بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت؛ مهره جدید آمریکا برای تسویه حساب با مقاومت لبنان/ بیش از 60 نفر مجروح شدند

سیاسی عمل کردن بازپرس قضایی لبنان در پرونده انفجار بندر بیروت صدای بسیاری را در لبنان درآورده و معترضان می‌گویند، وی بنا به دستورات خارجی دنبال هدف گرفتن گروهی خاص است.
پنجشنبه، 22 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت؛ مهره جدید آمریکا برای تسویه حساب با مقاومت لبنان/ بیش از 60 نفر مجروح شدند
به گزارش راسخون؛ نحوه عملکرد قاضی و بازپرس قضایی لبنانی «طارق بیطار» در خصوص پرونده انفجار بندر بیروت به بحت داغ این روزهای لبنان تبدیل شده است.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی هفته جاری خود ضمن اعلام اینکه بیطار دنبال تسویه‌حساب‌های سیاسی است، عنوان کرد: «اصل این است که جناب بازپرس، به خانواده‌های شهدا بگویی که چه کسی کشتی [حامل نیترات آمونیوم] را وارد بندر کرد... با دستور چه کسی وارد کرد؟ اینها سوالاتی است که قاضی پرونده باید به پاسخ آن برسد... قاضی پرونده نباید اشتباهات قاضی سابق را تکرار کند»

در همین ارتباط، طارق البیطار دیروز (سه‌شنبه) قرار بازداشت «علی حسن خلیل» وزیر سابق و معاون کنونی «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در ارتباط با انفجار بندر بیروت را صادر کرد.
 
بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت؛ مهره جدید آمریکا برای تسویه حساب با مقاومت لبنان/ بیش از 60 نفر مجروح شدند

علی حسن خلیل در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» گفت، روش بیطار غیرقانونی است و بسیاری از قوانینی که باید در خصوص پرونده انفجار بندر بیروت رعایت شود، نادیده گرفته می‌شود.

وی ضمن اعلام اینکه دستور بازداشتش از قبل گرفته شده بوده، افزود، مسیر تحقیق بیطار از ابتدای سیاست‌زده بوده و نمی‌توان در این باره سکوت کرد.

علی حسن خلیل تأکید کرد، قاضی بیطار به عنوان یک شهروند حق دارد نظر سیاسی داشته باشد اما وی به عنوان قاضی مسؤول اجرای عدالت است. یک قاضی که خواستار تحقق عدالت است نباید وابسته رسانه‌ها و افکار عمومی باشد.

وی افزود، عملکرد برخی قضات از جمله بازپرس قضایی استقلال دستگاه قضا را تضعیف کرده است. «بیطار دقایقی پس از صدور حکم بازداشت من با یک هیأت خارجی به مدت 45 دقیقه دیدار کرد. همچنین وی حکم بازداشت وزیر یوسف فنیانوس را پس از دیدار با هیأتی خارجی صادر کرد».

علی حسن خلیل در خصوص موضع وزاری وابسته به جنبش‌های امل و حزب‌الله در این خصوص گفت، آنها از شورای وزیران درخواست خواهند کرد که این مسأله را در صدر دستورکار خود قرار دهند. اگر مسیر پرونده مذکور درست نشود چه بسا منجر به تشدید وضعیت سیاسی شود. مسیر قضایی در پیش گرفته شده، کشور را به سوی فتنه سوق می‌دهد.

وی تأکید کرد: اطلاعات ما حاکی از آن است که تحقیق انفجار بندر بیروت یک گروه سیاسی خاص را به دستور طرف‌های خارجی هدف گرفته است... کسانی که گمان می‌کنند از طریق این مسأله، پروژه سیاسی ما را هدف بگیرند، در توهمند.

«حسن فضل‌الله» نماینده پارلمان لبنان وابسته به فراکسیون حزب‌الله نیز به المیادین گفت، دخالت آمریکا در پرونده انفجار بندر بیروت به منظور ارعاب است.

وی افزود، هدف اینکه وزارت خارجه آمریکا اتهامات در خصوصی سیاسی کردن دستگاه قضایی لبنان را رد می‌کند، جلوگیری از بازگشت تحقیقات به مسیر خود است.

فضل‌الله تأکید کرد، آمریکا با دخالت خود دنبال آن است که جلوی مقامات لبنانی در خارج کردن روند پرونده انفجار از «دایره سیاست‌زدگی» را بگیرد.

وی در ادامه گفت، موضع آمریکا بخشی از مداخله مستقیم در تحقیقات به منظور خارج کردن آن از مسیر درست است. هدف این موضع ابقای تحقیقات انفجار بیروت به عنوان ابزار سیاسی آمریکا برای تسویه حساب با مقاومت است.

کشور لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۲۰۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.
 

وزیر سابق لبنانی: اقدام دستگاه قضایی در پرونده انفجار بیروت کشور را به‌سمت فتنه می‌کشاند


بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت؛ مهره جدید آمریکا برای تسویه حساب با مقاومت لبنان/ بیش از 60 نفر مجروح شدند

«علی حسن خلیل» معاون سیاسی رئیس پارلمان لبنان و وزیر دارایی سابق این کشور در سخنانی درباره حواشی مربوط به پرونده انفجار بندر بیروت و تحقیقات در این زمینه اظهار داشت، عملکرد برخی از قضات از جمله بازپرس قضایی در خصوص تحقیقات انفجار بندر بیروت ضعیف است و استقلال دستگاه قضایی را زیر سؤال می‌برد.

علی حسن خلیل در گفتگوی ویژه خود با المیادین اظهار داشت، روش تحقیق «طارق بیطار» (قاضی مسئول رسیدگی به پرونده انفجار بیروت) درباره انفجار بیروت غیرقانونی است و بسیاری از اصولی را که باید رعایت شود زیر پا گذاشته است.

وزیر سابق لبنانی درباره حکم بازداشتی که علیه او در پرونده انفجار بیروت صادر شده است تأکید کرد: این تصمیم قبلاً خارج از کاخ دادگستری گرفته شده بود و دلیلی آشکار بر بدخواهی برخی طرف‌هاست، همچنین انتشار این خبر در رسانه‌ها قبل از اینکه به ما اطلاع داده شود یک رسوایی بزرگ است.

علی حسن خلیل گفت که روش تحقیق بازپرس قضایی در زمینه انفجار بیروت از همان ابتدا در مسیر سیاست‌زدگی قرار داشت و نمی‌توان در مورد تخلفات صورت‌گرفته در روند تحقیقات این پرونده سکوت کرد.

وزیر دارایی پیشین لبنان تصمیم بازپرس قضایی درباره بازداشت وی را محکوم کرده گفت: ادعاهایی که طارق بیطار مطرح می‌کند به هیچ وجه با واقعیت جنایتی که اتفاق افتاده است مطابقت ندارد. قاضی بیطار به‌عنوان یک شهروند حق دارد نظر سیاسی داشته باشد اما به‌عنوان یک قاضی مسئول اجرای عدالت است و اگر یک قاضی قصد رسیدن به حقیقت و اجرای عدالت را دارد، نمی‌تواند وابسته به رسانه‌ها و افکار عمومی باشد.

وی درباره اقداماتی که علیه او با احضار و صدور حکم بازداشت در پرونده انفجار بیروت انجام شده است، خاطرنشان کرد: ما شکایت خود را به‌شکل قانونی درباره عملکرد قاضی بیطار ارائه دادیم و عملکرد برخی از قضات همچون بازپرس قضایی استقلال دستگاه قضایی را تضعیف می‌کند و زیر سؤال می‌برد.

معاون سیاسی رئیس پارلمان لبنان درباره علت صدور حکم بازداشت برای او تصریح کرد: بازپرس قضایی دقایقی بعد از صدور حکم بازداشت علیه من به‌مدت 45 دقیقه با یک هیئت خارجی دیدار کرد. او همچنین بعد از صدور حکم بازداشت علیه «یوسف فنیانوس» وزیر سابق لبنانی نیز با یک هیئت خارجی دیدار کرده بود.
 

درگیری‌ مسلحانه در بیروت؛ المیادین: بیش از 60 نفر مجروح شدند

 
بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت؛ مهره جدید آمریکا برای تسویه حساب با مقاومت لبنان/ بیش از 60 نفر مجروح شدند

پس از گزارش منابع لبنانی درباره تیراندازی عناصری ناشناس به تظاهرات‌کنندگان معترض به عملکرد بازپرس پرونده انفجار بیروت، رسانه‌ها خبر دادند که این درگیری‌ها همچنان در پایتخت لبنان ادامه دارد.

منابع لبنانی، بعدازظهر امروز (پنجشنبه)، گزارش دادند که درگیری‌ها همچنان میان نیروهای امنیتی این کشور و عناصر ناشناس ادامه دارد.

پایگاه خبری شبکه «ال‌بی‌سی‌آی» در این ارتباط خبر داد که همچنان در منطقه «الطیونه» تیراندازی‌ها تداوم دارد و صدای شلیک راکت به گوش می‌رسد.

شبکه «المیادین» نیز به نقل از منابعی پزشکی گزارش داد که تا این لحظه، شمار جان باختگان به شش نفر و رسیده و بیش از ۶۰ نفر مجروح شده‌اند.

با این حال،‌ صلیب سرخ لبنان شمار جان‌باختگان را پنج نفر و تعداد مجروحان را ۲۵ نفر اعلام کرد.

رسانه‌ها گزارش دادند که ارتش لبنان همچنان در حال اعزام نیرو و ارسال تجهیزات نظامی به محل درگیری است. 

«بسام مولوی» وزیر کشور لبنان که برای ارائه توضیحات درباره درگیری‌ها در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد، گفت که درگیری‌ها با تیراندازی چند تک‌تیرانداز آغاز شد و آن‌ها سر شهروندان لبنانی را هدف قرار داده بودند که این غیرقابل قبول است.

مولوی در ادامه اضافه کرد:‌ «ما بر لزوم اتخاذ تمام تدابیر برای حفظ صلح مدنی تأکید کرده‌ایم و برخی افراد بازداشت خواهند شد. اطلاعات ما حاکی از آن است که تا این لحظه، شش تن کشته شده‌اند و شانزده نفر دیگر مجروح».

شبکه «الجزیره»‌ نوشت که خودروهای زرهی ارتش لبنان در منطقه «الشیاح» و «عین الرمانه» مستقر شده‌اند و در حال خارج کردن شهروندان لبنانی از منطقه هستند.

شبکه «المیادین»‌ می‌گوید تیراندازی همچنان در بیروت ادامه دارد.

منابع لبنانی خبر دادند که پس از گذشت چهار ساعت از درگیری‌ها، در حال حاضر آرامش در بیروت حکم‌فرما شده است.

این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که منابع لبنانی، صبح امروز، گزارش دادند که طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در اعتراض به عملکرد بد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بیروت به خیابان‌ها آمده‌اند.

لحظاتی پس از انتشار این گزارش، رسانه‌ها از تیراندازی به سمت مردم و مجروح شدن تعدادی از آن‌ها خبر دادند.

 
 
 


منبع:
1. تسنیم/ وزیر سابق لبنانی: اقدام دستگاه قضایی در پرونده انفجار بیروت کشور را به‌سمت فتنه می‌کشاند
2.شبکه  العالم/ بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت؛ مهره جدید آمریکا برای تسویه حساب با مقاومت لبنان
3. برخط نیوز/ ویدیو - بیروت زیر آتش؛ تیراندازی های مرگبار از پشت بام در پایتخت لبنان
4. فارس/ تداوم درگیری‌ مسلحانه در بیروت؛ المیادین: بیش از 60 نفر مجروح شدند


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.