بیت کوین یا اتریوم! مقایسه Ethereum و Bitcoin از نظر سرمایه‌گذاری

در این مقاله قصد داریم با مقایسه بیت کوین یا اتریوم، به این سوال مهم و پرتکرار پاسخ دهیم که تفاوت این دو چیست و چه شباهت هایی دارند و کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است.
چهارشنبه، 20 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
بیت کوین یا اتریوم! مقایسه Ethereum و Bitcoin از نظر سرمایه‌گذاری
بیت کوین یا اتریوم... مساله این است! بیت کوین و اتریوم دو غول بزرگ ارزهای دیجیتال هستند که هر یک ویژگیهای خاص و مزیتهای منحصر به فرد خود را دارند و مقایسه آنها، قطعاً خالی از لطف نخواهد بود.

در این مقاله از همتاپی قصد داریم با مقایسه بیت کوین یا اتریوم، به این سوال مهم و پرتکرار پاسخ دهیم که تفاوت بین اتریوم و بیت کوین چیست؟ اصلاً این دو شباهتی هم دارند؟ کدامیک گزینه بهتری برای سرمایهگذاری هستند؟
 

آشنایی با بیت کوین

بیت کوین (Bitcoin) اولین ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچینی است که در سال 2008 میلادی توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) پا به عرصه وجود گذاشت. توکن بومی این شبکه، بیت کوین (BTC) نام دارد و در حال حاضر، با بالاترین قیمت و بیشترین ارزش بازار، در صدر ارزهای دیجیتال دنیا با اختلاف زیاد قرار گرفته است.

مهمترین عاملی که باعث شد تا بیت کوین بتواند طرفداران خود را پیدا کرده و پس از چند سال، مسبب راهاندازی هزاران شبکه بلاکچینی جدید شده و ارزهای دیجیتال فراوانی را منجر شود، غیر متمرکز بودن شبکه آن بود. بیت کوین، در بحبوحه بحران مالی 2008-2009 با این رسالت و محوریت تمرکز زدایی معرفی شد.

شبکهای که در آن هیچگونه نهادی نظارت، کنترل یا دخل و تصرف ندارد؛ تراکنشها کاملاً همتا به همتا هستند و قرار نیست برای انجام تراکنشهای خود به شخص ثالثی نیاز پیدا کرده و اعتماد کنیم.

البته، این شبکه محبوب و خارقالعاده عاری از ایراد و محدودیت نبود، محدودیتهای بیت کوین در نهایت منجر به ایجاد اتریوم شد!
 

آشنایی با اتریوم

اتریوم (Ethereum) نوآوری بود که ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و تیم هشت نفرهاش در تکمیل و بهبود شبکه بیت کوین در سال 2012 میلادی معرفی کرد. بوترین اصرار داشت که برای بهبود شبکه بیتکوین، افزایش مقیاسپذیری آن و دادن برخی قابلیتهای اضافی، لازم است یکسری تغییرات در آن صورت گیرد، که مقبول واقع نشد.

پس شبکه جدیدی تحت عنوان اتریوم با توکن بومی اتر (ETH) متولد شد که برخی ویژگیهای منحصر به فرد دیگر نیز داشت:
 
  • پشتیبانی از قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)
  • قابلیت اضافه کردن اپلیکیشنهای غیر متمرکز (dApps) در شبکه
  • قابلیت اضافه کردن توکنهای مختلف در شبکه اتریوم
  • گذر به pos و بهینه سازی فرایند استخراج


مقایسه اتریوم و بیت کوین

قبل از پرداختن به مقایسه اتریوم و بیت کوین به صورت جزبهجز، بد نیست نگاهی اجمالی به ویژگیها و شاخصههای اصلی دو غول دنیای کریپتو، بیت کوین و اتریوم داشته باشیم:
 
 
 
بیت کوین (Bitcoin)
 
اتریوم (Ethereum)
 
سال راهاندازی
 
2008 میلادی
 
2012 میلادی
 
توسعه دهنده
 
ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)
 
تیم 8 نفره به سرپرستی ویتالیک بوترین و شامل چارلز هاسکینسون
 
توکن بومی
 
بیت کوین (BTC)
 
اتر (ETH)
 
مکانیسم اجماع
 
گواه اثبات کار (PoW)
 
گواه اثبات سهام (PoS)
 
عرضه
 
استخراج تا سقف 21 میلیون کوین
 
نامحدود
 
سرعت تراکنشها (TPS)
 
7 تراکنش در ثانیه
 
30 تراکنش در ثانیه (در لایه یک)
 
کارمزد تراکنشها
 
74 سنت الی 3.4 دلار
 
1.6 الی 196 دلار!
 
حجم تراکنشهای روزانه
 
بیش از 1 میلیون تراکنش
 
حدود 400 هزار تراکنش
 
ارزش کل قفل شده (TVL)
 
حدود 327 میلیون دلار
 
حدود 29 میلیارد دلار
 
ارزش بازار (Market Cap)
 
حدود 895 میلیارد دلار
 
حدود 276.5 میلیارد دلار
 
قیمت توکن بومی شبکه
 
حدود 45,000 دلار
 
2,200 دلار
 


نکات کلیدی در فرق بین بیت کوین و اتریوم چیست؟

اما ببینیم کلیدیترین نکات در بحث بیت کوین یا اتریوم چه هستند و از بین این دو ارز دیجیتال بزرگ، کدامیک قرار است پیروز میدان باشد؟

ساختار شبکه و معماری

مهمترین نکتهای که در خصوص دو ارز دیجیتال بیت کوین یا اتریوم قابل ارزیابی و مقایسه است، معماری و ساختار شبکه آنهاست. در شبکه بیت کوین، با مکانیسم گواه اثبات کار (Proof Of Work) مواجه هستیم که به ما قابلیت استخراج این ارز را میدهد. در نتیجه، در شبکه بیتکوین مفاهیمی همچون هش ریت (Hash Rate) و سختی شبکه (Network Difficulty) و هاوینگ (Halving) را خواهیم داشت.

این در حالی است که بلاکچین اتریوم بر مبنای گواه اثبات سهام (Proof Of Stack) کار میکند. البته، در ابتدای راهاندازی مکانیسم اجماع اتریوم نیز با بیت کوین یکی بود، اما در رویداد مرج اتریوم در تاریخ 10 سپتامبر 2022 مکانیسم اجماع این شبکه به گواه اثبات سهام تغییر یافت.

به علاوه، تنها کوینی که شبکه بلاکچین بیت کوین میتواند میزبانی کند، همان بیت کوین (BTC) است. اما اتریوم به واسطه وجود قراردادهای هوشمند و اپلیکیشنهای غیر متمرکز، میتواند میزان طیف گستردهای از دیگر ارزهای دیجیتال و کوینها نیز باشد.
 

ویژگیهای شبکه و تراکنشها

موضوع بسیار مهمی که در خصوص مقایسه بیت کوین یا اتریوم وجود دارد، بحث تراکنشها در این دو شبکه است. بلاکچین بیت کوین، مقیاسپذیری پایین دارد و در نتیجه سرعت تراکنشها در آن بسیار پایین است

معادل 7 تراکنش بر ثانیه (Transaction Per Second). این در حالی است که شبکه اتریوم، با 30 تراکنش بر ثانیه، یکی از بلاچینهای محبوب برای نقل و انتقالات رمز ارزی است.

برای تایید هر تراکنش در شبکه بیت کوین، شما به حدود 40 دقیقه زمان نیاز دارید، در حالی که در مورد شبکه اتریوم این عدد تنها 5 دقیقه است.

در عین حال، هزینههای تراکنش نیز در مقایسه اتریوم و بیت کوین از اهمیت بالایی برخوردار است. میانگین هزینههای تراکنش در شبکه بیت کوین، بین 74 سنت تا 3.4 دلار متغیر است، در حالی که شبکه اتریوم با اعمال کارمزدهای بالاتر، ممکن است از 1.6 الی 196 دلار کارمزد دریافت کند.

همچنین به دلیل میزبانی اتریوم از دیگر کوینها و استفاده از آن برای نقل و انتقالات رمز ارزی، حجم تراکنشهای این شبکه در بالاترین سطح قرار دارد. اتریوم روزانه بیش از 1 میلیون تراکنش را پردازش میکند، در حالی که تراکنشهای روزانه بیت کوین کمتر از 500 هزار تراکنش است.

ویژگیهای مرتبط با کوین

در مورد توکن بومی یا کوین دو شبکه، چند نکته بسیار مهم وجود دارد. اول اینکه سقف کوینهای قابل استخراج در شبکه بیت کوین به 21 میلیون کوین محدود شده است. این در حالی است که شبکه اتریوم از این نظر محدودیتی ندارد.

در عین حال، برای استخراج بیت کوین، به توان محاسباتی بالا و صرف انرژی الکتریکی قابل توجه نیاز است و بنابراین هزینهبر است. اما استیکینگ اتریوم نیاز به انرژی و هزینه بالایی ندارد.

مقایسه کمّی اتریوم و بیت کوین

اما در مورد ویژگیهای کمی این دو ارز دیجیتال بزرگ، بیت کوین فاصله قیمتی قابل توجهی با اتریوم دارد و از نظر نوسانات نیز فعالتر است؛ در اغلب موارد، میتواند اتریوم را دنبال کننده نوسانات بیت کوین دانست.

به علاوه، از نظر ارزش بازار و ارزش کل قفل شده (TVL) نیز بیت کوین ارز قویتری است.
 

بیت کوین یا اتریوم، کدام گزینه برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟

اگر برای سرمایهگذاری قصد انتخاب از بین بیت کوین یا اتریوم را دارید، بهتر است در کنار توجه به ماهیت ذاتی این ارزها و شبکههای آنها تحلیلهای تکنیکال و فاندامنتال را نیز دنبال کنید.

معمولاً برای تریدهای کوتاه مدت و نوسانگیری، بیت کوین به دلیل نوسانات شارپتر بهتر است. در عین حال، اتریوم نیز به دلیل پیروی از روندهای بیت کوین قابل پیشبینیتر است و شانس سرمایهگذاری موفق را دارد.

در عین حال، اگر از بین دو ارز، شبکهای برای نقل و انتقالات رمز ارزی خود میخواهید شاید بهتر باشد بیشتر روی اتریوم متمرکز شوید. هم ثبات به مراتب بیشتری دارد و هم شبکه فعالتر، مقیاسپذیر و بهروزتری دارد. ضمن آنکه قابلیتاستفاده از آن برای اکوسیستم دیفای (DeFi) و انافتی (NFT) و غیره هم وجود دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.