معرفی چند بازی برای تقویت هوش کلامی کودکان و بزرگسالان

بخش خاصی از مغز ما مسئول برانگیختن وجوه مختلف زبانی ماست. ما با همین قابلیت توانایی فکر کردن، صحبت کردن با دیگران و نوشتن را پیدا می‎کنیم، برای اطلاعات بهتر با ما همراه باشید
شنبه، 2 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
معرفی چند بازی برای تقویت هوش کلامی کودکان و بزرگسالان
مهارتهای کلامی یکی از عواملی است که میتواند موفقیت کودک را در زندگی آینده خود تامین کند. هرچقدر که هوش کلامی یک فرد بیشتر باشد، حاضرجوابتر خواهد بود و در موقعیتهای مختلف امکان برقراری ارتباط نیز بیشتر می‏شود.

امّا اگر بزرگسال هستید، باز هم میتوانید با استفاده از راهکارهای مختلف، به تقویت هوش کلامی خود بپردازید. در اینجا تعداد بازی برای تقویت هوش کلامی کودکان و بزرگسالان معرفی خواهیم کرد.
 

هوش کلامی چیست؟

پیش از هر چیزی بایستی بدانیم که هوش کلامی چیست. هوش صرفا محدود به IQ نیست و انواع مختلفی دارد. یکی از انواع هوش، هوش کلامی یا هوش زبانی است.

در واقع بخش خاصی از مغز ما مسئول برانگیختن وجوه مختلف زبانی ماست. ما با همین قابلیت توانایی فکر کردن، صحبت کردن با دیگران و نوشتن را پیدا میکنیم.


افرادی که از هوش کلامی بالایی برخوردار هستند راحتتر میتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، آنچه که در ذهن دارند را بر زبان میآورند، حاضرجوابتر می‏شوند و توانایی نوشتن متون مختلف از جمله داستان و شعر را کسب خواهند کرد.
 

معرفی بازی برای تقویت هوش کلامی برای کودکان

در صورتی که قصد تقویت هوش کلامی کودکان را دارید، از بازیهای زیر برای انجام این کار استفاده کنید:
 

بازی حدس بزن

یکی از انواع بازی برای تقویت هوش کلامی، بازی حدس بزن است. در این بازی نیاز است که یک شیء را در دست خود بگیرید و پشتتان قایم کنید. سپس هر بار یکی از ویژگیهای آن شیء را به کودک گفته و از او بخواهید که شیء مدنظر را حدس بزند.
 

بازی اسم گذاشتن

در این بازی سعی کنید که یک فرد یا یک شیء را برای کودک توصیف کنید. برای مثال میتوانید عملکرد یا رفتار آن شخص یا شیء را به کودک بگویید و از او بخواهید که برای این فرد یا شیء یک اسم بگذارد.

 

بازی تکرار

در این بازی برای تقویت هوش کلامی از کودک خواسته می‏شود که یک جمله ساده را برعکس بگوید. برای مثال جمله «نام او علی است» را به کودک بگویید و از او بخواهید که آن را به شکل «است علی او نام» تکرار کند.
 

بازی شناسایی افراد

در این بازی لازم است که عکسهای قدیمی خانوادگی رو روبروی کودک قرار دهید و از او بخواهید که نام آنها را بگوید. میتوانید این کار را برای شخصیتهای محبوب کودک از جمله ورزشکاران و کاراکترهای انیمیشنی نیز تکرار کنید.
 

بازی قصهگویی

یک بازی برای تقویت هوش کلامی، نوشتن قصه است. به طور کلی کودکان علاقه زیادی به قصه شنیدن و قصه گفتن دارند. شما میتوانید یک دفتر زیبا و بامزه برای او تهیه کنید و از او بخواهید که داستان و قصه خودش را بسازد و در دفتر بنویسید. در صورتی که کودک هنوز سواد نوشتن ندارد، خودتان مسئولیت نوشتن را بر عهده بگیرید.
 

بازی کلمه

در این بازی نیاز است که حداقل 2 نفر حضور داشته باشند. برای انجام آن از یک حرف خاص شروع کنید مانند «س» و از نفر اول بخواهید که یک اسم که با همین حرف شروع می‏شود را بگوید مانند سارا. سپس نفر بعدی بایستی یک اسم با حرف آخر اسم قبلی یعنی «ا» بگوید و بازی به همین ترتیب ادامه مییابد.
 

بازی جملات ناقص

در این بازی نیاز است که یک جمله ناقص را مطرح کنید و از کودک بخواهید که آن را کامل کند. سعی کنید جملاتی را انتخاب کنید که پتانسیل کامل شدن را داشته باشند. انجام این کار علاوه بر تقویت هوش کلامی کودک، به تقویت قوه خیالپردازی او نیز کمک خواهد کرد.

 
معرفی چند بازی برای تقویت هوش کلامی کودکان و بزرگسالان

معرفی بازی برای تقویت هوش کلامی بزرگسالان

تقویت هوش کلامی در بزرگسالان نیز امکانپذیر است و این موضوع میتواند به افزایش هوش تجاری و آموزش رشد و توسعه فردی و اجتماعی نیز کمک شایانی کند. انواع بازی برای تقویت هوش کلامی بزرگسالان از پیچیدگیهای بیشتری برخوردار است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
 

گزارشگری

یکی از روشهایی که به تقویت هوش کلامی در بزرگسالان کمک زیادی میکند، گزارشگری است.

اگر به فوتبال علاقه دارید، یک مسابقه فوتبال را پخش کرده و صدای آن را قطع  و خودتان آن را گزارشگری کنید. میتوانید این کار را روی مستند حیات وحش و مسابقات دیگر نیز انجام دهید.

حتی میتوانید صدای خودتان را ضبط کنید و با صدای اصلی مقایسه کرده و ایراداتتان را برطرف کنید. قطعا انجام این کار در ابتدا چندان جالب به نظر نمیرسد اما بعد از مدتی شاهد پیشرفت خود در زمینه هوش کلامی خواهید بود.
 

حل جدول متقاطع

یک بازی برای تقویت هوش کلامی، جدول متقاطع است. این جدولها را میتوانید در روزنامهها و صفحه آخر مجلات پیدا کنید.

به لطف وجود اینترنت، این روزها انواع آنلاین جداول متقاطع نیز وجود دارد. با حل این جداول میتوانید دایره لغات خود را افزایش داده و با مترادفها و متضادها بیشتر آشنا شوید. همچنین این جداول به تقویت حافظه نیز کمک خواهند کرد.
 

پیدا کردن اسامی جدید برای اشیاء

یکی دیگر از راههای افزایش هوش کلامی در بزرگسالان پیدا کردن نامهای جدید برای اشیاء است. برای مثال روزی یک کودک چکش را «گوشتکوب نجاری» نامید. شما میتوانید همین تمرین را برای اسامی دیگر انجام دهید.
 

مطالعه

در کنار انواع بازی برای تقویت هوش کلامی، مطالعه نیز بسیار ضروری است. به عنوان یک فرد بزرگسال بایستی حداقل روزی 15 دقیقه از زمان خود را به خواندن کتاب، مقالات و نوشتههای دیگران اختصاص دهید. انجام این کار باعث می‏شود که دایره واژگان شما تا حد زیادی افزایش یابد.

 
معرفی چند بازی برای تقویت هوش کلامی کودکان و بزرگسالان

سخن پایانی

ما در این نوشتار سعی کردیم تا تعدادی بازی برای تقویت هوش کلامی کودکان معرفی کنیم. در صورتی که به سنین بزرگسالی رسیدهاید باز هم میتوانید با استفاده از راهکارهای مختلف، خصوصا با استفاده از مطالعه هوش کلامی خودتان را تقویت کنید.

در صورتی که قصد تقویت هوش کلامی کودک را دارید، به او سخت نگیرید و بازیهایی را انتخاب کنید که خود او نیز به انجام آنها علاقه دارد تا به این ترتیب نتیجه بهتری از روند کار بگیرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.