شنبه، 13 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

راهکارهای مشارکت حداکثری مردم در بازسازی اقتصاد کشور

پرسش :

چه راه‌هایی وجود دارد که بتوان مشارکت حداکثری مردم را در بازسازی اقتصاد کشور جلب کرد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای مهندس سیدمرتضی نبوی(1):
دولت باید زمینه را برای تلاش اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم فراهم کند و موانع را از سر راه بردارد. مهم‌ترین مانع سر راه مشارکت مردم قوانین درهم و برهم و متعارض، نظام حقوقی آشفته، مقررات دست‌وپاگیر و نظام اداری خصوصاً بروکراسی طولانی‌ِ خسته‌کننده‌ای است که گره به کار مردم می‌اندازد. پس، برای مشارکت حداکثری مردم باید شاخص‌های محیط کسب‌وکار را اصلاح کنیم.

نظام بانکی به‌جای اینکه قلک دولت باشد باید برای مردم تأمین اعتبار کند؛ چون پول بانک‌ها پول مردم است. کار دیگر، احیای بازارهای مالی به‌ویژه بورس است. وقتی مردم اعتماد‌کرده و در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، نباید به اعتماد آن‌ها ضربه زد، بلکه باید محلی امن باشد و از سرمایه‌های خرد حمایت شود.

امروز مالیات و بیمه به‌جای اینکه مشوّق تولید باشند، ضدّ تولید عمل می‌کنند. شفافیت نظام مالیاتی و تحول در نظام بیمه می‌تواند راه را برای مشارکت مردم باز کند.

آسان‌کردن و تسهیل تجارت‌های فرامرزی و قراردادهای اقتصادی باید آن‌چنان شفاف باشد که در موقع اختلافات به‌راحتی قابل حل باشد. با اصلاح قوانین و مقررات و نظام اداری و شفافیت و پیاده‌کردن سامانه‌ها و دولت الکترونیک می‌توان راه را برای مشارکت مردم به‌سرعت باز کند.

پی نوشت:
1. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه

منبع: khamenei.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.