس ‌ها قرار دهید. در صورتی که آفات کاکتوس به سراغ گیاه شما آمدند، با اندکی حشره کش می توانید آن ها را از بین ببرید.
 

نکات تکمیلی

1- کاکتوس های با تیغ های فشرده و دارای مو مانند سفالئسرئوس، اسپوستوا و سایر گونه ها نور آفتاب بیشتری را نسبت به کاکتوس های بدون تیغ تحمل می کنند.
2- آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه می شود و متاسفانه هنگامی که ریشه کاکتوس بپوسد یا حتی پوسیدگی در آن آغاز شود، دیگر نمی توان گیاه را نجات داد. بنابراین میزان آبیاری براساس نوع کاکتوستان باشد.
3- سعی کنید در زمستان کاکتوس‌ها را در مکانی که دمای بین ۵ الی ۱۲ درجه دارد نگهداری کنید تا کاکتوس‌ها به خواب زمستانی بروند این امر به این دلیل انجام می‌شود که کاکتوس‌ها در زمان رشد به گل بنشینند.
4- هر شش ماه یک بار گیاه را با محلول قارچ کش آبیاری کنید تا خاک گیاه ضدعفونی شود.


منابع
https://www.golbazar.com
https://golemanoto.ir
https://www.gol.gift


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.