بیانیه پایانی کنفرانس وحدت اسلامی

بیانیه پایانی کنفرانس وحدت اسلامی در عراق کنفرانس وحدت اسلامی عراق که در بغداد با شعار (مسلمان برادر مسلمان، نقطه آغاز ما برای ساختن انسان و کشور) برگزار شد، با قرائت بیانیه ای به کار خود پایان داد.
سه‌شنبه، 23 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیانیه پایانی کنفرانس وحدت اسلامی
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، متن این بیانیه به شرح زیر است:
با همت دیوان وقف سنی عراق و با بهره گیری از آموزه‌های دین حنیف و سیره نبی اکرم(ص) و برای تأکید بر برادری و وحدت صفوف، در آستانه ماه مبارک رمضان، ماه طاعت و رحمت و مغفرت، تعدادی از مؤسسات دینی اقدام به برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تحت شعار(مسلمان برادر مسلمان، نقطه آغاز ما برای ساختن انسان و کشور) کرده اند تا تأکیدی بر فرمان خدا و رسولش (ص) باشد.

این کنفرانس در شرایطی برگزار می شود که جهان و به خصوص جهان اسلام بیش از هر زمانی نیاز به عدالت و صلح و برادری دارد و عقلای امت باید تلاش بسیاری برای اصلاح مسیر انجام دهند و امت را به سوی آنچه خدا می خواهد و رسول خدا(ص) به آن عمل کرد، بازگردانند تا امت، سزاوار رحمت به معنی تام باشد.هدف از برگزاری این کنفرانس، زمینه سازی برای اتحاد و همبستگی جهان اسلام، تبادل افکار بین علما و پژوهشگران به منظور ایجاد تقارب علمی و فرهنگی و با هدف رسیدن به وحدت اسلامی و کنار گذاشتن اختلافات است تا مفهوم برادری را در بین امت جاری سازیم.

برادران شما در جمعیت علمای عراق، شورای علمای پیوند محمدی، مؤسسه تقریب و گفت و گوی عراق، دارالافتای عراق، مدرسه امام خالصی و با حمایت دیوان وقف سنی عراق، اقدام به برگزاری این کنفرانس کرده اند تا از این طریق، گامی در راستای وحدت و تحقق همزیستی مسالمت آمیز بین فرزندان یک دین واحد برداشته باشند.ده ها عالم و متفکر و مبلغ از داخل و خارج کشور در این کنفرانس مبارک حضور به هم رسانده اند؛ همچنین در این کنفرانس پژوهشهای علمی حول محورهای کنفرانس که بر مسائل اصلی امت از جمله فتنه‌های تهدید کننده آن، متمرکز است را مورد بررسی قرار می دهند.

شرکت کنندگان در کنفرانس پس از پایان، پیشنهادات و توصیه هایی را در راستای همزیستی و برادری و انس بین فرزندان امت اسلامی ارائه کردند که خلاصه آن در ادامه می آید:
1- بازگشت به اسلام و پیمان پیامبر(ص) هنگام ورود به مدینه منوره و پیمان حجة الوداع؛ چرا که مسلمان، برادر مسلمان است.

2- فتنه ها و اختلافاتی که در بین کشورهای اسلامی شاهد هستیم؛ مسئولیت عقلا و بزرگان جهان اسلام را دوچندان می کند، تا برای مهار کردن افکار افراطی که دعوت به قتل و کشتار و تکفیر می کند، اقدام کنند و این نیاز به تلاش زیاد و کار مشترک برای خشکاندن منابع تروریسم و افراط گرایی دارد.

3- تلاش جدی و اصرار برای ترویج مفهوم برادری اسلامی در بین مسلمانان در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی و تلاش برای تربیت نسلهای آینده در راستای این مفهوم از طریق دور کردن کینه از دلها.

4- تلاش برای استمرار گفت‌وگوی علمی بیت علما و فعالین دینی و فرهنگی در جهان اسلام و تمرکز بر فتنه ها و تهدیدها در راستای تحقق صلح و امنیت واقعی که بر اساس تعالیم دین رحمت و عدالت و همزیستی مسالمت آمیز، امت اسلام باید از آن برخوردار باشند.

5- شرکت کنندکان در کنفرانس برای تقویت مفهوم وحدت و برادری، از حکومتهای اسلامی خواستند تا محرکان فتنه ها و اختلاف افکنی های طایفه ای و مذهبی را به طور قانونی مجرم بدانند.

6- شرکت کنندگان در کنفرانس از کشورهای عربی و اسلامی خواستند تا برنامه های درسی و آموزشی را با مفاهیم و واژه های تأکید کننده بر صلح و همزیستی و محبت و بخشش و برادری تقویت کنند تا در ایجاد نسلی که فعالسازی این خروجی های ذکر شده را بر عهده می گیرد، مشارکت داشته باشند.

7- تلاش جدی برای انجام پژوهش های تاریخ اسلامی و فرهنگی و تمدنی و ادبیات، برای ایجاد تفکر امت واحده و و ایجاد پروژه ای بر اساس مبانی فکری و علمی و جهت دهی افکار و احساسات و انرژی‌ها به منظور از سرگیری مسیر تمدن اسلامی و تلاش برای نفی تمامی روایتهای مخربی که منجر به تفرقه بین امت اسلامی می شود.

8- شرکت کنندگان در کنفرانس بر محوریت مسئله فلسطین به عنوان مسئله اصلی و مرکزی اسلام و جهان تأکید کردند؛ چرا که برقراری صلح و امنیت و ثبات در منطقه و جهان بدون توقف ماشین تخریب رژیم صهیونیستی و تجاوزهای وحشیانه این رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین و مقدسات اسلامی، ممکن نیست.

9- شرکت کنندگان در کنفرانس تأکید کردند، عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی خیانت بزرگی به ملت فلسطین و امت اسلام است و سوار شدن برخی کشورهای اسلامی بر قطار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، این رژیم غاصب را به وقاحت، تجاوز و بی عدالتی و ظلم بیشتر علیه افراد بی‌گناه تشویق می کند، بنابراین شرکت کنندگان، این کشورها را به تجدید نظر در مواضع خود، برای پیروزی دین و امت فرا خواندند.

10- شرکت کنندگان در کنفرانس، برای حمایت از مفهوم محبت، همزیستی مسالمت آمیز و صلح جمعی، دولتهای اسلامی و به خصوص دولت عراق را به بررسی پرونده پناهندگان و مهاجرین به خصوص در عراق و سوریه و فلسطین و تحقق اصل حق بازگشت، فراخواندند.

11- شرکت کنندگان در کنفرانس، برای تحقق مفهوم عدالت و صلح جمعی و زندگی ایمن و ثابت، دولتهای اسلامی و به خصوص دولت عراق را به بررسی پرونده های بازداشت شدگان و مفقودین قهری و دادرسی عادلانه پرونده آنها بر اساس مهلت قانونی آن، برای جلوگیری از پیش آمدن هرگونه تقلب و اجحاف فرا خواندند.

12- شرکت کنندگان در کنفرانس، بر اهمیت نقش محوری زن در جامعه و اهمیت این قشر مهم جامعه برای ایجاد خانواده که سنگ بنای اصلی ساختن جوامع است، تأکید کردند.

13- دعوت از شبکه های ماهواره ای عربی و اسلامی برای دوری جستن از هرگونه تحریک مذهبی و اخبار و برنامه های گفت‌وگو و تماسهای تلفنی که منجر به افزایش اختلافات و دشمنی بین فرزندان امت می شود و تلاش برای تأسیس شبکه های ماهواره ای و سایتهای جدیدی که به وحدت بین امت اسلام، اهتمام می ورزد.

14- تأکید بر ضرورت ارتباط و همبستگی اجتماعی بین فرزندان امت و تلاش برای ایجاد وحدت حول مناسبت ها و آیین های اسلامی برای انتشار روحیه انس و الفت و تسامح در بین مسلمانان.

15- تأسیس سایت الکترونیکی تحت عنوان «کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی» با هدف تحقق پیشنهادات مطرح شده و تشکیل کمیته دائم پیگیری برای عملی‌سازی پیشنهادات مطرح شده از طرف نهادهای مربوطه در کنفرانس و مدیریت همه پروژه های حاصل از آن؛ و آخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمین

 

محکومیت عملیات تروریستی مزار شریف

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حادثه تروریستی مزارشریف را محکوم کردحجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری با انتشار بیانیه ای حادثه تروریستی مزارشریف که در آن تعدادی از مردم و جمعی از اصحاب رسانه و فرهنگ کشته و زخمی شدند، را محکوم کرد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، متن بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم ملت بزرگ و مسلمان افغانستان باردیگر شاهد عملیات تروریستی دیگری بودند که در آن تعدادی از مردم و جمعی از اصحاب رسانه و فرهنگ کشته و زخمی شدند. این اقدام تروریستی و ناجوانمردانه که در مراسم تقدیر از خبرنگاران در مزارشریف و در شمال افغانستان صورت گرفت حرکتی سخیف در راستای ایجاد تفرقه و گسست بین امت اسلامی و خصوصاً اقوام و مذاهب گوناگون در کشور افغانستان بود. بی شک آمران و عاملان اینگونه حملات غیر انسانی بدخواهان ودشمنانی هستند که همدلی و وحدت و امنیت و پیشرفت آن ملت عزیز را نشانه گرفته‌اند. اینجانب با عرض تسلیت به بازماندگان شهدای این ترور و آرزوی صحت و سلامت برای مصدومان و مجروحان این حادثه اعلام می دارم هرگونه اقدامی که باعث ایجاد تنش و تنازع در کشور افغانستان و نیز سایر بلاد اسلامی گردد محکوم بوده و درراستای اهداف ضدانسانی دشمنان اسلام ومسلمین می باشد. از مراکز امنیتی داخلی آن کشور و همچنین مراکز مربوطه بین المللی هم می‌خواهیم ضمن شناسایی عامل و یا عوامل حمله مزبور برخورد سخت قانونی و بازدارنده لازم را اعمال نمایند.
 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در کنفرانس وحدت اسلامی در بغداد

عراق و ایران می‌توانند الگوی وحدت برای جهان اسلام باشندحجت الاسلام و المسلمین دکتر شهریاری در سخنانی در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در بغداد بر ضرورت گسترش همکاری میان علمای امت اسلام تاکید کرد.به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر شهریاری دبیرکل مجمع در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در بغداد گفت: از دعوت کریمانه برای حضور در این کنفرانس تشکر می‌کنم که فرصت دیدار با علمای بزرگ و اندیشمندان کشور مقاومت، عراق برادر را پیدا کردم. 

وی ضمن قدردانی از دیوان وقف اهل سنت و موسسه جماعت علمای عراق و دارالافتای عراق و تمام دست اندرکاران و برگزار کنندگان این کنفرانس، اظهار داشت: شکی نیست که همکاری سازنده میان جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران منجر به شکست داعش شد، گروهی که حامی آن رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر و استکبار جهانی به رهبری آمریکا هستند.

دبیرکل مجمع با بیان این که اگر تلاش‌ها و جانفشانی‌های الحشدالشعبی و حمایت مردم و مرجعیت عراق و مشارکت علمای مقاومت نبود، این دستاورد بزرگ به دست نمی‌آمد، تصریح کرد: این دستاورد بزرگ به دستان شما و مجاهدان با یاری خداوند محقق شد. همانطور که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم. وی ادامه داد: طی دو دهه گذشته، شاهد جنگ‌ها و خونریزی و تروریسم و نزاعات در جهان اسلام بودیم. به سبب همین مشکلات، موضوع کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران را به راهکارهای اجرایی و اقدامات عملی مربوط به وحدت اسلامی و صلح و اجتناب از تفرقه و نزاع در جهان اسلام اختصاص دادیم.

دکتر شهریاری افزود: کنفرانس‌های منطقه‌ای بین علمای کشورهای مختلف از اهل سنت و شیعه برگزار شد، تا این نکته مورد تأکید قرار گیرد که تلاش‌های دشمن برای تفرقه و اختلاف میان امت اسلام و میان علمای بزرگ هرگز موفق نخواهد شد مادامی که ما در خدمت اسلام و مسلمانان باشیم و مادامی که پاداش آخرت را بر دنیا ترجیح دهیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاعه و رواج مفهوم برادری اسلامی میان مسلمانان در کشورهای اسلامی و خارج از آن را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: به عنوان یک امر واجب که باید نسل‌های آینده بر اساس آن تربیت شوند. تحقق این فریضه انسانی اسلامی مهم ممکن نیست مگر اینکه دل‌ها را از وجود کینه‌ها پاک کرد، زیرا برادری با وجود کینه مادی و طایفه‌ای و نژادی محقق نمی‌شود.

دبیرکل مجمع با اشاره به آیه کریمه وَ نَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا... و ما آیینه دلهای پاک آنها را از کدورت کینه و حسد و هر خلق ناپسند به کلی پاک و پاکیزه ساختیم و همه برادروار روبروی یکدیگر بر تختهای عزت بنشینند.(سوره مبارکه حجر)، گفت: این ندایی مشترک است از ایران و عراق به ملت‌های جهان اسلام برای اینکه متحد و منسجم شوند. وی در ادامه بیان کرد: این کنفرانس ارزشمند درباره وحدت اسلامی با شعار مسلمان برادر مسلمان برگزار می‌شود. ما خواهان آن هستیم که این کنفرانس منجر به نتایجی شود که سبب تقویت پیوندهای برادری میان مسلمانان و روحیه وفاق و الفت میان همه بشریت شود.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌ها برادر یکدیگر هستند، چه بخواهند چه نخواهند، زیرا همه انسان‌ها از یک پدر و مادر(حضرت آدم و حضرت حوا) هستند. همانطور که امام امیر المومنین علی بن ابیطالب فرموده‌اند: مردمان دو دسته‌اند، گروهی برادر دینی تو هستند و گروهی در آفرینش با تو همانندند. سخن ایشان مبنی بر اینکه همانند تو در آفرینش است، یعنی برادری در ماهیت و فطرت انسانی و در آمال و آلام میان همه انسان‌هاست.

دکترشهریاری با تاکید بر این که ریشه‌های تروریسم را تنها با خشکاندن منابع تقویت آن اعم از پول و سلاح و فکر افراطی واپس‌گرا می‌توان از بین برد، گفت: این امر به آگاه‌سازی همه جانبه امت نیاز دارد، اینکه شکاف و زمینه‌ای ایجاد نشود که دشمنان از آن برای گسترش این پدیده تاریک و شوم بهره‌برداری کنند که هدف دشمنان از آن، خدشه وارد کردن به اسلام و مسلمانان و مخدوش کردن وجهه و مقدساتشان است.

وی ادامه داد: ما در سرزمین دوست داشتنی عراق، سرزمین تعدد قومیت‌ها و مذاهب هستیم که قدرت‌های ظالم و متجاوز به دنبال استفاده از این تنوع مذهبی و طایفه‌ای برای متشنج کردن اوضاع و گرفتن ماهی از آب گل آلود بودند، اما دولت و ملت و طوایف مختلف و گروه‌های جهادی چنین چیزی را به دشمن اجازه ندادند و تلاش‌هایش را ناکام گذاشتند و ثابت کردند که قوی‌تر از تمام تلاش‌های تفرقه‌افکنانه و فتنه جویانه هستند. وی با بیان این که خدا را شکر می‌کنیم که دو کشور عراق و ایران می‌توانند الگوی وحدت برای جهان اسلام باشند، اظهار داشت: علمای جهان اسلام باید بر مسئله قدس شریف به عنوان مسئله محوری و اساسی در صحنه اسلامی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.